Jeg har aldri testet noe fra Mercedes med AMG påskrevet bakpå, men de tre bokstavene betyr at en helt egen spesialavdeling har fått hygge seg med standardmodeller fra Mercedes, og gjør en del ekstra ut av dem, som for eksempel heftigere motorisering og noen designmessige justeringer og endringer.
Tallet 43 er på en måte «innstegsmodellen» i AMG-systemet, 63 er neste steg og 63 S er det råeste.
C43T har V6 motor med 367 hk og gjør 0-100 på 4,8 sekunder, og man kunne vel sånn sett definert den som en sportsbil istedenfor en familiebil for 5.
Men når C63 har V8 med 476 hk og C63 S har 510 hk så blir jo dette til sammenligning en familiebil med mange hestekrefter? eller?
Det jeg liker svært godt med bilen er at man kan høre lydbildet fra bilen, for det er moro å høre på.
Jeg kan anbefale deg som er noe bilinteressert til å følge de lokale bilforhandlere på Facebook, da vil du få vite om ulike arrangementer som de har, som for eksempel denne AMG-dagen som Agder Bil hadde. En opplevelse for en som er litt over middels interessert i bil!
Utseendemessig liker jeg C43, den er ikke overdrevent stylet, og denne blåfargen var rett og slett lekker. Pen og stilig bil utvendig.
I en AMG har du sportsstoler, for når du kan gjøre unna 0-100 på 4,6 sekunder vil du helst ha litt sidestøtte på svingete norske veier. Dette er AMG performance seter, og koster litt ekstra.
I døra ser du knappene for å justere setet, og minnefunksjon er det også der, ekstrautstyr som jeg helt klart ville valgt med. Lekkert med skinn og aluminium i interiøret.
AMG-rattet til 43-serien er delskinn/alcantara, med alcantara der du holder mest om du skal kjøre litt aktivt. Godt de har fokus på godt grep på rattet som er meget godt å holde i. Brytere og hendler er der de bruker å være på en Mercedes, så du finner deg raskt til rette om du har noe erfaring med merket fra før.
Min erfaring er at man i dagens moderne biler trenger noe tid til tilvenning om man ikke har noe kjennskap med merkets biler fra før. Knappeskrekk bør man ikke ha som bilfører i 2017.
Mørke bakruter gjør sommerdager mer komfortable for de som sitter bak. Solbrillebehovet minker drastisk på andre seterad.
Jeg synes metall-detaljene i forsetene er utrolig stilige sett fra baksetet. Fargen på setebeltene roper at det er ekstra viktig å få de på i en bil med såpass med pulver som denne. Ser du på sømmer i dører og seter finner du igjen fargen fra setebeltene. Stilig touch! Er vel neppe noe sjokk at baksetet er best for 2, eller at det er 2 ISOFIX fester baki der.
Pent og symmetrisk bakpå bilen også, men lurer litt på om det kanskje hadde vært litt stilig med noe blankt i forbindelse med eksosrørene som jo er veldig stilige? Synes de forsvinner litt når alt er så mørkt. Hadde også vært stilig om AMG kunne tatt seg bryet med å lage en kul vindusvisker der bak, for den blir litt puslete i forhold til bilens design. Nå priker jeg veldig her merker jeg, men blir fort sånn når det er så mye man liker med en bil.
Her bør du og familien din få plass til det dere ønsker å ha med dere på tur.
Med biler er det litt sånn at dersom du lurer på prisen har du vel strengt tatt ikke råd til bilen, men denne starter på 862 900.
I bilen jeg testa har de naturlig nok måka på med det meste av ekstrautstyr, og prisen blir da 1 169 400, noe som betyr at ekstrautstyret i denne bilen landa på 306 500.
Takk til Agder Bil som arrangerte AMG-dag, C43 var den bilen jeg testet som opplevdes som sprekest selv om den ikke var det, mye på grunn av lydbildet som ikke var dempet så mye vekk som i de andre AMG-bilene jeg testet. Testet også AMG GLC43 og AMG E43. Samtidig var det også den som gir minst komfort av de 3, uten at det betyr at komforten var dårlig altså, men den opplevdes som sportslig selv i komfortmodus.