Test av Hyundai IONIQ Electric (nov 2016)

Endelig kom IONIQ også som ren el-bil, den tror jeg vil selge bra!

Dato 18.11.2016 @ 15:02


Endelig har Hyundai IONIQ Electric kommet til forhandlerne, og den kan testes! En svært godt utstyrt el-bil til en veldig fornuftig pris.
Størrelsen er ganske så fornuftig, og rekkevidden på 280 km er slettes ikke urealistisk, i motsetning til mange andre som oppgir urealistisk rekkevidde.
Prisen starter på 239 950, men jeg vil nok anbefale å legge til en teknikkpakke til kr 20 000, for da får du med LED nærlys, el innfellbare speil, utvendige dørhåndtak i krom, 10-veis el setejustering med minne for fører, trådløs lading for mobiltelefon, blindsonevarsler, ryggeradar, parkeringssensor foran og varmepumpe! Rett og slett særdeles mye bra utstyr for pengene! Jeg ville kanskje vurdert metallic lakk for kr 5000 også, men mange velger bilen i hvit. 259 950 uten metallic lakk er fortsatt en svært hyggelig pris for en el-bil med mye mer utstyr enn mange andre tilbyr!


Du kan kjøpe ventilerte skinnseter for kr 10 000 ekstra, og soltak for 10 000 ekstra, men da skal du vurdere nytten.
Setene er helt ok, ikke suverene og ikke dårlige. Ettersom smaken når det gjelder seter er individuell er det jo kjekt å prøve.
De som bryr seg om design vil oppdage at kanten til midtkonsollen og luftdyser har samme farge som frontspoileren. Stilig!


Midtkonsollen er ryddig og enkel å bruke. Bakerst har du elektronisk parkeringsbrems, så kommer knapper for rattvarme, setevarme/ventilasjon, foran der kommer knapper som er giret. Åpningen til høyre for girknappene er trådløs ladeplass for mobiltelefon.


Knappene som er bilens gir, artig system!


Knapper på rattet til stereo, telefon og cruisekontroll. Praktisk og funksjonelt! Paddlene bak rattet styrer hvor mye motorbrems du ønsker, mer motorbrems gir mer regenerering av strøm. Du kan velge alt fra ingen motorbrems, til kraftig motorbrems. Veldig kjekt at man kan velge!
Varme i rattet er rett og slett bare utrolig deilig når det er kaldt, anbefales å teste når det er kaldt ute!


Må innrømme at jeg stusset litt på VESS-knappen til venstre for rattet, den sørger for at folk kan høre bilen. Vehicle Electronic Sound System. Kjekt!


El-seter med minnefunksjon er obligatorisk ekstrautstyr her i familien fordi det er stor høydeforskjell på sjåførene i bilen.
Har man funnet fram til den perfekte innstilling på setet er det deilig å kunne lagre den innstillingen!


Bakseter. Forsetene går bakover elektrisk for å lette inn/utstigning for de foran, men kanskje ikke med like mye omtanke for de som sitter bak.


En mest mulig aerodynamisk utforming, og en lav vekt, sørger for at det elektriske forbruket er lavt og rekkevidden som er oppgitt er realistisk.
Noe av grunnen til at rekkevidden går ned når det er veldig kaldt ute handler om at mer strøm brukes til oppvarming av bilen. Da er varmepumpen helt klart en fordel å ha!


Bagasjerommet i en IONIQ Electric er på 350 liter opp til toppen av bakseteryggen, men du kan laste høyere opp også.
Hybridversjonen av IONIQ har 443 liter.


Under gulvet i bagasjerommet er det litt rom til småting, kjekt at det slipper å ligge løst i bagasjerommet.


Bilen har 120 hk, og i sportsmodus gjør den 0-100 på 9,9 sekunder. Bilen er med andre ord ikke laget for å være supersprek, men for å frakte deg så langt som mulig, så komfortabelt som mulig med den lagrede strømmen på batteriet.

Takk til Sigmund Aasen AS for lånet av Hyundai IONIQ Electric!

Andre som har testet Hyundai IONIQ Electric:
Hegnar
Broom
DinSide

Annonse
Kategori:
Drivstoff: