En fin fredags novembermorgen i Grimstad, og Kia Stonic skal straks leveres tilbake etter test.
Noen synes kanskje den ligner en del på Kia Rio, men noen forskjeller er det, selv om det ikke er flest av dem i fronten.
Det er først når du ser bilen litt fra siden at du virkelig skjønner at dette ikke er en Kia Rio, men du har grå frontleppe, litt ekstra røffe detaljer som utvidede hjulbuer, litt ekstra bakkeklaring, litt ekstra robuste takrails, kule felger, det er rett og slett en Stonic.
En annen ting jeg la merke til, når det er såpass bløtt på bakken, og ikke direkte rent… her må man innom bensinstasjoner og vaske lykter, for som på så mange andre biler fra Kia har den ikke lyktespylere.
Mange ønsker seg i dag litt mer høyreiste biler som de kan sette seg litt mer inn i, og litt mindre ned i.
Denne er ikke så høy at du setter deg rett inn, men du setter deg ikke så langt ned som i en Rio.
Man skulle kanskje tro ut fra bilens tøffe utseende at den har 4-hjuls trekk, men det har den ikke, på linje med Opel Crossland X og Peugeot 2008 og flere andre går det på forhjulstrekk.
Forsetene er helt fine, her testet jeg med utstyrsnivå Active, som er mellom Classic Edition og Exclusive.
Ettersom jeg er glad i utstyr ville jeg gått for Exclusive, da får man med delskinn seter og …
…nøkkel man kan ha i lomma, når man åpner og kjører bilen, for å nevne noe man får for de 10 000 ekstra Exclusive koster i forhold til Active.
Dersom du sammenligner interiøret her med Rio, og ser på knapper og ratt og denslags, så er det ikke så lett å finne forskjeller.
Ser du på plastdekor og slikt klarer du å finne noen forskjeller.
Det betyr at du får usedvanlig mye utstyr i Stonic.
En kald høstmorgen setter man stor pris på rattvarmen, har du ikke testa det enda må du bare teste!
Du tar av hanskene for å si det sånn… Perfekt for norske forhold!
Baksetene egner seg best for folk som ikke er over 180cm lange, eller har veldig lange ben, men de funker helt fint for barn.
Hva koster en mellomstor bil på rett over 4,1 meter med et kult design?
Vel, det kommer naturligvis an på motorvalg og utstyrsnivå.
Innstegsmodellen regner ikke Kia med at noen velger, men den har en litt eldre enklere 1,25 liters bensinmotor på 84hk og girkassa har 5 gir, kun i enkleste ustyrsnivå, og starter da på kr 239 900.
Den mer moderne 1,0 liters bensinmotoren har 120hk og 6-trinns manuell girkasse, og i Active utstyrsnivå koster den 274 900, Exclusive koster da fra 284 900.
Bor du ikke nær en stor by, eller du kjører mye langkjøring, eller er du lite bekymret for bilens annenhåndsverdi, så får du den også med dieselmotor på 1,6 liter og 110hk i alle 3 utstyrsnivå, til følgende priser: 268 900 i Classic Edition, 284 900 i Active og 294 900 i Exclusive. Alle med 6 trinns manuell girkasse.
Hva med automat da? Joda, det kommer nok, men ikke før mot slutten av 2018.
Bilens design bak skiller seg også ganske mye fra Rio, tøff og stilig, men du får en noe høy lasteterskel da til bagasjerommet på 352 liter.
Du kan dra med deg en liten henger, 910kg på innstegsmodellen og 1110kg med de nye motorene. Da må hengeren ha brems.
Vil du ha en kul bil, en bil du ikke setter deg så langt ned i, en bil som koster under 300 000, og som har masse utstyr?
Vel, da bør du vurdere en Kia Stonic.
Takk til Bertel O. Steen avd. Arendal for lånet av Kia Stonic.