Denne X4 fra BMW er så langt det er mulig å komme fra flatpakket standardvare fra IKEA, det er en sportsbil med 360 hk og 465 NM dreiemoment, kamuflert som coupé-SUV og familiebil. At du kan ferdes fra 0-100 på 4,9 sekunder i en bil der du sitter ganske høyt over bakken er igrunnen alt annet enn kjedelig, men lydbildet som er designet til denne motoren gjør det hele til en svært så autofil opplevelse man ikke så lett glemmer.
Et ørlite klipp som bare gir et hint om lydbildet denne motoren skaper.
Design vil alltid være noe man kan diskutere, men etter å ha testa bilen, motoren, lyden, kjørefølelsen, så blir man ganske inhabil.
Er lykkepillen vakker? Klart den er!
Denne sportsbilen kan frakte familien din i komfort, dersom du velger å ha komfortfunksjonen på.
Velger du Sport er det kanskje like greit om ikke det er noen barn i baksetet på de svingete veiene. Du velger naturligvis ikke motorveien med en så morsom bil som dette! Hva ville poenget med det være?
Du klemmes godt på plass i gode sportsseter, og el-seter med minne er nok en god idé å ha dersom det er flere som skal kjøre bilen, slik at den perfekte kjøreinnstillingen bare trenger å gjøres en gang, så finner bilen tilbake til den selv om venner eller frua har kjørt bilen. Har du denne må du regne med at det er mange som vil teste den!
Hvor moderne instrumentene er bryr du deg utrolig lite om i en bil som dette, selv jeg som er litt i overkant gadgetfreak. Det er akkurat som om den delen av hjernen kobles ut for å gi plass til den autofile delen av hjernen som gir hjertebank og skjelvende hender av ren fryd. Når det er sagt er instrumentene lette å lese selv om euforien er tilstede.
Alt i førermiljøet er plassert akkurat der det bør være. Takk for at styring av cruisekontrollen er på rattet! Knappene til venstre for girspaken forvandler bilen, fra sportsbil til comfortcruiser. Det finnes mange biler fra BMW som har M-sport styling, men når motoren er M-performance, så betyr brått M-sport stylingen så mye mer enn stilig design! Meget godt ratt å holde seg fast i på de svingete veiene.
Baksetene holder deg ikke like godt på plass som forsetene, men jeg hadde helt grei plass der bak. Bakre hjulbue gjør inn/utstigning litt utfordrende, men ikke noe som er veldig plagsomt for de aller fleste. Ellers finner du meg aldri i baksetet på en slik bil, da er det førersetet som gjelder!
Må innrømme at denne X4’en skilte seg bra ut fra resten av bilene på parkeringsplassen, og i mine øyne er den rett og slett kul.
Det er ikke mange sportsbiler som kan levere såpass god bagasjeplass. Lurt med lastestropper som holder bagasjen på plass på de svingete veiene du kommer til å velge å kjøre. Bagasjeplassen er ihvertfall ingen hindring for å bruke dette som familiebil.
Prisen er kanskje et noe større hinder for mange familier å komme seg over, 1 065 700 er startprisen før ekstrautstyret skal legges til, så det blir fort 1,3 mill eller mer – men du verden så mye glede du kommer til å få for pengene!
Får du muligheten til å prøvekjøre en X4 M 4.0i, så grip den sjansen! Og har du råd, så bør du virkelig vurdere om ikke dette er bilen for deg og din familie?!?!
Tusen takk til Bavaria Kristiansand for lånet av denne moroklumpen av en bil!
Hegnar.no har også testet den, og det kan virke som om journalisten der også har noen autofile gener innabords.