Nye BMW X3 ble lansert 11. november, så nå er det mulig å besøke din nærmeste BMW-forhandler og teste bilen.
Jeg fikk tatt noen bilder av bilen før lanseringen, de kan du se HER.
Jeg tok turen til Bavaria Arendal en ruskete høstdag i november med regn og vind, og med is enkelte steder på bakken. Egentlig et fint utgangspunkt for å teste en BMW X3, for den skal være laget for å takle norske forhold godt. Ettersom jeg hadde tatt en del bilder av bilen innendørs før lanseringen var jeg jo sikret ok bilder av bilen.
På tross av ruskevær og kalde forhold i dette landet merker du at denne bilen skjermer deg veldig godt fra dette med en gang du setter deg inn i den.
Denne bilen har en 2 liters dieselmotor på 190hk, noe som som skal gi den 1750kg tunge bilen et forbruk på 0,50-0,54 l/mil (oppgitt, ikke testet).
Førersetet i testbilen var meget komfortabelt, med mulighet for å trekke ut lengden på lårstøtten, og ellers alt annet svært så elektrisk justerbart.
Her setter du deg inn, eller eventuelt kanskje litt opp om du ikke er like høy som meg (ca 184cm), og det er meget komfortabelt i seg selv å sette seg inn i en bil, og ikke ned i den. En smakssak.
Førerdøren er stilig utformet med dekor i skinn og metall, og her har du minne-knapper for seteinnstillingen. Stilige metallknapper for speiljustering og for å åpne/lukke vinduene.
Et særdeles komfortabelt ratt, nesten absurd komfortabelt. Knappen under senterlogoen i rattet gir nydelig varme i rattet, så her legges hanskene vekk på kalde dager. Til venstre på rattet justerer du cruisekontroll, og til høyre er det mer lyd og infotainment. Girhendler bakpå rattet.
En litt snedig detalj i instrumentpanelet er drivstoffmåleren, som viser under den tradisjonelle pila anslagsvis hvor mange km du kan kjøre med det drivstoffet du har, noe som gjør at du slipper å «hente frem» denne informasjonen i en eller annen meny.
Head-up displayet er svært bra i grafikk, tydelighet og informasjonen er nyttig. Skiltgjenkjenning, hastigheten du kjører, samt cruisekontroll-innstillinger som avstand til bil foran, om bilen selv skal overta styringen dersom du «kjører ut» og slikt.
Det er tydelig at BMW har gått bort fra den knappeløse midtkosoll, men har nå knapper for funksjoner det er kjekt å ha raskt tilgang til.
Ellers er jeg glad i løsningen med joystick til infotainmentsystemet, slik at jeg slipper å trykke på den trykkførlsomme skjermen dersom jeg ikke ønsker å gjøre dette. Føler nesten det er enklere å ha fokus på veien med joystickstyring av infotainmenten.
Denne bilen har ekstra bra parkerings-kamera-system fra listen over ekstrautstyr, mange valgmuligheter slik at du får det/de kameraene du ønsker når du skal parkere. Nye X3 oppleves som stor selv om den «bare» er rett over 4,7 meter lang, så det å få litt assistanse ved parkering fra kameraer er nok å anbefale.
Du kan velge mellom Parking Assistant som har ryggekamera, eller Parking Assistant Plus som har 360 kamera og mange valgmuligheter i forhold til hva du ønsker å se.
Under X3 logoen i midtkonsollen kan du få ladeplate til mobil, og det er USB tilkobling der også dersom det er mer ønskelig å bruke.
Har lest at noen synes det er lite plass i baksetet i nye X3, det sliter jeg veldig med å forstå, for jeg har god plass bak meg selv, og god plass til hodet, og det er ikke ofte jeg opplever det i baksetet på en bil.
Det man eventuelt kan stusse på er vel at det ikke er et par tre USB-tilkoblinger i midtkonsollen bak, men en vanlig 12v tilkobling.
Ellers har yttersetene varme i setene, og man kan ordne med sin egen klimasone i bilen bak der.
Når panorama soltak er krysset av på listen over ekstrautstyr blir det ekstra lyst og trivelig å være baksetepassasjer, selv om det er regnvær ute.
Det er ikke så ofte dørene i baksetet får noe stilig design, men det har de fått her, med X i metallet i døra, bra med skinn og en solgardin man kan trekke opp ved behov.
Baklyktene spiller på lag med bilens linjer, og testbilen har elektrisk bakluke, noe jeg har lært å sette pris på.
Velger du hengerfeste kan du trekke 2,4 tonn med denne bilen, uavhengig av motorvalg.
Selv mistenker jeg vel at det å trekke 2,4 tonn med 3 liters diesel med 265hk og 620NM er hakket mer trivelig enn å gjøre det med testbilen sine 190hk og 400NM.
Bagasjerommet på 550 liter bør jo være stort nok for veldig mange der ute.
Hvordan er bilen å kjøre?
Som jeg innledet med er bilen robust, og du beskyttes godt fra vær og vind og andre lyder. Det er enkelt å føre en samtale i en X3 på motorveien. Men kanskje nettopp derfor hører du jo at bilen har dekk, og at den ikke er utformet like aerodynamisk som en Tesla for eksempel.
Det føles nesten litt som om bilen synes 90 km/t er litt sakte på et vis, man merker ikke farten veldig godt i bilen.
Hadde ikke noen utfordrende terrengtest, men det lille jeg testet for å få stilige skogsbilder var preget av trygghet og kontroll over forholdene.
190hk drar deg fra 0-100 på ca 8 sekunder, og det holder for de fleste, men jeg tror nok bilen kler enda sterkere motorer godt.
Dekkene på bilen var ikke så glad i sporete dårlig vei, de liker mye bedre litt «flatere» veibane».
Foreløpig får du bilen med to dieselmotorer 20d på 190hk og 30d på 265hk og en bensinmotor M40i på 360hk.
Prisene er henholdsvis 634 800, 784 400 og 942 800 før du begynner å velge det du vil ha med fra listen over ekstrautstyr.
Testbilen hadde mye ekstrautstyr, til den nette sum av 281 600.
Ikke sikkert du trenger så mye ekstrautstyr, men regn med en del ekstra til ekstrautstyr uansett.
Det kommer flere motorer til nye X3 etterhvert, og den skal også komme som el-bil, det må jeg si jeg gleder meg veldig til, for jeg mistenker det kan bli en drømmebil for mange i Norge.
Tusen takk til Bavaria Arendal for lånet av nye X3!
Ta turen til din nærmeste BMW-forhandler du også, og test ut nye X3.