Første test av Mini ble en Countryman ladbar hybrid med John Cooper Works eksteriør og interiør, som har en samlet kraftpakke på 224hk.
De som har kjørt en Mini før i sitt liv kan nok ane at det kan bli ganske så moro!
Mini som kombinerer el-motor på 88hk som driver bakhjul, og bensinmotor på 136hk som driver fremhjul, gir deg mange fordeler.
Elektriske motorer er veldig direkte med sin kraft, og den er det kjekt å ha på bakhjulene, du får firehjulstrekk, på motorveien kjører du i hovedsak forhjulstrekk, bilens systemer sørger for at du aldri er tom for strøm, slik at du får fiehjulstrekk ved behov, du kan kjøre elektrisk i byens sentrum, for å nevne noen fordeler.
Måtte jo bare ha et bilde av den utenfor EleFun, for det er jo virkelig moro med en ekstra elektrisk motor!
Mini var en gang en nesten ubegripelig liten bil, men det er den ikke lenger. Nå er den mer en designperle som har evnet å ta vare på mye av de gode kjøreegenskapene og følelsen med underlaget som de som liker å kjøre bil trives så godt med. Jeg lånte bilen en helg, og fant stadig nye stilige designelementer, og ble veldig glad i den på svært kort tid.
Eneste som kanskje undrer meg noe er at den ikke fås med hengerfeste, vet det er en norsk greie, men når alle andre Mini Countryman har det så undrer det meg litt at ikke SE har det. Bør jo kunne trekke 1500kg med denne bilen, ja ja, kanskje det kommer senere en gang?
Bilen jeg testet hadde en del ekstrautstyr. Startprisen er på 369 000 uten ekstrautstyr, mens testbilen kostet 519 870.
John Cooper Works eksteriørpakke kostet 21 960 og interiørpakke kr 7 660, skinninteriørpakken kostet 22 400, så kommer Wired-pakken som gir deg den store gromme skjermen i interiøret og Navigasjon Professional til kr 17 340… liker du ekstrautstyr, så kan du med andre ord legge til en del kroner på dette.
Forsetene var gode, god sidestøtte og du kunne justere lårstøtten, men jeg savnet el-seter med minne, det hadde gjort setene nær perfekte.
Det gode skinnet som var ekstrautstyr gjorde nok sitt til at setene ble veldig bra.
Førermiljøet vrimler av fine designdetaljer, og bryr du deg om design er nok det en sentral grunn til at du raskt blir glad i denne bilen.
Rattet er meget godt å holde i, alt er solid og røft og stilig utformet. Ingen tilfeldigheter her, men en stor grad av helhet.
Infotainmentskjermen er plassert inni en stor sirkel, og når du har Navi Pro får du den store skjermen som går helt ut til kantene.
Tallene 1 til 6 i underkant kan brukes til å lagre funksjoner du ønsker å få rask tilgang til.
Start/Stop-knappen er en stilig bryter blandt andre stilige vippebrytere.
Selv i taket har man stilige vippebrytere for å slå av og på belysning.
Selv hovedmenyen har fått et stilig design, og jeg er glad for at de følger BMW-tanken om mulighten for å styre menyer fra et hjul mellom setene!
Logisk og bra bygget opp i menyene.
Dersom du kjøper med parkeringssensorer og ryggekamera får du det veldig fint opp i skjermen, med svært skarpt og klart bilde fra ryggekameraet, og tydelig anvisning i figuren hvor du har hindringer i forhold til bilen.
Parkeringsassistanse kan du også få kjøpt med.
Du kan velge kjøremodus med sirkelbryteren rundt girspakens feste. Bakom girspaken har du en joystick-løsning som BMW bruker, litt redesignet for å passe inn i Mini-helheten. Føler det mindre distraherende å bruke enn å trykke med fingrene på en skjerm (for da må man jo treffe på rett plass på skjermen). Menyhjulet kan man bruke i ro og mak, og scrolle seg til ønsket valg uten å se mer enn nødvendig på skjermen.
Baksetene er sikkert gode, men for meg ble det litt knapt med benplass. Folk som er litt under 180 cm sitter nok veldig greit bak her.
Man må jo bli glad av designdetaljer som dette.
Selv bakdøra har skinn, alcantara, lekkert åpningshåndtak, det er rett og slett gjennomført.
Bilen er stilig og røff fra alle vinkler, men ordet Mini og bagasjeplass er kanskje ikke akkurat noe man tenker på som en god match?
Men bagasjeromsplassen er ikke så Mini som man kanskje skulle tro.
Bredde: 85,9 cm – Høyde: 71,8 cm – Dybde: 81,3 cm
Målene over her er naturligvis før du slår ned baksetene.
Mini Cooper SE Countryman All 4 har altså en spenstig motorisering, firehjulstrekk og bra med plass til bagasje, det betyr jo at den kan fungere meget godt for en ikke alt for stor familie.
En ladbar hybrid gir deg ikke rekkeviddeangst, og er det ladekø kan du kjøre videre. Den er også ganske god på å regenerere strøm, spesielt i sportsmodus.
Men du får kanskje ikke verdens laveste drivstoff-forbruk om du stort sett bruker bilen til langkjøring.
Teoretisk ren elektrisk rekkevidde er 4 mil, noe som betyr 2,5 – 4 mil avhengig av forhold og kjørestil.
Du skal kunne kjøre i 125 km/t elektrisk, men jeg ville nok prioritert elektrisiteten til bykjøring.
Litt over 3 timer å lade batteriet helt opp hjemme i stikk-kontakten, det er overkommelig.
Jeg kan anbefale en tur innom Bavaria i Kristiansand, og en prat med Preben André Stangeland.
Det er ikke alle bilbutikker som har like godt fokus på design som akkurat denne, og i tillegg kan du få en hyggelig bilprat.
Skulle du prøvekjøre denne bilen må du være forberedt på at det er en kjøreglad opplevelse, men det å levere bilen tilbake er ikke like moro, med mindre du faktisk velger å kjøpe en selv da.
Takk til Bavaria Kristiansand for lånet av bilen!