Honda Civic Tourer er en stasjonsvogn med 624 liters bagasjerom, og med 1,6 liters diesel på 120 hk kan du fint kjøre bilen på 0,38 l/mil.
Hvorfor i alle dager kom ikke bilen på salgs-statistikkens topp 20 liste for 2014? Denne bilen måtte prøvekjøres!
Her kan du se bilens design i et lite videoklipp:
Så en tur inn i bilen.
Bilen jeg prøvekjørte var i Elegance utstyrsnivå, ett lite hakk over Comfort som er «grunnpakka».
Bilens pris starter på 272 900 med diesel og Comfort utstyrspakke, og dersom du velger Executive med bensin og automat snakker vi nesten 355 000.
På Honda.no kan du se hva dine utstyrsønsker lander på i pris.
Setene foran gir god sidestøtte, men jeg som er 184cm lang følte at jeg helst skulle kunne jekket meg litt lenger ned i forhold til hvor høyt hodet kommer i forhold til frontruta.
Kan ikke se for meg at noen under 180 cm vil tenke på dette. Ellers har nok jeg mer sansen for å kunne justere ryggvinkelen med et hjul enn med en spak, men det er jo en smakssak.
Baksetet er også godt, men best for folk som er litt lavere enn meg.
Designmessig er bilen stilig, den er rommelig for de fleste, den er god å kjøre med sportslige kjøreegenskaper, og har en helt enorm drivstofføkonomi. Fjæringen var noe hardt satt opp da jeg testet bilen, var ikke klar over at dette kunne justeres, men anbefaler at du prøver den selv for å se hva du mener om plass, kjøreegenskaper og design.
624 liter er mye for en stasjonsvogn, sammenlign med hvem du vil! Vi liker jo stasjonsvogner i Norge, spesielt de med god bagasjeplass.
Jeg har ikke kjørt så mye Honda, så at en bryter det står «Main» på slår av/på cruse var litt uvant. Var også litt uvant at man i en ny bil måtte sette bilnøkkelen inn i tenningen og vri om for å starte bilen, men du kan få nøkkelfri løsning om du velger Executive utstyrsnivå.
Skinntrukket ratt, men her kan Honda godt legge noe mer mykhet inn i skinnet for å gi rattet den eksklusive følelsen det fortjener. Kanskje litt mye hardplast i interiøret? Bilen føles godt sammenskrudd, men til å være ny føles den kanskje en tanke gammeldags på enkelte områder.
En litt liten og litt pikselert ryggekameraskjerm dukker opp i det digitale displayet når du rygger, anvisnings-strekene svinger ikke i displayet.
At denne bilen ikke er på «Topp 20» på salgslistene for 2014 er nesten litt underlig, den oppfyller så mange av behovene som folk ser etter i en ny bil.
Kan det være at folk tror at Honda Civic er som den alltid har vært? Kan det være at folk har klart å glemme at Honda har helt rå driftssikkerhet?
Kan det være at folk har glemt at Honda er moro å kjøre? Eller har ikke folk oppdaget Honda??
Ta deg en tur til din nærmeste Hondaforhandler, for oss i Aust-Agder er det fort Bavaria på Stoa utenfor Arendal.
Oppdag Honda Civic du også!
Takk til Bavaria Arendal for lån av bilen!
Da jeg leita etter andre som har testa bilen fant jeg bare tester av Honda Civic R – og det blir igrunnen en ganske annen bil – kanskje det er grunnen til at folk ikke kjøper Civic? At media ikke skriver nok om den? Hva er det for slags land vi lever i? Trodde det var et demokrati?? Så feil kan man ta!