En litt mørk og regntung høstmorgen, og jeg tok turen til Grimstad Bil for å teste Citroën C4 Cactus.
Ettersom det var såpass mørkt og vått ute valgte jeg å ta de fleste bildene av bilen inne i bilbutikken.
Her er det ikke mange harde rette linjer, og alle områder rundt en bil der man som regel kan få litt trøbbel i forbindelse med parkering har fått «Airbumps» – noe som vil si et beskyttende plastikdeksel som gjør at du unngår alle de irriterende parkeringsbulkene og ripene. Du tenker kanskje at jeg må være elendig til å parkere som har opplevd parkeringsbulker og riper, men det er som regel de som parkerer ved siden av min bil som klarer å lage dette på min bil, så stikker de gjerne av fra regningen.
Jeg synes det er kult med bilmerker som våger å prøve noe annerledes, og her tar Citroën tak i en frustrasjon bileiere opplever, og de gjør noe med det.
Man kan jo diskutere om løsningen er pen, men jeg synes det gir bilen karakter, og den blir kul.
Føles litt som første gang vi så Volvo XC70, en Volvo stasjonsvogn med ekstra plastdetaljer og noe metalldetaljer… det var ganske uvant og litt rart, men vi har tatt det til oss og omfavnet de løsningene over tid.
Dersom du er en person som helst ikke vil synes i mengden, og ikke kan fordra oppmerksomhet på grunn av bilen du kjører, så er kanskje en noe mer kjedelig bil løsningen for deg, men er du irritert over parkeringsbulker, eller du bare vil ha en kul bil som ikke er alt for dyr, så bør du prøve C4 Cactus!
Bildene mine er av en C4 Cactus med utstyrspakken «Nordic High», og da får du disse gode delskinnsetene, du får de kule alufelgene, du får panorama glasstak, DAB radio og mye mye mer. Jeg skjønner veldig godt at de fleste C4 Cactus som selges har «Nordic High» utstyrspakke, for det fortjener denne bilen. Du får usedvanlig mye utstyr for 45 000 ekstra! Ferdig levert i Grimstad starter Cactus på 194 900, og med Nordic High starter den på 239 900.
Seter betyr en del for meg, det er bare sånn jeg er. Man skal jo sitte en del i de setene og da liker jeg at de er gode å sitte i og enkle å justere på selv om man kjører. I Cactus har du en jekkespak for å justere høyden, og et hjul til å justere ryggvinkelen, akkurat som jeg liker det når det ikke er elektriske setejustering! Setet går også å justere langt nok ned her, og det gjør det ikke i alle biler jeg har testet.
Bakseteplassen er ikke enorm, men det er helt grei plass, en stor fordel for den som skal sitte i midten bak at det er relativ flat sittepute her, i noen andre biler er midten forhøyet og du sitter fort litt ukomfortabelt da.
Baggasjerommet virker på meg å være større enn i Golfen min, det går ned en del og føles ganske rommelig i forhold til bilens størrelse.
En annen designperle på denne kule bilen er takrailsene, kult at de våger å lage noe som skiller seg ut og ikke bare glir inn i mengden av grå biler i dette landet, selv om fargen utenpå er grå.
Litt fra førermiljøet. Tok med dette bildet fordi man ser panoramataket, det gjør mye med å skape en åpen og god følelse i bilen, og anbefales!
Ellers preges førermiljøet av 2 skjermer, en foran rattet med store gode tall som viser farten, og litt annen informasjon som kan være kjekt å ha.
Den store touch-skjermen på høyre side gjør at man ikke trenger et digert kontrollpanel med ørti knapper på.
Symbolene som er brukt er logiske og enkle, og jeg liker «smart-telefon-løsningen» som de har her.
En annen kul detalj er knottene på dashbordet foran den som er passasjer foran… det er antiskliknotter, så der kan man legge noe man ikke vil skal skli hit og dit, og i tillegg ser det kult ut. Ikke alle fargevalg i interiøret har denne løsningen, men hør med din forhandler hva du skal velge dersom dette er noe du vil ha.
DAB-radio fortjener nye biler i dag. Lyden i bilen er fin. Det er noen høyttalere i dørene som sørger for at de dypere toner kommer bra fram, og diskanten er plassert noe høyere. Anbefaler DAB!
Artig knappeløsning for automatgir. Dette får du bare i kombinasjon med en 90 hesters dieselmotor, og det er en slags automatisk løsning for et manuelt gir.
Anbefaler noe tilvenning før du gjør deg opp en mening. Dersom du kjører bilen som om den var manuell, slipper opp gassen litt når du vil gire, så girer den mykt og behagelig.
Har du gassen godt inntrykket vil giringen kreve litt pause og det blir litt rykkete. Det er fine girpads bak rattet man kan bruke til å velge selv når bilen skal gire.
Med Automat, diesel og Nordic High kommer bilen på 264 900, det vil jeg påstå er mye bil og utstyr for pengene!
Dersom du vil ha en kul bil, med færre bekymringer når bilen står på parkeringsplass og i parkeringshus, så anbefaler jeg en prøvetur med en C4 Cactus.
Takk til Grimstad Bil som lånte meg bilen for prøvekjøring!
Det er flere som har testet Cactus og likt den, her har du noen av dem:
VG – likte godt at den var så forfriskende annerledes.
Klikk.no test (de anbefaler 110 hesters bensinmotor, vil tro den er sprek og artig!)
Dette innlegget hadde en sponset video i sin tid, men den ble fjernet av de som laget den, så derfor er den ikke her i artikkelen lenger.