Test av nye VW Passat Alltrack (juli 2019)

Jeg ble med VW Norge til Frankfurt og testet nye VW Passat Alltrack, en svært komfortabel og trivelig familiebil og firmabil.

Dato 06.07.2019 @ 15:00

Volkswagen fraktet pressen til Frankfurt for at vi skulle få teste nye Alltrack, da spanderer de reise og mat så lenge vi er på destinasjonen.

 

Det var meget trivelig å komme ut fra flyplassen og inn i nye Passat Alltrack i en helt ny Bottle Green farge og lyst og trivelig interiør.

Setene i testbilen var veldig gode, og jeg skulle gjerne brukt dem mer enn de få timene vi hadde til rådighet denne dagen.

Ekstra ergonomiske seter er nok ekstrautstyr, men noe jeg seriøst ville vurdert, for jeg synes gode seter betyr mye.

Ville jeg valgt dem i hvit farge? Nja, det er jeg ikke så sikker på, jeg bruker mer olabukse enn dressbukse, og har erfart hva olabukser kan gjøre med hvite seter over tid.
Her handler det jo også om jevnlig vedlikehold og pleie av hvite seter som jeg kanskje ikke er overdrevent glad i å pusle med.

Men lekkert, det er det virkelig med lyst interiør!

På ruten vi valgte var det lagt inn en ørliten fergetur over Rhinen, det var godt over 30 grader pluss og fin sol, så en fergetur med tid til litt fotografering var fint.

Alltrack har et par cm høyere bakkeklaring enn en vanlig Passat, litt ekstra «røff» styling, og kan dra med seg inntil 2 200kg på hengeren.

Alltrack får du med en meget dravillig 2 liters diesel med 190hk og 7-trinns DSG, med pris fra 571 100.

Godt med litt tid til fotografering, her er det Anita Svanes fra VW Norge som tar bilder av Mats Brustad.

Hadde det vært skikkelig mørkt hadde vi sikkert lagt litt mer merke til de gode LED Matrix lysene som er standardutstyr nå.

Måtte nesten få med et bilde av meg også, når bilen sto i ro, det er som regel ikke lagt inn noe særlig tid til å stoppe underveis, så man må bruke de sjanser man får.

VolksWagen har ikke gjord de største endringene utvendig på nye Passat Alltrack, men det har blitt mer elektroniske hjelpesystemer som er inkludert, og man får nå trådløs AppConnect med støtte for Android Auto og Apple Car Play som standardutstyr. WeConnect gir mange muligheter, med internettradio eller Apple Music eller Tidal. Det skal også bli mulig å for eksempel lagre dine innstillinger på deg som bruker, og så vil en tilsvarende bil du låner med samme innstillingsmuligheter stilles inn for deg slik du liker det. Man kan også få muligheter for at mobilen kan være nøkkelen til bilen.

Man får med Travel Assist som standard i Norge, som når systemet er aktivert gjør navigasjonen og cruisekontrollen smartere, og gir mulighet for delvis autonom kjøring på nivå 2. Cruisekontrollen kan da ta hensyn til fartsgrenser, byområder, svinger, rundkjøringer og kryss og tilpasse farten deretter. Kjøremoduset man velger påvirker hastigheten bilen velger i en krapp sving for eksempel.

Nå skal ikke jeg skryte på meg at jeg har testet baksetet noe særlig, men jeg satte meg ihvertfall inn for å sjekke forholdene for dem som skal oppholde seg baki der.

Det bør ikke bli mangel på kneplass for dem som sitter bak, det her er nesten på kanten til Superb-vibber når det gjelder kneplass.
Knevinkelen var som i alle stasjonsvogner en tanke spiss, men i det bedre sjiktet her også på det området.

Hodeplassen må også defineres som meget god, luftig og fint over hodet mitt i baksetet.

Egen klimasone, og store luftventiler er positivt, setevarme for yttersetene. Ikke umulig at dette er på listen over ekstrautstyr.

Dersom du ikke får ladet baki her tror jeg ikke du skal skylde for mye på bilens ladetilbud.

Alle bakseter i stasjonsvogner er best for 1 eller 2 passasjerer, og da kan man også bruke armlenet som er i ryggen på midtsetet.

Bagasjerommet rakk jeg ikke helt å utforske noe videre utover å slenge inn kofferten som er i maksimal kabinstørrelse, og ta et kjapt bilde av det.

Programmet for testdagen var:

Info om bilene på flyplassen.
Kjøring til lunsjplass – et par timers kjøring inkludert fergeturen.
Lunsj.
Informasjon om VW Passat GTE på lunsjplassen.
En liten 25 minutters testrunde med VW Passat GTE.
Kjøring tilbake til flyplass.

Tanken var nok at vi skulle få teste vanlig VW Passat på veien tilbake til flyplassen, men det var bare Alltrack ledig da vi skulle tilbake, dermed fikk jeg litt mer kjøre-erfaring med VW Passat Alltrack.

Foto: VW

Og mitt inntrykk er at bilen leverer meget god komfort og plass, bra med krefter og drag, og et meget trivelig interiør.
4Motion er det jo også en god del som setter pris på med denne bilen i tillegg til den økte bakkeklaringen.

Foto: VW

Det at setet er godt å sitte i, og at interiøret oppleves som trivelig, setter jeg stor pris på.

 

Når det gjelder alt som skal bli «smartere» så er jeg noe mer begrenset entusiastisk, for jeg har opplevd litt for mange ganger i andre biler at kart og virkelighet ikke nødvendigvis er helt synkronisert og oppdatert.

 

Bilmerke:
Drivstoff: