Dacia er Renault sitt «billigmerke» som Skoda er det for VW, dermed vil de som har kjørt litt Renault kjenne igjen en del detaljer og løsninger som er godt utprøvd hos Renault fra før.
Med priser fra 205 000 (199 000 i Oslo) som to-hjuls-trekk, og 273 000 som firehjulstrekk er forventninger om luksus relativt lave før jeg tester bilen.
Det er jo unektelig mye bil for pengene, men hva slags bil får du?
Det finnes to ulike utstyrsnivåer, Comfort og Prestige. Jeg testet Prestige.
Jeg trodde ut fra bilder jeg hadde sett at bilen var litt større enn den egentlig var, den er en relativt kompakt SUV/crossover med en utvendig lengde på 4,34 meter.
Designmessig utenpå synes jeg denne nye Dusteren er veldig stilig, spesielt i denne fargen som testbilen hadde, oransje atacama.
På norsk kan jo Duster oppfattes som et litt underlig navn kanskje, men nå er jo ikke dette en norsk bil, er igrunnen ikke så mange norske biler om man tenker seg om litt.
Bilen leveres med 2 ulike motorer, en 1,5 liters diesel med 110hk og en 1,2 liters bensin med 125hk.
Begge motorer kan leveres som tohjuls-trekk og 4×4, men dieselen er den eneste som leveres med automatgir, da som tohjuls-trekker.
Dette er med andre ord ikke en bil du bruker til lyskryssrace, men heller mer fornuftig bruk.
Jeg tenkte kanskje det skulle være mye støy i bilen ettersom den er såpass rimelig, men det kan jeg virkelig ikke si at jeg opplevde som plagsomt.
Ble vel mer positivt overrasket over støynivået.
Forsetene kan jekkes opp/ned, og det er sjelden jeg ikke må jekke et forsete til nederste posisjon, men det slapp jeg her.
Ryggvinkel er også justerbar med spak, ikke hjul. Legg merke til knappen for setevarme som er mot døren.
Setet kan ikke justeres i forkant, om det kan så fant ikke jeg den muligheten. Men etter å ha kjørt en stund følte jeg egentlig at jeg satt ganske greit.
Fordi bilen har 21cm bakkeklaring, kommer gulvet relativt høyt opp, noe som gir en sittestilling som er en mellomting mellom SUV og stasjonsvogn/sedan.
Gummimatten ble noe glatt når det kom en del snø på den.
Førermiljøet er ryddig, og som forventet noe spartansk i materialvalg, men det fungerer som det skal.
Infotainmentskjermen som du ser her er noe som kommer med på Prestige modellen, og da er det både navigasjon og ryggekamera med.
Rattet er i imitert skinn, men føles igrunnen ganske så ok i motsetning til en del plastratt jeg har testet.
Volumknapper er bakom rattet på høyre side, og over infotainmentskjermen.
Analogt speedometer og turteller, med en elektronisk skjerm i mellom der man kan velge hva som skal vises av informasjon.
Denne infotainmentskjermen og ryggekamera som følger med i Prestige-pakka er for meg god nok grunn til å legge 15 000 på bordet for å få den. I tillegg får du 17 tommers alufelger istedenfor 16 tommers stålfelger, korsryggstøtte i førersetet, blindsonevarsling, midtarmlene foran, mørktonede ruter bak og på sidene bak, samt rattet i imitert skinn… det er rett og slett mye utstyr for pengene.
Velger du Prestige får du også muligheten til å kjøpe skinnseter for kr 4000. Ellers er listen over ekstrautstyr ganske kort.
Ryggekameraet har nesten litt overraskende god kvalitet, og på en SUV/crossover som dette er det veldig kjekt å ha i parkerings-situasjoner spesielt.
Navigasjon er det også på infotainmenskjermen som er med i Prestige utstyrspakken. Var bare på en relativt kort tur, så testet ikke selve navigasjonen i praktisk bruk.
På rattets høyre side har du i kjent Renault-stil en kontroll-sak til volum og modusvalg, samt styring av telefon. Kan være en nyttig sak å gjøre seg kjent med før man kjører.
I gulvet mellom setene har du en vribryter for 4×4-systemet, dersom du velger Duster med dette. Mistenker den selges mest med 4×4 i Norge.
Du har også en bryter for cruisekontrollen, der du velger mellom cruisekontroll eller hastighetsbegrenser.
Når cruisekontrollen er aktivert her styrer du farten den skal holde fra rattet. Ikke adaptiv, men fungerer fint.
Baksetene er ikke direkte romslige for meg, med tanke på knær spesielt, men jeg vil anta at alle under 180cm vil synes baksetet er helt fint.
Når man har barn i veldig «ladbar alder» så leter man fort etter lademuligheter i baksetet, og her fant jeg noe på høyre side, som jo kan brukes fra baksetet eller fra bagasjerom om man skal koble til en kjølebag eller noe slikt derfra.
Jeg må si at jeg rett og slett har litt sansen for designet på nye Duster, også bak. Kult rett og slett.
Her er det plass til over 400 liter bagasje opp til «hattehylla» når du har reservehjul som denne bilen hadde.
Skulle du ønske å ha med mer bagasje kan du jo kjøpe med hengerfeste, og dra opp til 1500 kg ekstra.
Reservehjul er på lista over ekstra utstyr, og koster 1000 kroner. Har du det ikke med vil du jo få god plass til saker og ting under bagasjeromsgulvet.
Hva koster testbilen? Vel, nå skal vi se her. Startpris for Prestige med diesel og 4×4 er 288 000.
Fra ekstrautstyrslista har vi metallic lakk til kr 4 500, automatisk klima til 3 000, Multi view kamera (også kamera foran og på sidene) til 3 000 og reservehjul til kr 1 000.
Da skulle prisen før vinterhjul (som ikke står på prislista) bli kr 299 500. Det er bra mye firehjulstrekker for pengene!
Det som ikke var med fra lista over ekstrautstyr på testbilen er nøkkelkort med handsfree funksjon til 3 000 og skinnseter til 4 000.
Dersom du ønsker en rimelig bil, som har firehjulstrekk og bedre bakkeklaring enn stasjonsvogner/sedaner, der du setter deg mer inn i bilen enn ned i den, men der du har sånn ca samme førerposisjon som i sedanen/stasjonsvogna.
Da må du jo bare få testet nye Dacia Duster.
Takk til Motor Forum Sør for lånet av bilen!
På nettsidene til Dacia kan du også lese mer om bilen.