Test av ny Citroën Jumpy varebil (juli 2017)

Citroën Jumpy har kommet i ny utgave, og det er på tide at jeg også tester mer varebil.

Dato 04.08.2017 @ 16:03

Nye Citroën Jumpy får æren av å innlede en ny kategori her på nybiltester.no, nemlig varebiler.
Fremover vil det komme tester av flere varebiler her i tillegg til personbiler.
Jeg er selv ingen storbruker av varebiler, og setter STOR pris på tilbakemeldinger fra DEG som er storbruker av varebil.
HVA er det DU er på jakt etter i en varebil? Hva ønsker du å se bilder av fra en varebil?

Jumpy kommer i 3 ulike lengder; 4,609 meter, 4,959 meter og 5,309 meter – her vil behovet du har bestemme mye hva som er lurt å velge.
Bilen jeg testet var en L2, altså 4,959 meter lang.

Den finnes også i personbilvariant med seter bakover, og heter da Spacetourer istedenfor Jumpy. På nettsiden for Jumpy kaller de den av en eller annen ukjent årsak for Jumpy kombi (oppdag kombi versjonen), men det vil jeg tro Citroën Norge forandrer på snart, for det er bare SpaceTourer du får som personbilvariant. Det er imidlertid mulig å bestille SpaceTourer som varebil dersom du ønsker mer «luksus» enn Jumpy gir.

Du setter deg opp i en Jumpy, og med såpass mye dashbord er det kanskje litt finurlig at setevarmeknappen er på selve setet en plass du ikke kan kikke mens du kjører? Helt fine seter i bilen, som man forventer av seter i en varebil.

I dørene har du store rom til saker og ting som det er kjekt å ha god tilgang til.

Rattet har litt hardplastfølelse, men da er det sikkert lettere å holde rent. Likte godt girspakens utforming, tøff sak!
Infotainmenten er helt ok, men kunne den ikke vært litt større?
Ellers kan du få bilen med aktiv cruisekontroll, slik at kjøring i trafikk litt under fartsgrensen blir litt mer trivelig. Kanskje spesielt nyttig om varebilen brukes på litt lenger turer innimellom.
Du kan få bilen med automatgir, men da med stor motor på 180hk, og uten 4×4. Så har du ETG forsåvidt, men det er jo mer en elektronisk clutch/gir sak, og det kan kreve en del tilvenning å bli godvenner med den. ETG kan du få på 95 hesteren.

På passasjersiden er det mulig å heve sitteputen og få lasteplass, eventuelt også åpne inn til lasterommet om du skal ha med deg litt som er ekstra langt.
Veldig enkelt å bruke. Liker sånne litt geniale løsninger!

Slik ser passasjersetet ut når det er vanlig nedslått. Så hva koster så en slik varebil?
Vel, det kommer naturligvis an på motor du velger (ulike dieselmotorer å velge mellom), lengen du velger og utstyret du velger.
Startpris for korteste versjon med minst utsyr er 219 900 +mva (264 390), den leveres da med 95hk.
Startpris for L2 med Proff utstyrsnivå er 260 900 +mva (315 496) også med 95hk.
Bilen jeg testet var en L2 med Proff utstyrsnivå og 120hk, og den starter på 281 900 +mva (341 268).
Skal du ha bilen jeg testet med 4×4 starter den på 354 900 +mva (425 859).
Mer priser finner du i prislista.

Du kan bestille Jumpy med elektriske skyvedører (17 600 +mva), og elektriske skyvedører med fotsensor (19 000 +mva). Vil anta det er ekstra snasent å ha i budbransjen der man skal mye inn og ut av bilen med last. Selv ville jeg nok prioritert aktiv crise kontroll som ligger i en kjøreassistent pakke der du får med ganske mye for 11 000 +mva. Undrer meg litt over å finne lyktespyler som ekstrautstyr, men det er kanskje sånn på varebiler?

På testbilen var bakdørene sidehengslet. Dersom du ønsker en topphengslet bakdør kan du få det også, det koster ikke noe ekstra.
Varerommet i L2 er på litt over 2,5 meter i lengde, og med ekstra luke under passasjersetet kan noen gjenstander på 3,67 meter være med.
L3 er enda lenger, dersom du trenger mer lengde.
Mer tekniske data finner du her.

Når du skal handle varebil kan den tilpasses i alle mulige bauger og kanter, så ta kontakt med din forhandler for å få hjelp med dette.

Takk til Grimstad Bil for lånet av nye Jumpy!

Annonse