Mercedes har laget en Coupévariant av GLC, en blanding av en liten SUV og en Coupé. Antar at målgruppen kanskje har vært innom en golfbane før.
Denne bilen passer for de som er litt mer opptatt av design enn bagasjeplass, og som ikke har noe imot å bli lagt merke til på vei til alpinbakken.
Samtidig ønsker de komfort og sportslighet, kombinert med fremkommelighet.
Det er godt mulig jeg bommer helt på målgruppen for bilen, men jeg mistenker også at de fleste bor i bynære strøk, og trives med urbant liv i hverdagen.
Bilen er igrunnen stilig uansett hvor du skal, og den er meget god å kjøre!
Versjonen jeg testet var en 220d med 170 hk, og er rimeligste motor. Den starter på 650 000. Motoren er helt fin og grei den, men når bilen ser så kul ut vil jeg tro noen ønsker litt mer ut av motoren.
250d vil jeg vel anbefale, den starter på 670 000 og har 204 hk, den vil nok ha noe mer ompf når du ønsker det.
Nå har også GLC Coupé kommet med hybrid, da får du 211 hk bensin og en 116 hk elektrisk motor, det gir bra futt når de jobber sammen, og staten gir god rabatt på engangsavgiften, så du får den rett over 600 000! Morsomst og billigst med andre ord.
Denne løsningen har jeg testet i en vanlig GLC.
AMG-stolene til GLC og GLC Coupé er svært gode, noe du merker når du prøver det meste av andre biler.
Jeg er godt over middels glad i gode stoler foran, og skulle gjerne kjørt denne bilen langt og lenger enn langt.
Denne bilen har også lekre Burmeister høyttalere i dørene, med andre ord en del ekstrautstyr som er valgt fra ekstrautstyrslista i denne.
Lekkert førermiljø, utsøkt ratt, skinn, god demping av utendørs lyder. Her er det mange plusspoeng.
Det er dessverre også et minuspoeng, og det er midtkonsollens bredde, den hadde mitt høyre kne lite sans for. Følte til tider at jeg nesten ble sittende litt skjevt.
Er nok lurt å teste om du får samme følelsen, det er ikke sikkert.
Interiøret er lyst og trivelig, og med lyspakke innvendig blir det bra med stemningslys.
Litt usikker på hvorfor det bare er E-Klasse som har fått den nye mest moderne instrumenteringen, mulig de ikke synes den er «røff nok» til GLC?
Jeg sitter helst ikke bak, og da hjelper det ikke at håret subber i taket. Hadde jeg vært 182 cm hadde jeg hatt bra med plass også bak, men ville fortsatt ikke sittet bak, er jo foran det er moro!
Barn har bra med plass bak der, og barneseter får du også greit plass til på yttersetene.
Ungene synes også bilen var veldig kul.
Den stilige bakenden gjør naturlig nok noe med bagasjeplassen, så jeg tviler vel på om barnefamilier er de første som hiver seg over denne bilen.
Mercedes-stjerna brukes som VW-logoen på en Golf for å åpne bagasjerommet.
Kunne se ut til at de kule pottene bak der var kun pynt, men orket ikke legge meg ned i den våte grusen for å sjekke det nøyere, bare så slik ut med tanke på hvor eksosen kom.
Dybden på bagasjerommet er fin, men det er ikke dramatisk høyt fra bagasjeromsgulvet til bagasjeromsskjuleren.
Dette er hovedårsaken til at jeg ikke tror dette er bilen barnefamilier jakter på i første omgang.
Barnevogn, reiseseng og så bagasje? Tja, kan vel kanskje gå?
Bagasjeroms-skjuleren må jo ikke ligge på, det vil jo gi noe mer plass lengst der inne. Og de fleste gulv i bagasjerom har en luke, så også her.
Her var det rett og slett ganske så romslig med plass nedi, så du har noe mer plass enn det kan se ut som ved første øyekast.
Da BMW kom med sin X6 Coupé i sin tid klødde folk seg i hodet, og lurte på hva poenget var med en slik bil, men senere har både X4 Coupé og GLC + GLE Coupé sett dagens lys, så biltypen er nok kommet for å bli. Jeg med mine 3 barn og dertil bagasjebehov ville nok godt for vanlig GLC, men jeg må medgi at jeg synes GLC Coupé har et veldig stilig design!
Skal du ha en Mercedes er det lurt å ha både 1 og 2 samtaler med selger, for å sette sammen en utstyrspakke som passer både økonomi og behov du har.
Bruk tid på dette før du bestiller, så du er sikker på at drømmebilen blir akkurat det. Den fortjener en del av alt det fine fra ekstrautstyrslisten!
Takk til Agder Bil for lånet av GLC Coupé!
Andre som har testet GLC Coupé:
DinSide
Broom
hmm… noen som vet om andre tester der ute? Gi beskjed!