Test av Hyundai Kona (nov 2017)

Mange i Norge venter på den elektriske versjonen av Kona, så jeg tok med bensinversjonen på test for å se hva folk kan vente seg av denne bilen.

Dato 19.11.2017 @ 16:54

Hyundai Kona er en ny kompakt SUV fra den Koreanske bilprodusenten som har tatt verden med storm.
Noen har kikket litt på bilens design, og spesielt på lyktene, og lurte på hvordan det var med lys fra dem.
Jeg testet derfor på en mørklagt vei, som var våt fra dagens regn, og i luften var det lett duskregn, og opplevde selv belysningen fra bilen som meget god.
Automatiske fjernlys har den også.


Jeg er ikke sikker på hvor mange Hyundai Kona med bensinmotor det kommer til å rulle på norske veier, men noen blir det sikkert, for det er en trivelig bil, og el-bil passer kanskje ikke helt for alle riktig enda.
Men når denne bilen kommer som el-bil over nyttår vet jeg at det kommer til å bli flere tusen av dem på veiene, antagelig over 2000 allerede i 2018. (litt avhengig av hvor mange importøren får inn).
Informasjonen om el-bilen er foreløpig begrenset, men om du skriver deg på liste for nyhetsbrev HER vil du holdes oppdatert med info så fort importøren får informasjonen fra Hyundai.


Kona fra Hyundai går inn i rekken av etterhvert ganske mange kompakt-SUV’er, og den er utstyrt med litt ekstra plast rundt hjulbuer for å gi den et røffere utseende, og tanker om at den takler litt mer enn en vanlig småbil. Lengden er på 4,165 meter, og da er det som regel noe som får «lide litt» for det at bilen ikke er lenger.


Det er ingen i forsetet som lider, det er helt sikkert. Seteputen kan se noe kort ut, men den kan justeres i vinkel, dermed kan du fikse støtte til lårene dine gjennom å vinkle opp setets framkant. Dette er ikke skinnseter du sklir i, men du sitter fint i ro i dem. Fint at korsryggstøtten kan justeres. Skulle ønske Kona som IONIQ hadde minne for el-setene, så får vi se om el-bilen kommer med dette eller ikke.
Ellers er det fortsatt imponerende med seter som har både varme og ventilasjon i denne prisklassen.


Førermiljøet er godt og ryddig, med svært mye utstyr om du velger det som er av ekstrapakker til bilen.
Det er 3 ekstrapakker, Pluss, Teknikk og Skinn, også kan du velge med soltak om du vil ha det.
Før ekstrapakker koster bilen 251 900 med bensinmotor, dropper du soltak lander du på 312 800 inkl metallic lakk.
Det skal være mulig å bestille bilen med bensinmotor, automatgir og AWD, men jeg har ikke enda funnet ut hva den starter på i pris.
Det er ikke en bil importøren tar inn på lager, og de har heller ikke skrevet om den på sine nettsider.

Rattet er litt hardt, men godt, og det er åpent over metallet der, som jeg liker det.
Det er ikke adaptiv cruisekontroll her, men selgeren jeg snakket med hadde fått informasjon om at det ville komme med på el-bilen.
Anlegget for musikk er noe Hyundai har lagt vekt på i det siste, og de har fått til veldig bra lyd i denne bilen.

Klimaanlegget fungerte bra og uten irritasjon, men husker fra Opel Ampera-e at en del reagerte på at de ikke kunne velge hvilke luftdyser de ville ha på/av – det kan du ikke velge her heller, og det undrer meg litt, ettersom folk er forskjellige i forhold til slikt som luft i bevegelse.


Ved siden av girspaken finner du knapper for setevarme og setekjøling, rattvarme og mye annet nyttig.
Foran girspaken er det rikelig med tilkoblingspunkter, samt trådløs mobil-lading, men jeg synes det er litt snodig at de i baksetet ikke har egne USB/strømpunkt.

Motoren i bensinbilen er en 1 liters motor på 120 hk med framhjulstrekk, den hører man såpass lite til at man må følge med på turtelleren for å ikke glemme helt å gire. Bilen har naturligvis forslag til beste gir også. På motorveien cruiser du komfortabelt med denne bilen, selv om du hører noe mer av omgivelsene her enn i BMW sin nye X3, men det skulle vel nesten bare mangle med tanke på prisforskjellen mellom dem.

Støtdemperne er satt opp noe «hardt», som gjør bilen svært komfortabel på motorvei, men over fartshumper og andre småhumper skal du helst ta det ganske rolig.


Her har man spart en del i forhold til utdeling av cm, og jeg passer ikke så godt inn her. Akkurat hvor grensen går for hvem som passer inn vet jeg ikke sikkert, men jeg ville sjekket dersom jeg var over 175cm lang, og skulle tilbringe mye tid bak her. Til barn er det jo plenty plass.


Den som sitter på midten bak har en mellomstor gulvklump å forholde seg til.


Bensinversjonen av Hyundai Kona kan du få med hengerfeste, og den kan da trekke henger på inntil 1200kg om den er utstyrt med bremser, eventuelt 600kg om hengeren ikke har bremser. Hva som skjer med el-bilen med tanke på hengerfeste er ikke klarlagt enda, men informasjonen vil nok komme om ikke så alt for lenge.


I bagasjerommet har du 361 liter til disposisjon, og et område som er lett å utnytte. På taket kan du ha opp til 80kg.


Da jeg kjørte rundt i Hyundai Kona tenkte jeg at det nok kommer til å bli mange fornøyde eiere av denne bilen, i hovedsak som el-bil.
Jeg tenkte også på at vi nok kommer til å bli mektig lei av alle tenkelige og utenkelige ordspill i mediene, derfor har jeg forsøkt å holde meg borte fra den slags så godt jeg har kunnet.

Jeg ble informert om at fronten kan bli noe endret på el-bilen, for at den skal bli enda et hakk mer aerodynamisk, så vi får bare håpe at de klarer å beholde det litt kule og barske uttrykket som bilen har som bensinbil.


Er du på sørlandet kan du også stikke innom Mobile Fiskåtangen for å teste bensinversjonen av Hyundai Kona, tror det er mange som gleder seg til den kommer som el-bil, med ca 500km rekkevidde! En bil mange vil komme til å trives godt med.

Annonse