Hyundai har kommet med sin nye IONIQ, den jeg testet var en hybrid, som kombinerer en 1,6 liters bensinmotor med 105 hk med el-motor med 43,5 hk.
Den lades i nedoverbakker og ved oppbremsing, og er du forsiktig når du trykker på gasspedalen kan du kjøre ganske så elektrisk der du ønsker det, som for eksempel i en by der fotgjengere vandrer rett ved siden av deg.
IONIQ kommer som ren el-bil uti november, og i mars kan du få den som ladbar hybrid.
Teoretisk rekkevidde på el-bilen er 280 km og den elektriske motoren har ca 118 hk.
Den ladbare hybriden har en teoretisk elektrisk rekkevide på 51 km, og kombineres med 1,6 liters bensinmotor.
Jeg gleder meg til å teste de to andre versjonene av IONIQ når de kommer, for det er en god bil med en fornuftig størrelse for svært mange behov Hyundai har laget her.
Bilen jeg testet hadde teknikkpakke til kr 25 000. Den inneholder blant annet Bi-xenon lys istedenfor halogen, ventilasjon til bakre seterad, regnsensor, parkeringssensor foran, blindsonevarsler og ryggeradar og mye annet bilen fortjener å ha av utstyr. Ganske mye utstyr i forhold til prisen. Bilen jeg testet hadde også skinnseter, og da får du de med ventilering som kan være godt på varme sommerdager, det koster 10 000. Og da er det stort sett bare soltak igjen på ekstrautstyrslista, men det tror jeg faktisk jeg ikke hadde valgt til denne bilen. Med teknikkpakke koster bilen 293 050, så med skinnseter kommer prisen akkurat over 300 000.
Førermiljøet er ryddig, pent og praktisk. På kanten til litt eksklusivt. Rattet er godt å holde i, og setet gir fin komfort.
Jeg kjørte bare bilen en kort tur, så for å kunne si noe mer sikkert om komforten måtte jeg testet bilen på en noe lenger tur.
Motoren er ingen kraftpakke, med 0-100 på ca 10,8 sekunder, men på et eller annet vis virker IONIQ litt mindre masete i akselerasjon enn Toyota sine hybrider.
Poenget med hybriden er at batteriet veier mindre enn i ladbar hybrid, noe som gir lavere forbruk på langkjøring. Du slipper ledningstyr, for den lader seg selv raskt under kjøring, i nedoverbakker og ved oppbremsing. Du får elektrisk hjelp der forbruket uten el-motor normalt er høyest, ved akselerasjon og svært lave hastigheter. Du slipper å fourense folk som vandrer i byen der du kjører. De som selv har hybrider får arrestere meg om jeg har glemt noen fordeler her.
Selv synes jeg at jeg må ha vel mye egg under gassfoten for at EV-lyset skal lyse, på de fleste hybrider jeg har testet, men du får teste bilen selv og se hva du synes.
Over det grønne ECO står det EV i grønt når du bare bruker den elektriske motoren, så det må jo være målet, å trykke så lett på gasspedalen at EV lyser så ofte som mulig. Deilig å kunne styre med cruisekontrollen på rattet! Kobler du mobilen med USB får du opp Apple Car Play eller Androidversjonen om du ikke har iPhone. Ellers gunstig med hurtigknapper for menyene til infotainmentskjermen.
En del komfortknapper er plassert rundt girspaken, setevarme eller seteventilasjon og rattvarme. Gir litt luksusfølelse.
Jeg er ikke så vant med fotbrekk, men det har denne bilen, og den piper ganske heftig om du skulle glemme å ta av brekket.
Baksetene er helt ok, men vil nok si at de passer aller best for folk under 180 cm. Passer godt for de som ikke er avhengige av 3 barneseter med ISOFIX ved sden av hverandre. 2 funker supert bak her.
Hyundai har valgt en spoilerløsning på bakruta, som en del andre kombier har hatt før dem. Jeg synes ikke det var alt for forstyrrende for utsikten bakover i bakspeilet ved kjøring, men er jo noe man ser lettere selv ved en test av bilen. Selv synes jeg vel nesten bilen er kulest bakfra, noe som er relativt sjelden kost for min del.
Kombiluka gir en enorm innlastningsåpning, og det er nesten litt overraskende at bagasjeromsvolumet ikke er større enn 443 liter, for det virker så romslig bak her. Plassen er ihvertfall veldig lett å utnytte! Slår du ned baksetene som er delt 40/60 får du 1505 liter plass til bagasje eller andre ting du vil frakte med deg.
Vil du ha med tilhenger så er ikke dette bilen, for det står her at det ikke er tilgjengelig på IONIQ Hybrid. Det er vel nesten det eneste som er litt underlig med bilen tror jeg, spesielt når Toyota sine har kommet med muligheten for bittelitt hengervekt så man kan handle på IKEA med bilen.
Jeg synes ikke det er rart at det har kommet inn en del bestillinger på denne bilen. Den er god!
At det er flest bestillinger på den som el-bil synes jeg heller ikke er rart, selv om jeg ikke har testet el-bilen enda.
Med teknikkpakke, metallic lakk og skinnseter med ventilasjon er prisen på meget hyggelige 275 000 for en meget anvendelig og praktisk el-bil.
Kan anbefale en prøvetur med IONIQ!
Takk til Sigmund Aasen AS for lånet av IONIQ Hybrid!
Andre som har testet Hyundai IONIQ:
Broom – mest en forbrukstest på langtur, litt lite info om bilen
Hegnar (har testet el-bilen)
DinSide (har testet el-bilen)
VG (har testet el-bilen)
Motor (har testet el-bilen)
Vet du om noen andre som har testet hybriden så gi meg gjerne beskjed så jeg kan dele lenken til testen her.
…del 2… en test litt senere…
Litt mer om forbruket.
Jeg fant ut hvordan jeg kunne nullstille forbruksmålingen da jeg var ved Stoa like ved Arendal, og jeg kjørte til Sørlandssenteret.
Det vil si, sønnen min tok bilde før vi tok av fra E18 fordi jeg ville se hva slags forbruk bilen hadde med motorveikjøring.
På småveiene inn mot senteret var kjøringen stort sett elektrisk, så snittforbruket sank til 0,42 på mila da vi parkerte.
I nedoverbakker på motorveien slo el-motoren inn og overtok, noe som bidro til et relativt hyggelig forbruk på motorveikjøring i 90.
Bilen jobber også veldig uanstrengt, og lydbildet fra motoren er komfortabelt. Har kjørt noen hybrider fra Toyota og har vel opplevd dem som noe mer masete.
Da vi skulle tilbake fra Sørlandssenteret startet vi en ny forbruksmåling, men tok «gamleveien» tilbake til Grimstad, og unngikk motorveien.
Da ramlet forbruket ned på 0,36 liter på mila.
Nå skal det sies at jeg ikke hadde helt slem gassfot på noen av disse turene. På motorveien kjørte vi med adaptiv cruisekontroll, og på vei tilbake egner ikke cruisekontroll seg på alle strekninger, så der hadde jeg snill gassfot.
Mange artige og fine statistikker som viser deg forbruket du har.
I dag skulle bilen tilbake til bilbutikken, og da var den nok litt kald, for jeg fikk liksom ikke el-motoren til å bidra noe særlig i starten.
Dermed kom forbruket på 0,39 l/mil i dag tidlig.
I bratt oppoverbakke bruker motoren glatt 2 liter/mil uten at det flytter seg skummelt fort, så jeg skulle nok ønske meg at hybridbiler var litt annerledes programmert. Det er jo i akselerasjon og oppoverbakke forbruket er på sitt høyeste, så det var jo helst her jeg skulle hatt hjelp fra den elektriske hjelpemotoren, men hjelpen kommer når motstanden er som minst… antagelig for å fordele elektrisiteten utover så mange kilometer som mulig.
Litt moro å komme fra dyre Mercedeser og tilbake til IONIQ, makan til utstyrsliste på den bilen!! Varme i ratt og ventilerte seter som går bakover elektrisk så du lettere skal komme ut og inn av bilen, adaptiv cruise… ganske mye på lista der som ville kostet 100 til 200 tusen ekstra totalt sett hos MB. Men samme luksus og komfort har ikke IONIQ altså, selv om bilen er god. Det som undrer meg er at folk som vurderer hybrid fra Toyota ikke sjekker ut IONIQ før de handler?!? Det bør jo nesten være obligatorisk før man signerer kontrakt her eller der.
God prøvetur med IONIQ!