BMW 740 Le er en lang utgave av 7-serie som har en 2-liters bensinmotor, som sammen med en elektrisk motor gir bilen 326 hk dersom du trykker ned gasspedalen. Det gir en ganske heftig akselerasjon på en såpass stor bil, og du kommer opp i 100 km/t på 5,3 sekunder.
At bildene av denne bilen er tatt på en flyplass er ikke tilfeldig, da dette fort er en bil for representasjon, eller en bil som direktører hentes i… og jeg fikk ganske brått en sterkt ønske om å bli direktør-sjåfør i denne ladbare hybriden.
Med en startpris like under 1,1 millioner, blir det noe begrenset kundegruppe en slik sedan henvender seg til, men kundegruppen bør helt klart vurdere BMW sin superkomfortable luksus-sedan. Man kan kanskje tenke at listen over ekstrautstyr fort kommer på 300 tusen, men prøver du BMW sin bilkonfigurator finner du fort ut at du får med det aller meste av utstyr for under 150 000, så det meste er allerede inkludert. Jeg har prøvekjørt en del biler, men her ble jeg nesten litt satt ut av hvor ekstremt komfortabel bilen var i komfortmodus, og lo litt da jeg så at jeg kunne stille den inn til å bli enda et hakk mer komfortabel! Heftig!
Det digitale instrumentpanelet bak det svært gode rattet endrer seg etter det kjøreoppsettet du velger på bilen, her sto den i sportsmodus.
Bilen ha så enormt mange innstillingsmuligheter at jeg på min lille prøvetur ikke hadde nubbesjans til å teste ut mer enn en ørliten brøkdel av dem, men fokuset mitt gikk på hvordan jeg opplevde bilen. Og jeg har vel aldri noensinne sittet i et bedre og mer komfortabelt førersete, med alle mulige innstillingsmuligheter. Liten tvil om at sjåføren her har en usedvanlig HMS-vennlig arbeidsplass! Litt moro å gestikulere med hånda i lufta for å endre volum på stereoanlegget, den varianten har jeg ikke testa på andre biler før.
Mange valgmuligheter på ryggekameraet også, og det endret seg ut fra hva det var nyttig å få se, praktisk! Kjekt å ha god hjelp med parkering med en stor bil!
Når bilen er i komfortmodus ser instrumentpanelet ut som dette – viser om du bruker av batteriet (som teoretisk sett skal kunne frakte deg 48 km på ren el), eller om du lader det. Bilen var ikke ladet da jeg lånte den, så testet ikke ut dette i praksis, men brukte batteriet ved et par anledninger ved akselerasjon.
Den som skal sitte bak har det komfortabelt og fint baki her. Mellom de to setene har man en tablett som gir deg kontroll over mange av bilens innstillinger og funksjoner. Baksetet kan naturligvis innstilles akkurat slik man ønsker å ha det, og du skal være rimelig merkelig konstruert for å ikke trives der bak.
Men jeg vil altså helst være sjåfør jeg da, er for moro å kjøre denne bilen til å bli kjørt rundt i den.
Tabletten har mange sider med menyvalg som har vakre illustrasjoner. Og knappen nede til venstre gjør at du kan ta ut tabletten og holde den litt mer komfortabelt foran deg mens du gjør dine valg og innstillinger. Når du legger den ned igjen blir den automatisk festet.
Du skjønner hvem som er direktøren, når alt kan styres fra baksetet. Testet ut litt mP3 musikk på anlegget fra Harman Kardon, og det er et anlegg som gir bra lydkvalitet.
Har sansen for designet på denne bilen, også bakfra, men ikke umulig at enderør i krom hadde gjort seg et ørlite hakk mer enn de sorte.
Dette er neppe bilen du kjøper for å få med mye fra IKEA, eller for å få med familiens feriebagasje, og godt er det, for batteriene ser ut til å ta en del plass.
Du har likevel mer enn nok plass til de koffertene du måtte trenge når du kjører til Trondheim istedenfor å ta flyet fra Kjevik, fordi bilen er mer komfortabel enn flyet.
Ettersom slike biler ofte skal inn i byer, synes jeg det er meget god fornuft i at den er ladbar hybrid, slik at man kan kjøre elektrisk i bysentrum.
At du i tillegg får den som x-Drive sørger for at direktøren kommer fram nesten uansett føreforhold i uthvilt og smilende tilstand, ihvertfall om direktøren er en tanke Autofil.
Takk til Bavaria Kristiansand for lånet av denne nydelige bilen!
Bavaria har startet sin x-Drive Roadshow turne rundt hos sine forhandlere, med oppstart her i Kristiansand.
Du bør ta turen til din lokale Bavariaforhandler når bilene kommer! Her kan du få testet det meste av bilmodeller BMW kan levere med x-Drive.
Du kan også få muligheten til å teste bilmodeller som forhandlerne kanskje ikke har inne til prøvekjøring, som for eksempel BMW M3.
Eller bilen som jeg testet etter jeg hadde kjørt 740 Le, BMW X4 M 4,0i – den kommer det et eget innlegg på.
For en dag!!