Test av Mercedes-Benz A-klasse (jan 2018)

Mercedes-Benz A-klasse kommer i ny utgave senere i 2018, jeg har testet den som er her nå, som du kan få til en god pris.

Dato 30.01.2018 @ 15:57

Mercedes-Benz A-klasse er en nesten 4,3 meter lang bil, som i AMG-stylet versjon har et svært så stilig utseende.

Noe av bakgrunnen for at jeg ville teste A-klasse nå var et påfunn som Agder-Bil har kommet med, «Times-salg på bil», hva i alle dager?
Måtte jo bare finne ut hva det var for noe rart, for det har jeg aldri hørt om før.

Det er ikke så komplisert, hver onsdag i februar kjører de et uslåelig tilbud fra klokka 18 til 19, og første bil ut er en A-klasse onsdag 7/2.
Ettersom jeg ikke har testet A-klasse før, var det på tide å få gjort det nå.

Jeg har sans for designet, det liker jeg faktisk veldig godt, her i rød farge som er en av 3 standardfarger, altså ikke metallic.

Bilen kan fåes med mange ulike seteutseender, her med delskinn. Du kan bestille el-seter med minnefunksjon. Her er det lurt å se på alle alternativer, så du får seter som du helst vil ha. Disse setene var komfortable, men hadde manuell innstilling. Jeg hadde vel ikke hatt noe imot å kommet et par cm lenger ned med tanke på høyden opp til taket .

Style utstyrsversjon har disse delskinnsetene, og har et stilig interiør, men det er flere varianter og utstyrsnivåer å velge mellom.
Ellers kommer det en ny A-klasse i 2018, og den har et ganske så oppgradert interiør – se video her.

Meget godt ratt å holde i, selv om det ikke var spesielt mykt. Cruisekontrollen bakom rattet hadde så langt jeg klarte å finne ut ikke avstandsholder som standard.
Nå er jo adaptiv cruisekontroll en smakssak, men det er jo situasjoner der man bare har ett felt i hver retning at det kan være komfortabelt å ha. Kan naturligvis kjøpes om man vil ha det med.

Ikke så veldig integrert skjerm for infotainment, og en del knapper nedenfor, men det er forsåvidt greit nok, så man ikke trenger å trykke på skjermen.
Dersom du vil ha et mer automatisk klimaanlegg kan du kjøpe det ekstra.

Jeg testa A180, som har 122 bensinhester, og uansett hvor mye sport du setter på, så trenger motoren en del turtall for at det skal flytte seg fort.
Du kan selvfølgelig få bilen med flere ulike bensinmotorer og dieselmotorer, alt fra 102 bensinhester og 90 dieselhester og helt opp til 381 bensinhester.
Dersom du synes valmulighetene her er små har du et seriøst problem.

Ryggekameraet, om man velger å ha det med, har et godt og skarpt bilde, og gjør det enkelt å for eksempel parkere presist.
Tror nok jeg ville satt pris på å ha dette som utstyr på denne bilen.

Koppholder, kortholder, joystick til infotainmentskjerm og et par oppbevaringsrom er det også blitt plass til mellom setene.

Bak meg selv sliter jeg med kneplassen, selv om plassen til hodet er grei. Med en kortere sjåfør enn meg selv ville jeg også fått plass til knærne mine.
I testbilen var det påspandert panoramatak, noe som gav en lys og trivelig atmosfære i baksetet.

Åpner man litt på en luke får man frem lademulighet for de i baksetet. Klumpen på gulvet i midten er høy, men relativt smal.

Bagasjeromsplass i A-klasse er vel ikke noe det skrytes av, men de som velger denne bilen har vel som regel mulighet for å bruke noe av bakseteplassen til det de ønsker å ta med seg uansett.

341 liter, men plassen er lett å utnytte. Skiluke er det også, slik at man kan få med seg ski inni bilen.

Under gulvet i bagasjerommet er det plass til en del småting det er kjekt å ha med på tur, som førstehjelpsutstyr og slikt. Testbilen var utstyrt med et ganske godt anlegg fra Harman Kardon, og her har nok også dette tatt en del plass under gulvet i bagasjerommet.

A-klasse føles meget godt sammenskrudd, solid følelse på veien. Man hører litt til dekkene, men ellers er lyddempingen god i bilen med tanke på størrelsen.
På svingete og humpete vei merker man at det er gode støtdempere, noe som gir komfort men også kjøreglede sammen med en presis styring.
Lekker bil med presis styring gjør at A-klasse nesten havner i kategori med Mini, men motoren jeg testet manglet en del på futt for å kunne gi nesten samme kjørefølelse. Kan bare tenke meg hvor artig denne bilen er med over 200 hestekrefter, man merker at den er laget for å tåle slike krefter meget godt.

Hva koster en A-klasse? Det kommer naturligvis an på hva du velger av motor og utstyr, men fra rett over 300 000 starter prisene.
På Mercedes-Benz sine nettsider vil du finne kampanjetilbud, og bilen jeg testet, en A180 kan du da få i Final Edition utstyrsnivå fra kr 349 600, og med 3 års rente på leasing eller lån på 0,49%.
Akkurat hvilken A-klasse som kommer på timessalg hos Agder Bil onsdag 7/2 skal jeg ikke si for sikkert, men skal du ha en A-klasse ville jeg sjekka det ut!

Takk til Agder Bil for lånet av A-klasse!