KIA Optima ble lansert i ny utgave i januar, så det var på tide å få testet den nå som mai har kommet
KIA Optima kommer ikke med en haug forskjellige valg mellom ulike motorer og utstyrsnivåer, her er det en god motor, automatgir og alt utstyr med i prisen.
For 427 400 får du altså en 1,7 CRDi motor med 141 hester og Exclusive utstyrsnivå, det vil si at el justerbare skinnseter, med 2 minneposisjoner på førersiden, ventilering og oppvarming. Bak er det også oppvarming på yttersetene. Når du skal ut av bilen flyttes setet litt bakover så du lettere skal komme ut. Der en del tyske merker har en ekstrautstyrsliste på mange sider, som kan beløpe seg opp til flere hundre tusen kroner om du vil ha mye utstyr, så er listen over ekstra utstyr her svært kort! Metallic/Perl lakk 5 990, litt ulike matter fra kr 800-1500, LED-belysning her og der innvendig ca 2900 per sted du ønsker, hengerfeste, motor/kupevarmer og alufelger/vinterdekk.
Selv skulle jeg ønske setet kunne gått et par cm til lenger ned.
Førermiljøet er ryddig og oversiktlig, og materialkvaliteten føles som god. Har vel opplevd hakket bedre skinn i rattet, men godt ratt å holde i.
Logiske og gode menyer i touchskjermen.
Fint kamera der du kan velge om du vil se rundt hele bilen, eller med mer fokus bak bilen.
Bilen kan naturligvis også parkere for deg, noe jeg har inntrykk av at de fleste av nye biler i dag kan, men er jo ofte ekstrautstyr om bilen kommer fra Tyskland. Her er ALT sånt utstyr med i prisen!
Jeg liker bilens design som sedan, og gleder meg til å se stasjonsvogna når den kommer til høsten!
Ladbar hybrid kommer også, så her er det bare å følge med!
Den ser eksklusiv ut utenpå, og føles også svært velutstyrt innvendig.
Det er god plass i baksetet! Jeg er ikke liten, men her får jeg en knyttneve mellom knærne mine og førersetet når det er stilt inn til meg selv. Det er mildt sagt uvanlig god plass for meg i et baksete! Kia er også svært dyktige på å ikke ta bort mer benplass for den som sitter på midten bak enn strengt tatt nødvendig!
Soltaket gjør det åpent og lyst for de bak, og ja, det kan åpnes, den fremste delen foran «tverrstolpen», og gir god kontakt med våren der ute! Deilig!
Dersom du ikke har allergi mot sedan kan jeg virkelig anbefale en prøvetur med Optima, den er riktig så fin som sedan!
En del tenker kanskje at det ikke er noe bagasjeplass, vel, vi får ta en titt:
Dersom du ikke må ha barnevogn her bak er det romslig og god plass for annen bagasje med normal størrelse, over 500 liters plass.
Men Kia da, sånne bøyler som knuser bagasje er vel litt 1990? Dere har jo bedre løsninger enn dette på andre modeller!
Nå skal det sies at du må ha MYE bagasje for at de skal klare å komme borti, men av og til har man mye bagasje, og da føles slike løsninger litt gammeldagse.
Bilen er god å kjøre, har adaptiv cruisekontroll, 3 kjøremodus – normal/eco/sport som påvirker hvor ivrig og spenstig motoren føles.
Støynivået er lavt, Harman Kardon anlegget spiller bra, fra DAB eller din egen musikksamling på mobilen. Samsungmobiler med induksjonslading har sitt eget rom for dette så du har mer igjen på batteriet når du er framme enn da du dro.
Kia Optima er en deilig bil du lett kan trives i, og jeg kan virkelig anbefale en prøvetur!
Takk til Bertel O. Steen og Kia på Stoa ved Arendal for lånet av Kia Optima!
Ta gjerne en prat med Atle Høivang, det blir fort en trivelig bilprat!
Andre som har testet Kia Optima:
DinSide Bil
Klikk/ViMenn
Broom
Hegnar