Test av Hyundai Tucson (sept 2015)

Tucson i ny utgave, godt utstyrt og god å kjøre.

Dato 15.09.2015 @ 12:43


Hyundai har kommet med en ny utgave av sin Tucson, og spør du meg mener jeg de virkelig har laget et stilig design på denne bilen!
Du kan få den med 2 ulike bensinmotorer på 132 hk manuelt gir og 177 hk automat, eller to ulike dieselmotorer på 115 hk manuell og 136 hk diesel.
Bilene med manuelt gir er 2WD, mens de med automatgir har 4WD.
Jeg testet diesel med automat, og veldig mye utstyr.


Her finner du seter du sitter godt i, men disse elektrisk justerbare ventilerte skinnsetene får du bare i de to beste utstyrspakkene. Det er 5 utstyrspakker, som starter på Classic edition, og går via Standard, Plusspakke og Teknikkpakke opp til Panorama som er øverste utstyrsnivå.
Trivdes godt i disse setene!


Førermiljøet er ryddig, moderne og oversiktlig, og dersom du ikke slår det av blir du ønsket velkommen når du setter deg inn i bilen og skal kjøre. Høflig bil, men sikkert mange som er glade for at den funksjonen kan slås av.


Hyggelig fargevalg i instrumenteringen. og intuitive knapper stort sett, så her blir man fort kjent.


Mellom forsetene finner du en del knapper som er kjekke den dagen du faktsk trenger dem, så du kommer deg greit fram dit du skal selv om veien/bakken ikke er brøyta.

Euro NCAP har testet bilen, og funnet ut at den dagen du eventuelt trenger det, så er dette et meget sikkert bilvalg.


Disse menyene får du ikke gå inn på dersom du ikke har bilen i P… Tror det må være en USA-tilpasning eller noe sånt, men jeg syntes det var litt underlig at man ikke skal få gjøre endringer i innstillinger i andre girvalg.
På et av symbolene ser det ut som om bilen har adaptiv cruisekontroll, men det tror jeg ikke bilen kommer med, så det var litt skuffende syntes jeg, for det er et mylder av annet utstyr. Når bilen passer aktivt på at du holder deg i fila di, da blir det nesten litt pussig at den ikke bremser ned farten når bilen foran på motorveien kommer litt nær.


Fine bakseter med godkjent utsikt for de små, selv om designet ikke er laget med tanke på akkurat utsikten til de bak. Glasstak kan jo hjelpe godt på romfølelsen.
Prismessig starter bilen på ca 290 000, og den jeg testa koster ca 465 000. Du kan få den opp mot 500 000 med den store bensinmotoren og metallic og litt sånt.
Så får du vurdere om 4WD og masse utstyr er viktig eller ikke, for i grunnutgaven får du veldig mye bil for pengene.


Designet liker jeg fra alle vinkler. Hyundai samarbeider med gode designere for tiden!


God bakkeklaring gir ofte et litt «grunt» bagasjerom, men det er greit nok i størrelse for veldig mange.
Ta deg en tur til din nærmeste Hyundai-forhandler du også, prøv en Tucson.

Takk til Sigmund Aasen AS for lånet av bil!

Andre tester av bilen:
Autofil
BilNorge
Hegnar

Annonse
Kategori:
Drivstoff: