Test av VW T-Roc R (mai 2020)

En VW T-Roc R er rett og slett en lykkepille med eksosanlegget fra Akrapovic på plass! Dette ble litt av en påske!

Dato 02.05.2020 @ 16:23

Foto: SB Automotive

 

Noen biler må man bare høre, og da er det jo kjekt å kunne tilby akkurat det gjennom et videoklipp vi har laget av denne bilen:

De som tar seg bryet med å se hele klippet vil oppdage at jeg ler og koser meg helt fram til de siste meterne til bilen må leveres tilbake til VW Norge på Frysja i Oslo.

Foto: SB Automotive

 

Volkswagen T-Roc R er en kompakt SUV som likevel ikke er så kompakt at det blir supertrangt i den.

Første test av T-Roc.

Vi våger å definere den som en solid lykkepille om du ihvertfall krysser av for det titaniumslegerte eksosanlegget fra Akrapovic fra listen over ekstra utstyr.

Vi vil nærmest definere Akrapovic anlegget som obligatorisk, for de som velger denne bilen gjør det for å ha det moro, og da må bare det anlegget være på bilen!

Vi justerer derfor startprisen for bilen fra kr 543 200 uten Akrapovic anlegg til kr 585 200 med Akrapovic anlegg.

Selv om VW T-Roc R deler utseende i stor grad med en T-Roc med R-Line pakke på, så har T-Roc R en sinna 2-liter med 300hk som gjør unna turen fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder.
Den har en nydelig DSG-girkasse som du kan gire med hendler bakpå rattet, med dertil påfølgende herlige lyder som kan høres i videoklippet.

En bil der du rekker å ha det moro med, selv med de fartsgrenser vi må forholde oss til her i Norge.

En vanlig T-Roc har fra kr 75 785 – 166 529 avhengig av motorvalg og om den skal ha 4Motion eller ikke. Mer avgift med 4Motion.

Velger du en T-Roc R snakker vi kr 193 575 i avgifter, så mye av prisen for de artige versjoner av T-Roc kommer altså fra avgifter til fellesskapet.

Er det spesielt logisk med en kompakt-SUV versjon av morobilen Golf R som mange kjenner til?

I teorien ville jeg vel si nei, for det kan da ikke være moro å komme lenger opp fra bakken?

Foto: SB Automotive

 

Men våre erfaringer fra 10 dager i T-Roc R tilsier at kompakt-SUV’en har mange fordeler!

Med 4Motion, bedre bakkeklaring selv om den er 15mm lavere enn for en vanlig T-Roc, og DCC Adaptivt understell med progressiv styring (ekstrautstyr) så kan du selv stille inn ulike parametere i offroadmodus.

Det at T-Roc R også kan brukes «til hytta» gjør den mer anvendelig enn kanskje en Golf R kan bli.

I baksetene kan man fint ha med seg tre barn, det har vi testet, men plassen baki der er kanskje ikke helt super for de som er 184cm lange og har stor bak og en like diger sjåfør.

Med en kortere/mindre sjåfør derimot ville ikke knærne mine kommet borti førersetet.

Håret mitt hadde heller ikke kommet borti taket dersom jeg hadde hatt en mindre bakende, eller vært omlag 180cm lang med den bakenden jeg nå har.

De som sitter bak må pent dele på 12V uttaket de har tilgjengelig. De har ingen egen klimasone eller varme i yttersetene der bak, det kunne kanskje VW vurdert på toppmodellen?

Bagasjerommet får plass til 392 liter, og for moro skyld testa vi med et lite hundebur til en Bischon Frisé, og det gikk også akkrat baki dersom man tok vekk hattehylla.

I en T-Roc som ikke har 4Motion har man plass til mer under gulvet, og har da totalt 445 liters bagasjeromsvolum.

Under bagasjeromsgulvet er det også en del plass, spesielt om man ikke har reservehjul. Her med en del matter til bilen. Bagasjerommet er lett å få tilgang til når det ikke er så langt nede som i en VW Golf. Praktisk i daglig bruk.

Hengerfeste kan man også ha på en T-Roc R uten at det føles «helt feil», og den kan trekke med seg inntil 1 700kg på den avtagbare kroken (koster kr 10 000).

Skinninteriør Nappa i Carbon-look er ekstrautstyr til T-Roc R, og med 23 900 løfter man jo luksusnivået i bilen ganske solid opp.

Kunne man tatt seg råd til elseter med minne her VW? Jeg må vel innrømme at jeg tenker ja her, selv om elseter veier noen kg.

Prøver man setene i BMW X1 ladbar hybrid med M-Sport merker man at setene i T-Roc R er et stykke unna på innstillingsmuligheter, selv om de også er ganske manuelle.

Setene her er likevel gode nok til at man fint kan kjøre Grimstad-Oslo i ett strekk uten å bli nevneverdig sliten av den grunn.

Foto: SB Automotive

 

Førermiljøet må kunne defineres som meget bra og sportslig, med et ekstra deilig sportsratt med svært underholdende girhendler, og egne sportsinstrumenter i infotainmentskjermen.

Ellers er jo naturlig nok mye ellers her som i en T-Roc med digital cockpit. Ladeplate til mobilen og Apple CarPlay er på plass. Velger man å legge til anlegg fra Beats blir lyden også ganske så trivelig.

Bakom girspaken er det en vrider der man kan velge kjøremodus og også ulike kjøreprogram i kjøremodus for vanlig vei for eksempel.

Man har også kjøremodus for ulike forhold man kan møte på veien, som snø som passer fint til snø og glatt føre på vinteren.

I kjøremodus for vanlig vei har man igjen mange kjøreprogram, som Eco for å spare drivstoff på langturen, og Race for å kose seg med maksimal lyd fra eksosanlegg og motor, samt ha maksimal respons på gasspedalen.

Du skjønner at du ikke kjører vanlig T-Roc når du har tilgang til racinginstrumenter i infotainmentskjermen.

Men hvordan er den på svingete veier? Krenger den ikke?

Nei, her er det usedvanlig minimalt med krenging, men vi hadde bilen med vinterdekk, og det var sånn sett det som var mykest og kjipest på svingete vei med aktiv kjøring.

T-Roc R har som tidligere nevt 15mm lavere oppsett enn en standard T-Roc, og i Racemodus strammes alt veldig greit opp i forhold til å ha det tilnærmet hysterisk moro på svingete vei med denne bilen!

VW T-Roc R er en trivelig bil på motorvei, og en særdeles morsom bil i akselerasjon i Racemodus, og knasmoro på svingete vei med aktiv kjøring og ingen passasjerer.

Om man fyller bilen med familien så er den som enhver annen T-Roc i komfortmodus, og i Ecomodus blir forbruket på langtur helt ok med tanke på motoriseringen bilen har.

Forbruket fra Grimstad til Oslo i Ecomodus, med cruisekontroll og litt «justering» i forhold til feilvisning i speedomteret.

I Racemodus kan man fint få forbruket opp mot 1,8 liter på mila om man vil det, men stort sett kommer man under literen på mila om man morer seg litt sånn innimellom bare.

Ja, trykkfølsom skjerm får fingermerker.

Dersom man kjører en VW T-Roc R får man ganske raskt veldig lyst på den.

Det er i skrivende stund 5 stk VW T-Roc R på Finn.no – kun 2 har Akrapovic eksosanlegg og kun 1 har med skinnsetene.

Jeg som er så glad i utstyr ville nok fort valgt den med Nappa skinn, men velg for all del bilen med titanium eksosanlegg, for det er bare sååå moro!!

Tenker du; «Nja, jeg kan klare meg uten den lyden» så kan du heller velge deg en T-Roc med 190hk diesel og 4Motion, så får du lavere forbruk på kjøpet!

Takk til Volkswagen Norge for lånet av den utrolig artige VW T-Roc R!