Test av Citroën Berlingo Multispace (aug 2015)

Berlingo Multispace har kommet i ny utgave, og den måtte jo testes.

Dato 19.08.2015 @ 12:26


Citroën har levert en facelift på sin Berlingo Multispace for ikke alt for lenge siden, noe jeg la merke til da jeg så på hvilke tester dere lesere hadde besøkt, for svært mange hadde kikket på min test av Multispace fra i fjor. Denne har det altså nå skjedd en del med, og da er det jo bare rett og rimelig at dere får se hva.

Når det gjelder utseende utvendig har det ikke akkurat vært noen stor revolusjon, men om man ser godt etter er det litt nytt her.

Lenke til testen av forrige utgave av bilen.


Forsetene er helt ok. Om man går tilbake noen versjoner har det skjedd en god del på komfortfronten i forsetene.

Ettersom jeg kjører Citroën Grand C4 Picasso Exclusive er jeg nok noe bortskjemt på komfortfronten, og Berlingo har fortsatt et stykke igjen på komfort, men jeg synes den er bedre enn forrige versjon av bilen, så fremgang er det.


Cruisekontroll med hastighetsbegrenser er standardutstyr. Personlig er jeg mer glad i knapper på rattet enn knapper på spaker bakom rattet, men det er nok bare en tilvennings-sak. Er ihvertfall bra for komforten med cruisekontroll. Kan også nevne regnsensor som standardutstyr på komfortfronten.


Denne berørings-skjermen er nå standard, og er igrunnen et kvantesprang fra anlegget i forrige Berlingo (dersom man ikke valgte versjon med navigasjon, da er det «bare» en svært god forbedring).
Brukervennlig og enkelt!


Selv om skjermen er standardutstyr er navigasjon og ryggekamera tilleggsutstyr.


Ettersom det ikke koster mer enn 12 500 for navigasjon og ryggekamera vil jeg si du her får mye ekstrautstyr for pengene, og jeg vil tro at det kan gi utslag i bruktprisen – lettere å selge en Berlingo som har dette på plass.


DAB+ radio er nå standardutstyr, og det var noe du ikke fikk på forrige utgave av Berlingo
Lyden fra anlegget er best når du står i ro, for en av ulempene med «kassebil» er at det blir litt støy i kupeen når farten øker.


Fordelene en bil med noe firkantet utforming får er mange, og det handler om plass, for du får god plass over alt, og om du skal ha med deg 2-3 barn er det noe du setter stor pris på!! Skyvedører på begge sider av bilen gir svært gunstig inn/utlasting av barn, også der noen parkerer tett ved siden av deg.


Tre separate seter der de to yttersetene har isofix, som kan skyves individuelt fram og tilbake. Flatt gulv også på midtplassen. Som skapt for å ha med seg familien på tur!
Kanskje litt synd at ikke alle 3 bakseter har isofix?


Kupeen er stor og luftig, og taket med glassruter gir romfølelsen et ekstra løft. Dette taket er standardutstyr.


Berlingo har ikke en sexy bakende, den er ganske så firkantet, men svært så praktsik!
Vinduet kan åpnes dersom du har behov for å hente ut eller legge noe inn på toppen av annen bagasje.


Bagasjerommet er som før stort, og bagasjeroms-skjuleren kan man ta bort eller brette i 2.
Bilen leveres ikke som 7-seter i Norge, men kun som 5-seter og da med gedigen bagasjeplass.


Et stort oppbevaringsrom under taket bak, kan ta opp til 100kg med «ting og tang» du vil ha med deg.

Hva koster en Berlingo?
Du får den med 100 og 120 hk dieselmotor, til 276 900 og 296 900.
Listen over tilgjengelig ekstrautstyr er kort, Metallic lakk, Grip Controll (litt bedre system enn standard antispinn) og Navigasjon/ryggekamera. For ALT ekstrautstyr: 23 400.
Vil tro du kan få kjøpt vinterdekk og hengerfeste til bilen, det kommer også i tillegg.

Citroën Berlingo Multispace føles nå enda litt mindre som en varebil, og mer som en personbil, og kan du leve med et firkantet utseende og litt mer kupestøy, så får du veldig mye utrolig praktisk familiebil for pengene her!

Takk til Grimstad Bil for lånet av bilen!

Annonse