Test av BMW i3 – elektrisk kjøreglede (mai 2014)

Det er relativt stor forskjell på el-biler, spesielt når det gjelder kvalitetsfølelse og kjøreglede.
BMW er som regel gode på kjøreglede, men får de til det når de lager en elektrisk bil?

Dato 26.05.2014 @ 09:14


BMW hevdet at deres i3 skulle gi elektrisk kjøreglede, og det måtte jo testes en vakker dag vår BMW 525 xda fra 2008 var på verkstedet.

Kan jo begynne med å avsløre at de har rett, 170 elektriske hester i en lett bil blir fort veldig moro å kjøre!!


I designutgave LOFT ser det slik ut inni bilen, etter mitt syn svært lyst og moderne preg. At enkelte materialvalg er gjort for å spare vekt er liksom helt ok her i denne miljøbilen, for materialvalg på steder der du skal ta og føle på er av veldig god BMW-kvalitet.


Du må åpne fremdøren for å kunne åpne den bakovervendte halve bakdøra, det fungerer overraskende bra på grunn av fraværet av stolpe!
NB! Baksetet er for 2, ikke lov med 3 personer der selv om de er små. Selv er jeg 184 cm høy, og må nok sitte i framsetet på grunn av hodeplassen bak ikke passer så høye folk som meg.


Fordelen med el-bil ser man bak, eller rettere sagt, man ser IKKE noen eksosrør bak, og det gir en god følelse i et land der 98 % av vår strøm produseres av vannkraft.


Noen handleposer går helt fint inn her, men plassen må kunne defineres som svært begrenset. Ikke en bil for de lange ferieturer uansett.
Ledningen til venstre er ladekabelen, som jo kan brukes underveis, på gratis ladestasjoner, eller hjemme mens du sover.
Du kan selv velge hvor sparsommelig du vil kjøre, men det testet ikke jeg, så en 130 kilometer går fint med aktiv morsom kjøreopplevelse.


Det var noen som mente at vårt noe plasskrevende bakovervendte barnesete ikke ville få plass i en i3, det kan jeg avkrefte, jeg klarte å skvise meg inn i forsetet – noe jeg sliter med i vår 525 når dette setet er bak meg, så i3 er overraskende romslig inne i kupeen! Dersom du ikke har et bakovervendt barnesete ville jeg nok anbefalt å velge Cybex Sirona, mest fordi man da kan vri på setet når barnet skal oppi eller ut av setet.
For oss som er 5 i familien er det en ulempe at i3 ikke har seter til mer enn 4 personer, men dette betyr kanskje ikke noe for deg? For oss blir ihvertfall ikke dette et alternativ om hele familien skal en liten tur en plass.


BMW i3 kan koste 249 000, men om man putter på mye utstyr kan den fort koste over
351 000 også før alt av utsyr er med.


Ikke veldig mye analog informasjon i bilen, noe jeg liker, men kanskje andre synes blir litt spesielt. Jeg liker adaptiv cruisekontroll, liker å se hva fartsgrensen er der jeg kjører, synes det er moro å se når batteriet lader og når jeg bruker lite strøm fordi jeg har «liksom-egg» under foten som trykker på gasspedalen. Dette er virkelig en bil jeg trives godt i – og som jeg gledet meg til å kjøre da jeg lånte den


Litt oppsummering:

+

Utrolig artig motor som virkelig gir elektrisk kjøreglede!
Miljøvennlig her i Norge (BMW har også jobbet for å få produksjonen mer miljøvennlig)
Trivelig førermiljø, føles moderne – en til tre generasjoner nyere enn mye annet på markedet nå.
Lav dritskostnad, skal du kjøre 15 000 km per år skal det godt gjøres å svi av strøm for mer enn 3 000 kroner (om du kun lader hjemme).
Lav servicekostnad – kostet vel under 5 000 for 5 års service!
Lav forsikring (om du har bra bonus fra før får du starte med 70% nå i mai!) rundt 3500 for 16000 km/år i forsikring!
Du savner bilen når den ikke er utenfor huset ditt og til din disposisjon.

Seter – du har bare 4 av dem, og fremsetene kan ikke justere vinkel på, dermed fant jeg ikke helt en komfortabel posisjon når jeg skulle litt lenger med den, komforten er ellers ok. Setets høyde må justeres før du starter kjøringen, da tyngdekraft må brukes, og jeg ikke vil anbefale noen å forsøke å sveve mens de kjører på veien. Unødvendig kronglete BMW!
Bakhjulstrekk og vinter, kanskje lyder det som musikk i dine ører, men ikke i mine – Hisøya har bakker som ikke nødvendigvis er godt brøytet på vinteren… skeptisk…
Det å kjøre denne bilen krever litt tilvenning, for når du slipper gasspedalen bremser bilen ganske kraftig – det er meningen, det er en ny måte å kjøre bil på med 1 pedal i bruk, sparer på bremsene og lader batteriet, men kan gjøre passasjerene bilsyke om de er med under tilvenningen 😉
Baggasjerommet er mikroskopisk sammenlignet med alt annet jeg har sett på, det betyr ikke mest for oss, men kan bety litt for andre.

Hva skulle denne bilen hatt for å være drømmebilen for oss?
Firehjulstrekk, 5 seter, bedre justering og komfort i fremseter, bittelitt større baggasjerom.

Dersom du lurer på noe om i3 så spør gjerne, sikkert mye mer jeg kunne fortalt om bilen.
Mitt motto er: prøvekjør biler du vurderer å kjøpe! Bli kjent med deres styrker og svakheter.

Annonse