Jeg har ikke testet Lexus før, og det var hyggelig å hilse på NX 300h og bli litt bedre kjent med den.
Lexus har nettopp åpnet butikk i Kristiansand, i samme bygg som Toyota, men i en egen avdeling.
Ettersom jeg ikke har besøkt en Lexusforhandler før, visste jeg ikke noe om hva jeg kunne forvente på innsiden, sånn rent bortsett fra at det var Lexus-biler der inne naturlig nok.
Du merker med en gang du kommer inn at dette er et godt stykke unna standard bilbutikk, blanke gulvfliser skinner mot deg. Lekker dekor i taket. Og rett og slett mange stilige biler.
Usedvanlig komfortable stoler i venteområdet, forfriskninger og lademuligheter for laptop eller mobil. Også her er design i fokus. Tapeten du ser bak i bildet er mest sannsynlig satt opp av noen som ekspert på å sette opp akkurat denne typen tapet (fra utlandet), så her er detaljnivået høyt.
Før prøveturen fikk jeg en kopp kaffe med en liten godbit til, og en varm klut å vaske seg med før kaffekoppen, omtrent som på en lenger flytur.
Artig med litt ekstra opplevelse av luksus hos Lexus!
Over til bilen, Lexus NX 300h, en kompakt SUV på 4,63 meter med priser fra 499 900 for Comfort, som er grunnmodellen. (Ned fra 539 900 før jul – oppdatert januar 2018).
Du har også Business, Excecutive og Luxury. I tillegg kommer F Sport og F Sport S. Du får den med «alt utstyr» for under 700 000, og det er jo faktisk ganske rimelig med tanke på konkurrenter som Volvo XC60 og BMW X3 der man lett kan hente noen flere hundre tusen fra ekstrautstyrslistene.
Selv om jeg ikke har testet Lexus før, har jeg fått med meg at kundene er usedvanlig fornøyde. Det kan nok ha en sammenheng med det jeg har lest om Lexus sin byggekvalitet, at de rett og slett har usedvanlig få feil og problemer sammenlignet med andre bilmerker i landet.
Joda, jeg har også fått med meg at Kia har kommet svært godt ut av «få feil»-tester i det siste, men det spesielle med Lexus er at de har vært på toppen eller svært høyt oppe på de testene der i svært mange år.
Forsetene er meget komfortable, med gode innstillingsmuligheter, og med minnefunksjon om du velger Luxury utstyrsnivå.
For meg var denne plasseringen av seteminne-knapper litt ny, men det fungerer jo bra å ha det der, lett å se.
Her er det meste pakket inn i skinn eller aluminium, og gir helt klart et eksklusivt inntrykk som seg hør og bør i denne prisklassen.
Rattet er meget godt å holde i, med rattvarme for kalde vinterdager. Jeg fant knappen for avstanden til bilen foran på rattet, men resten av cruisekontrollens funksjoner er i spaken du såvidt kan se på baksiden av rattets høyre side. Akkurat den spaken skulle jeg ønske de hadde «modernisert», for en ganske lik sak var det på en leiebil jeg hadde i USA for snart 20 år siden. Synes ikke det hører hjemme i et ellers så moderne og fint interiør.
De elektroniske løsninger har ikke tatt over for analoge visere her riktig enda, men det ser fint ut og fungerer jo bra.
En fin touchpad lar deg styre det som foregår i infotainmentskjermen. Over touchpaden var det knapp for EV-modus, og en vribryter for hvordan bilens kjøremodus skulle være. Det er forskjell, men når man har testa Kia Stinger, så vet man at forskjellen kan være større. Her er komfort i fokus, og det er de vanvittig gode på. Sport blir det mer respons av, men komforten er fortsatt tilstede i godt monn. Denne skulle jeg virkelig likt å teste på langtur!
Har forresten aldri kommet til en bil jeg skal teste og funnet en flaske kaldt forfriskende vann. Her er det tydelig at Lexus ønsker å gi deg en god opplevelse.
Knapper for klima og setevarme over stereoanlegget, men ikke rattvarmen, det var jo sånn sett litt snodig for min logiske sans.
Skjermen er ganske widescreen, men det fungerer bra, for den ekstra bredden utnyttes til menyer og slikt.
Selv slet jeg litt med å finne mulighetene for å stille inn bass, mellomtone, og balanse og denslags i det ellers så gode Mark Levinson anlegget. Mulig det kan gjøres enkelt, men jeg fant ikke den så lett.
På venstre side av rattet fant jeg rattvarmen, og fikk nesten litt følelse av at noen har tenkt: «folk krever rattvarme på luksus-suv nå» – «men den passer ikke inn ved siden av setevarmen uten at alt der redesignes» – «ja ja, sleng på en knapp til venstre for rattet da, er noen ledige plasser der». Godt mulig jeg tar veldig feil her nå altså, men var nå den følelsen jeg fikk.
På rattstammen ser du joysticken for elektrisk justering av rattet. Når du skal ut av bilen skyves setet bakover og rattet oppover, så du får en enklere vei ut av bilen. Når du holder inn bremsa og starter opp bilen kommer ratt og setet tilbake til ønsket posisjon igjen. Litt ekstra luksus over slikt.
Baksetet var også komfortabelt, og jeg fikk plass til både knær (såvidt) og hode her, selv bak meg selv. Hvordan det blir med hodeplassen med panorama soltak vet jeg ikke helt, men med vanlig soltak i kort versjon var taket designet slik at de i baksetet skulle få plass. De to soltakvariantene er igrunnen listen over ekstrautstyr til Luxury-utgaven av bilen. Hengerfeste og vinterdekk er jo alltid utenom.
Knapper for setevarme i baksetet i yttersetene. Beskjeden klump på gulvet i midten.
Jeg har ikke sagt så mye om bilens utvendige design, men jeg liker det, fine linjer rett og slett. Klasse over dette her.
Høyden fra gulvet i bagasjerommet og opp til toppen av bakseteryggen er ikke spesielt høy, men bredden her bak er god, og dybden, og «under gulvet» har du også god plass, dermed har du totalt 555 liter tilgjengelig til bagasjen. Tanken med gulvet er at man stort sett ikke har med seg veldig mye baki der, og at det er greit med flatt gulv i forhold til terskelen og normal bruk av bagasjerommet i dagliglivet.
Lexus NX 300h har en h på slutten fordi det er en hybrid. En bensinmotor på 155hk og en el-motor som lades opp av at du bremser, kjører nedoverbakke og slikt. Du har også en el-motor bak som gir deg 4×4 ved behov. Systemeffekten er på 197hk.
I hverdagen tenker du ikke så mye på at du har hybrid, for systemet ordner seg selv. Men det er jo mulig du trykker på EV-knappen når du skal inn i et bysentrum for å være sikker på minimale utslipp for fotgjengerne.
Du vil ellers merke stillheten i lyskryss og i lave hastigheter, fordi el-motoren tok over automatisk.
Jeg kan virkelig anbefale en tur til Lexus i Sørlandsparken ved Kristiansand.
Her finner du en ny og anderledes luksus bilopplevelse tilpasset dine behov.
Jeg gleder meg til å bli enda bedre kjent med Lexus fremover!
Takk for lånet av Lexus NX 300h!