Når du kikker litt rundt på BMW M2 utvendig skjønner du at dette er en BMW litt utenom det vanlige.
Jeremy Clarkson har vel gått så langt at han har sagt at dette er verdens beste kjøremaskin, og at den overgår selveste M3.
Jeg har ikke kjørt M3, så det skal jeg ikke uttale meg om, men jeg kan love at det var veldig moro å prøve M2 en liten tur.
Når du ser slike hjulbuer er det et klart hint om at bilen er laget for å tåle banekjøring og svinger i stor fart, ikke noe jeg testet ut denne gang.
Coupé karroseri gir kanskje litt ekstra stivhet i karroseriet for de som faktisk tester den skikkelig ut på bane?
Bremsekalipper i samme farge som bilen og brede dekk vitner vel også om at det er et sportslig fokus i en M2.
Sportsseter er nok nyttige å ha i en sportsbil som dette, de holder deg godt på plass, og har faktisk gode innstillingsmuligheter og minnefunksjon. Ikke det dyreste du velger fra listen over ekstrautstyr.
Et ganske heftig sportsratt i alcantara, slik at grepet ikke glir på noe glatt skinn i en kritisk sving. Med automatgir kan du gire med padlene bakom rattet om du ønsker det. Ellers oppleves vel instrumenteringen her noe mindre digital enn hos flere av M2’s søsken. Du kan naturligvis bestille bilen med manuelt gir uten at det gir noe særlig endring i prisen.
Trådløs tilkobling av Apple Car Play måtte jo testes, men ble raskt slått av for å høre motorlyden på den korte turen jeg hadde med bilen.
6 sylindrer, 370 hestekrefter og 0-100 på 4,3 sekunder gjør at bilen er svært underholdende å kjøre, men i motsetning til M550i sin luksuscruiser-følelse når man ikke trykket på gasspedalen føles M2 mer som en svært ivrig terrier hele tiden, selv om du ikke velger Sport + oppsett.
En leken bil som jeg nok ikke ville valgt til en komfortabel langtur, men så er jeg glad i komfort også da.
På bane må jo bare denne bilen være helt vilt morsom å kjøre!
Litt uvant å ikke skulle ha bilen i P før man slår av motoren når man har automatgir, men du skal ha den i drive når du slår av motoren, så går den i P-modus av seg selv.
Du velger neppe M2 for en storhandel på IKEA (selv om du kan bestille den med hengerfeste), eller fordi du daglig skal ha småfolk i baksetet, men har du råd og mulighet til å velge en M2 har du nok av kjøreglede å se frem til. Prisen starter på 791 300 for M2 med automatgir, og et par tusen ekstra for manuelt gir.
Du kommer nok til å velge litt snacks fra ekstrautstyrslisten også, så hva prisen blir avhenger av hvor mye ekstrautstyr du må ha med.
Bilen har bakseter og ISOFIX, men jeg testet ikke baksetene i denne bilen. Mistenker ut fra øyemål at det er best for de som er kortere enn meg.
Fire potter bak finner du ikke på de fleste biler, men så er ikke M2 som de fleste biler heller. Spoiler i karbon som også er på skjørtet over eksosrør gjør også at man skjønner at dette er noe annet enn standard BMW. Lydbildet som skapes når du trykker ned gasspedalen er nok ganske vanedannende.
Jeg holdt på å glemme å ta bilde av bagasjerom og baksete, for det var litt andre kvaliteter ved bilen som igrunnen tok det meste av oppmerksomheten. Men for all del, det er et bagasjerom med plass til bra med bagasje.
Dersom du ser en bil med M2 bakpå bagasjeromslokket, så ta en titt på førerens ansikt når vedkommende går ut av bilen.
Det bør være et over middels stort glis på det ansiktet.
Det er nok ikke dagligdags at alle forhandlere har en M2 inne for prøvekjøring, men ta en prat med din forhandler når de får besøk av en neste gang, og følg gjerne forhandlerens Facebookside. Ikke alltid slikt annonseres i lokalavisa.
Takk til Bavaria Kristiansand for en vilt morsom kjøreopplevelse med BMW M2!