El-biler selger svært godt i Norge på grunn av den totale mangel på bilavgifter i dette segmentet.
Nå har Mercedes endelig kommet med sin B-Klasse i El-bil versjon, og de som er godt kjent med B-Klasse fra før vil nok kjenne seg igjen her rimelig raskt.
Bilen jeg fikk låne fra Agder Bil i Arendal var i utstyrsutgave «Electric Art» som betyr at bilen har seter i kunstskinn, 18″ felger, blå sidespeilhus og en del annet utstyr som kommer på 17 680. Bilens grunnpris er 283 980. Her må du studere ekstrautstyrslista ganske nøye, for der står ganske mye som andre har med som standard, for eksempel DAB-radio, parkeringssensor og navigasjon – så gå gjennom ekstrautstyrslisten med din forhandler så du får det utstyret du vil ha på bilen.
Jeg er ikke veldig bevandret i Mercedeser, og da jeg satte meg inn lurte jeg igrunnen litt på hvor gir og startknapp og slikt var, men jeg fant det da etterhvert.
Når jeg flyttet litt på rattet kom giret til syne bak rattet, og her måtte man vri rundt nøkkelen – litt uvant når jeg bare har kjørt biler med nøkkelen i lomma i det siste.
Ellers er førermiljøet svært så hyggelig, og av god kvalitet. Skinnrattet er svært godt å holde i.
La ellers merke til at Mercedes har valgt å beholde ganske mange knapper i midtkonsollen kontra mange av sine konkurrenter som har ryddet mer opp her.
Når du vrir om nøkkelen er alt svært stille, men du ser i instrumentpanelet at bilen sier den er «Ready».
El-bilen har 180 hk, og jeg lurte litt på om dette ble like «heftig» som BMW sin i3, men her kommer kreftene mer kontrollert og komfortabelt.
Mye av grunnen til dette skyldes bilens noe høye vekt – for eksempel 500 kg mer enn BMW i3.
Bilen er helt usedvanlig stille og støysvak, og på kjøring som denne bilen er laget for vil du få en veldig komfortabel tur.
Ettersom bilen ser ganske mye ut som en normal B-Klasse er ikke dette bilen folk kommer til å snu seg etter på gata, men de som kjøper denne bilen gjør ikke det fordi de er opptatt av oppmerksomhet, de gjør det fordi de ønsker klasse og komfort.
Mercedes har to kjempefordeler i forhold til BMW i3, det ene er at 5 personer kan være med i bilen. Det å kommer seg inn og ut av baksetet kan gjøres selv om frontdøra er lukket. Dette funker ikke i i3.
En annen svært sentral fordel i Mercedes B-Klasse Electric er plassen til baggasje, noe som svært mange av konkurrentene i denne prisklassen har litt lite av.
Det at det står Electric Drive bak, og at registrerings-skiltet starter med EL kan være det eneste som gjør at du skjønner at en B-Klasse Electric er en el-bil.
Skal du ha en el-bil kommer du ikke utenom å teste B-Klasse Electric, til det er den alt for god! Må vurderes!
Et klart komfortalternativ med god plass til hverdagsformål.
Andre som har testet bilen:
Klikk.no – Vi Menn Bil/Top Gear
Hegnar.no