Jeg har testet bilen i ny versjon august 2015 – klikk her for å lese den testen.
Det er flere varebiler som har blitt gjort om til «familiefraktere», og Berlingo er en av dem, men spørsmålet var jo om det var blitt mer personbil enn varebil?
Motormessig har du ingen valg, det er 90 hesters diesel uansett, men man kan få den med EMG gir, en form for automatgir.
Det siste nye som kommer nå er at du også kan få bilen med 4×4 – det vil nok svært mange se på som et stort pluss! Du får bare 4×4 i kombinasjon med manuelt gir.
I Grimstad starter prisene på 279 900 og 4×4 koster 339 900.
Om du velger ALT av ekstrautstyr kommer det på kr 25 350 – da får du:
– Komfort Pluss pakke som inneholder Automatisk klimaanlegg, atermisk frontrute, regnsensor og connecting box (Bluetooth og USB)
– e-MyWay-navigasjon – det anbefales virkelig, for skriften på displayet med gul skrift er svært vanskelig å lese om det er litt sol ute.
– Metallic lakk.
Berlingo er luftig og lys, og opplevelsen av det innvendige miljøet er godt, kanskje spesielt fra baksetet. Egne luft-dyser i taket, oppbevaring i taket bak setene og i gulvet foran setene. Flybord med koppholder i forseteryggene. Her kan barn stortrives, også på lange turer!
Baksetene er separate, og har lik bredde på alle 3 plasser, og oppfyller sånn sett mitt krav til familiefrakter.
Skyvedører på begge sider av bilen gir enkel adkomst til baksetet, og forhindrer uheldige parkeringsbulker man som foreldre ikke har så lyst til å måtte legge ut for.
Jeg var bare på en 15 minutters prøvetur, og rakk ikke teste alle mulige seteinnstillinger for baksetene, men det kan man jo teste hos en bilforhandler.
Framsetet er fint og komfortabelt, men har noe begrenset med innstillingsmuligheter. Personlig er jeg ikke så glad i spaker for å justere seteryggens vinkel, noe Berlingo har.
Et stort pluss i baksetet er det helt flate gulvet.
På jobb har vi en Peugeot Partner varebil, og førermiljøet i Berlingo har mange likhetstrekk med denne.
Såpass mange at jeg nok ville følt meg litt på jobb om jeg skulle kjørt denne på fritiden.
Cruisecontrol hjelper på komforten på langtur, men støynivået er ikke helt optimalt.
Musikkanlegget vil jeg nok måtte definere som heller dårlig, faktisk så dårlig at det er på kanten til plagsomt. Det kan heller ikke leveres med DAB, det kommer først på neste generasjon Berlingo Multispace.
Baggasjeplassen er stor i en Berlingo, og det er verdifullt for mange barnefamilier. Mange praktiske rom er det også i bilen.
Dersom man ser i brosjyren på side 9 (side 10 i PDF brosjyren) kan det se ut som om man kan få bilen med 7-seter, men det kan man ikke i Norge.
Bakgrunnen for at 7-seteren ikke tas inn i Norge er det norske avgifts-system, og at prisen ville bli så høy at folk heller ville valgt en bil med mer luksus enn Berlingo kan tilby.
Litt synd egentlig, for det er ikke så mange 7-setere med 4×4.
Faksimile fra PDF-brosjyren på www.citroen.no her:
Citroën har en notis på en av sidene i brosjyren, som skal «forklare» at det ikke leveres Berlingo med 7 seter i Norge
5 seter istedenfor 7 definerer altså Citroën som «litt forskjellig utforming» – har vel sett mer tydelig kommunikasjon med kunder enn dette før.
Citroën sier at brosjyren er internasjonal og bare direkte oversatt, men hvor mye hadde det kostet med en setning på bildet av Berlingo med 7 seter at dette ikke leveres i Norge??? ja ja…
Hvem passer Citroën Berlingo Multispace for?
Perfekt for familier med 2-3 barn og behov for plass til barneseter, der foreldrene ikke prioriterer bilens utseende, støy, musikkanlegg, «komfort-utstyr» og at bilen har 7-seter foran at barna skal sitte godt + at man får MYE baggasjeplass og praktiske løsninger uten at det skal bli alt for dyrt.
At bilen nå kommer med 4×4 tror jeg er et stort pluss.
For min del er jeg redd overgangen fra min BMW er for stor, og for meg føles bilen litt for nær varebilen på jobb til at jeg stortrives i den. Prishoppet opp til biler som Citroën C4 Grand Picasso og Peugeot 5008 blir for lavt for meg til at Berlingo noen gang kan bli et aktuelt valg. Det er jo også deilig å ikke føle at man er på jobb når man er på ferie.
Jeg har likevel stor forståelse for alle de som stortrives med denne bilen som familiebil, for det er en glimrende familiefrakter på så mange måter.
Ikke så veldig mange tester av denne bilen der ute, men her er et par fra 2008 ihvertfall:
Klikk.no (Vi Menn motor/Top Gear) – litt utfyllende test