Test av Mitsubishi L200 Doublecab 4WD pickup (jan 2018)

Dersom fremkommelighet er sentralt for deg og din arbeidsbil bør du sjekke ut denne.

Dato 22.01.2018 @ 15:42

Nysnø blir bare moro når man skal teste Mitsubishi sin L200 pickup, for det er liksom ikke så nøye om veien er brøytet eller ikke med denne bilen.

Høy bakkeklaring, og firehjulstrekk med mange modus å velge mellom. Du har også en Torsion Senderdifferensial som skal sørge for god fremdrift.

Nå vet ikke jeg hvor kjent du er i Arendal, men fra sykehuset og opp Høyveien er det en ganske interessant og utfordrende bakke på vinterstid, som en leser tipset meg om å teste bil i dersom jeg hadde en med god 4×4. Så her valgte jeg lavserie og kom lett opp den bratte bakken til høyre i bildet.

Jeg fant meg også en bratt bakke på veien mellom Libru og Rise, og i Norge er det faktisk en del som har mye bakker, som det da har en tendens til å ramle snø i på vinteren. Ihvertfall denne vinteren her sørpå. Da kan det være ekstra kjekt å ha en arbeidsbil som kommer seg fram.
Fremkommelighet på vanskelig føre er igrunnen ganske moro!

Fjærene er ikke akkurat laget for maksimal komfort når du ikke har noe bak på planet, så humper i veien kjennes forholdsvis godt, og da tenker jeg ikke på fartshumper, for de glir den veldig greit over.

Forsetet er helt ok, du kan justere setets fremre del for å få lårstøtte. Setene justeres elektrisk, men minnefunksjon er ikke Mitubishi noe fan av, i motsetning til meg. Jeg synes kanskje at setet er noe nær gulvet, men det er vel for at den skal ha god bakkeklaring. Føles likevel noe snodig å nesten få samme førerposisjon som i en stasjonsvogn langt der oppe i pickupen.

Førermiljøet er ikke supermoderne, men det har det du trenger. Rattet er i skinn, men ellers blir det en del plast i overflater.

Rattet synes jeg har en veldig god kombinasjon mellom mykt og hardt, for da blir det veldig godt å holde i over tid. Designet på knappene på rattet er også ganske moderne og stilig. Fuksjonelt også med cruisekontroll på rattet. Stilige girpadler bakpå rattet, dersom du vil gire automatkassa selv.

Noe som relativt raskt føles gammelt i en bil som kom i 2016 er infotainmentsystemet, men det er endret i 2018-modellen, og skal ha både Apple CarPlay og Android Auto. Klimaanlegget har et pent og moderne design, og viktigst av alt, det fungerer veldig greit.

Hva koster en slik pickup?
Club Cab (mindre plass bak forsetet, men større plass på planet) koster fra 292 694 eks mva, og 344 000 inkl mva i utstyrsnivå Intense.
Double Cab som jeg testet koster fra kr 315 011 eks mva, og 371 500 inkl mva.

Med Double Cab får du ganske mye plass tilgjengelig bak forsetene, til saker og ting som du helst vil ha inne i bilen fremfor å ha det bakpå lasteplanet.
Dyreste versjon er X Edition med automatgir som starter på kr 400 759 eks mva, og koster da 475 900 inkl mva.

Lasteplanet kan bli behandlet med dette plastmaterialet, som er robust og som beskytter bilen når planet brukes.
Hengerfestet kan du trekke opp til 3,1 tonn med.
Ellers kan en pickup styles og lages slik du vil ha den, med muligheter for hardtop, lokk og mye annet.

Skulle du være på Sørlandet kan du jo stikke innom Auto-Car på Stoa utenfor Arendal du også.

Takk til Auto-Car for lånet av Mitsubishi L200 DoubleCab pickup!