Test av nye Jeep Compass (des 2017)

Har ikke testet så mye fra Jeep enda, så da var det på tide å få gjort det nå som de kom med ny versjon av sin Compass.

Dato 06.12.2017 @ 17:08

Jeep har nylig kommet med sin nye Compass, som vel må defineres som en noe kompakt SUV i Jeep familien med sine 4,40 meter lengde.
Jeg har ikke testet Jeep før, så det var spennende å skulle bli litt bedre kjent med en av dem.


Ettersom det var en ny bil, fra en familie jeg ikke kjente fra før, tenkte jeg at jeg måtte ta den med til den nyoverhalte brygga i Grimstad med statuen av Terje Vigen som dro ut på ukjente farvann. Det gikk nok en god del mer komfortabelt for seg for min del enn for Terje i sin tid, det er jeg sikker på.
De observante vil se at det står Limited bakpå bilen, og det er normalt sett høyeste utsyrsnivå over Longitude som er innstegsmodellen. Nå som bilen er ny har man lagt på uststyr til Limited versjonen som Keyless, skinnseter med el-justering og minne, Mørke ruter, 18″ alufelger, metallic lakk, premium lydanlegg fra BEATS, og en del mer i en Launch edition.
Den får du til 499 900, litt sånn psykologisk priset.
Da er det stort sett bare frakt og vinterhjul, og eventuelt hengerfeste som gjenstår.


Gode seter, elektrisk justerbare, og med minnefunksjon. Setet kan vippes opp i fremkanten slik at du kan forbedre lårstøtten.
Godt armlene er det også. Komfortmessig mistenker jeg at denne er fin på langtur.


Et svært godt ratt, virkelig toppklasse over det. Litt underlig kanskje at du ikke har volumknapper på rattet, men bakpå rattet er det 2 runde knapper, der 1 kan mute lyden og den andre kan skifte kilde til lyd. Det er også et par «opp/ned» knapper over/under de runde knappene, der du kan styre volum og stasjonsvalg/sangvalg.
Ellers var det for meg første gang jeg ser i en bil at du har cruise og adaptiv cruise som separate valg, men når jeg tenker over det er det jo egentlig ganske genialt. På firefelts motorvei liker jeg best «vanlig cruise», men på 2 felts kjip motorvei er det jo adaptiv som er kongen.


Foran girspaken kan du fortelle bilen hva slags underlag du kjører på, for kjøper du Jeep har du kanskje noe krevende kjøreforhold en gang i blant?
Ikke det at man må ha krevende kjøreforhold for å ha en Jeep, den er et velutstyrt og komfortabelt familievalg også.


Volum styrer du med hjulet på venstre side (med «power» tegnet på), eller med knapper bak på rattet.
Leita litt etter en knapp for rattvarme her, men det fant jeg ikke her nede blant knappeutvalget.


Velger man klima i infotainmentskjermen dukker imidlertid rattvarmen opp sammen med setevarmen. Den knappen er en «snarvei» til Controls.
Forøvrig kult med hexagonformede menyknapper på infotainmentskjermen.


På Controls har du da mulighet til å slå på/av rattvarme og setevarme.
Forsøkte å få på ryggekamera, men lyktes ikke, så spurte litt da jeg kom tilbake til RSA Bil Arendal om akkurat det, og den har rett og slett ikke ryggekamera.
Du må velge Limited Edition for å få parkeringssensor bak.


Jeg fikk faktisk plass til både knær og hode i baksetet bak meg selv, så jeg vil jo si at dette ikke er en ekstremt kompakt SUV, for det er mange slike der jeg sliter med bakseteplassen. Ligner sånn sett mer på Volvo XC40 med tanke på plassen.
Mer detaljer om bilen får du i denne engelske brosjyra, men husk at ikke alle motoralternativer er tatt inn til Norge.


I sort blir Compass stilfull, fordi kromdetaljer og sort går veldig bra sammen, ihvertfall synes jeg det. Men er det plass til noe bagasje?


Her skal det være 440 liters bagasjeplass, men du kan jo ha takboks om behovet er større. Baksetet er delt 60/40 (selv om det i prislista står at det skal være 40/20/40).
Når det gjelder motorer, så testet jeg en 2 liters diesel med 170hk, ikke noe som røsker deg bakover i setet ved akselerasjon, men som heller ikke bruker alt for mye drivstoff. På innstegsmodellen er det manuelt gir, den starter på kr 419 900, ellers er det automatgir. Du får den også med en 1,4 liters bensinmotor med 170hk, men da blir Launch Edition 15 000 dyrere enn med dieselmotoren.


Den røffe og den elegante, skal teste Alfa Romeo Stelvio i morgen. Blir spennende å oppleve forskjellene!
Jeep Compass opplever jeg som komfortabel, enkelte nye og uvante elementer, men en bil man raskt trives veldig godt i.
Ikke bilen for deg som skal trekke stor campingvogn, men opp til 1500kg kan du dra med deg.


Vil du ha en litt røff SUV som ikke er alt for diger kan du teste Jeep Compass, den vil fungere som familiebil for veldig mange her i landet.
Fremkommeligheten skal være meget god, men har ikke testet akkurat det i denne omgang.

Takk til RSA Bil i Arendal som lånte meg bilen!

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: