Nye KIA Sportage ble lansert i februar, og jeg fikk ta med en GT-Line på prøvetur.
KIA Sportage er 4,48 meter lang, og har ingen problemer med å romme 5x meg + en god del bagasje.
Sportage kan du få i mange varianter og med ulike motorer. 1,7 liters diesel med 115 hester og 2-hjuls trekk og manuelt gir koster fra 302 400 i utstyrsversjon Classic. Utstyrsnivå Classic PLUS og Exclusive har du også, der hver hopp i utstyrsnivå ligger på 40 000.
Du har en 2 liters diesel med 136 hester og firehjulstrekk med manuelt gir som starter på 402 000, mye fordi engangsavgiften spretter 50 000 opp.
2-hjuls drevet bensin med manuelt gir får du fra 312 400.
Bilen jeg testet, Sportage GT-Line, har 2 liters diesel på 136 hester og 6 trinns automatgir, og veldig mye utstyr, og lander på 532 400.
For de som vil ha 4×4 og automat og bensin, så finnes det også, en turboversjon av 1,6 liters bensinmotoren med 177 hester, kun i GT-Line utstyrsnivå og kommer på 552 400.
Bilen er nesten 1,65 meter høy, så dette blir da naturlig nok en bil du setter deg inn i, ikke ned i.
Forsetene er komfortable, og justeres elektrisk. Selv skulle jeg gjerne sett at det var minnefunksjon på setet. Fordi jeg kjørte GT Line var forsetene ventilerte, noe du også kan få som ekstrautstyr på Exclusive når du har valgt skinnseter, koster 10 990 ekstra.
Ryddig og logisk førermiljø, og bak automatgirspaken er det en knapp der du kan låse bilen i 4×4, noe som kan være kjekt i enkelte litt glatte vinterbakker.
Forsøkte å ta på og banke på materialene, og de kjennes ikke som billig hardplast, men samtidig ikke helt på nivå med tysk eksklusivitet.
Komforten er god, men fjeringene kunne kanskje vært en tanke fastere. Kan bli noe duvende på svingete vei om man forsøker å kjøre den litt sportslig.
Anlegget fra JBL gir god lyd.
Personlig synes jeg designet på Sportage i GT-Line versjon er tøft.
Her er ikke plassen like overdådig som i KIA Optima, men den holder til å ha plass til meg uten at jeg føler det er trangt i noen retning.
Pluss for at klumpen på gulvet for midtplassen ikke er så høy. På ytterplassene der bak er det oppvarmede seter.
Ganske stilig løsning med lyktene der bak, og GT-Line har 2 potter og ekstra beskyttelsespanel under bilen.
Blir ganske stilig bak i GT-Line versjonen. Elektrisk bakluke får du også med, finurlig at denne teknologien ikke er implementert i Optima.
7 års garanti betyr 7 år/150 000 km eller eventuelt 3 års garanti med ubegrenset kjørelengde. Så lenge du følger bilens serviceprogram gjelder garantien.
Kan vel ikke defineres som noe annet enn veldig positivt for en bileier?!?
Her bør du klare å få plass til bagasjen, men det følger ikke med noe nett eller slikt fra bakseteryggen og opp til taket.
Dette kan naturligvis ettermonteres, og det vil jeg nok anbefale for sikkerhetens skyld. Lite stas å kræsje og få en koffert eller brusflaske susende i bakhodet.
Dersom du har lyst på en SUV vil jeg anbefale en prøvetur med KIA Sportage, og er du glad i mye utstyr så prøv gjerne en GT-Line der det aller meste allerede er inkludert. I motsetning til SUV fra Tyskland der listen over ekstrautstyr er både lang og dyr. Vil du ikke ha 4×4 kan du jo virkelig få mye bil for pengene med en KIA Sportage! Da blir den direkte rimelig!
Takk til Bertel O Steen Arendal – KIA på Stoa, for lånet at KIA Sportage GT-Line!
Andre som har testet KIA Sportage:
Hegnar.no
DinSide
Broom