Test av Citroën C4 Picasso (aug 2014)

Her var det lekkert design fra Citroën! Nye C4 Picasso på test.

Dato 30.08.2014 @ 10:04


Dette er 5-seters versjonen av C4 Picasso, skal prøve 7-seters versjonen neste uke – den heter Citroën Grand C4 Picasso fordi den er litt lenger/større.
Dersom du vet at du ikke ønsker 7 seter sparer du 30 000 kroner, eller man kan si at du kan få en litt større bil med mulighet for 7 seter til bare 30 000 mer.

Hvorfor skal du prøve så mye fransk da?
Jeg skal ikke være skråsikker, men jeg tror kanskje de har skjerpet seg en god del de siste årene, og komfort kan de. På en bil vi skal ha på langturer med familien er det ikke feil å ha en god dose komfort.


Her er det 3 seter som er separate og like store, og de kan skyves frem og tilbake helt individuelt. Eventuelt klappes sammen individuelt.

En stor fordel for den som skal sitte i midten at gulvet er flatt der.
De på sidene bak har også flybord i seteryggen foran seg, og det er leselys der også.


Setene er kofortable å sitte i, og i motsetning til i Berlingoen er armstøttene til mer enn bare pynt og irritasjon (de er litt for tynne/spinkle i Berlingoen etter min smak), de fungerer som de skal her.


Førermiljøet føles SVÆRT moderne uansett hvilken bil man sammenligner med. Jeg er vant til å trykke på det jeg vil ha på mobilen, og dermed er det ikke noe problem å finne fram i skjermenes menyer. Man bruker den «lille» 7 tommers skjermen til å styre hva man ser i både den lille og den store skjermen på 12 tommer. Begge skjermer er lette å lese selv i sterk sol. Har ikke testet dem om natten, så litt usikker på om det vil bli for mye lys. Mistenker at de dimmes.

Musikkanlegget kunne du justere etter hvor mange som var i bilen, og hvordan lyden skulle oppleves.
Ganske heftig overgang fra noe som minnet litt om et par «Music Angel» oppi metallbøtter i Berlingoen (ta den med en klype salt). DAB? Jada, naturligvis.


Baggasjerommet må betegnes som romslig, og med relativt lav lasteterskel. Bra med lys bak der også.
Trenger du langt lasterom kan baksetene legges ned individuelt.


Med panorama glasstak får bilen en lys, lett og luftig følelse, selv med «gardinen» trukket for.


Jeg var litt spent på hvordan en 1,6 liters diesel med 115 hester ville føles i en stor bil, men det føltes igrunnen helt greit og riktig.
Dette er ingen familieracer, men du trenger heller ikke bekymre deg for om påkjøringsfeltet til E18 er langt nok.

Forsøkte bare bilen på en liten 15 minutters tur for å bli litt kjent med den, men vi ble raskt gode venner.

Komfortabel bil i alle hastigheter, og nesten skremmende mye bedre enn Berlingoen på opplevd kjørefølelse og kvalitetsfølelse.
Må si jeg gleder meg til å prøve storebroren Grand C4 Picasso, med Nordic Edition High og en del ekstra utstyr som skinnseter med el-justering, minnefunksjon og massasje, el-bakluke, adaptiv cruise og mye mye mer – det er ikke alle familiefraktere som kan tilby det.

Andre som har testet Citroën C4 Picasso:
VG-test fra 29.12.2013 med filmklipp og bildespesial.
Klikk.no 01.04.2014 kombinerer test av C4 Picasso og Grand C4 Picasso – og har enda en test fra oktober 2013.

Annonse