Test av Volvo S60 T5 R design (juli 2019)

Med fine proporsjoner, sterk bensinmotor og fine kjøreegenskaper er Volvo S60 en meget trivelig bil! I august er også den ladbare hybriden her, med en svært så trivelig motorisering!

Dato 18.07.2019 @ 16:46

Volvo S60 har etter min mening et av de lekreste design Volvo leverer per i dag om man ikke må ha SUV.

I tillegg til et pent ytre har S60 svært gode kjøreegenskaper. Den er svært så trivelig å kjøre på svingete vei, og komfortabel på langtransporten.

R design og Inscription gir noen små forskjeller på utsiden og på innsiden. R design er det sportslige valget, mens Inscription heller mer mot luksus.

Man kan også velge Momentum, som er innstegsversjonen i forhold til utstyrsnivå.

T5 er en toliters bensinmotor med 250hk og 350NM som bringer deg fra 0-100 på 6,5 sekunder.
Det er kanskje ikke lynraskt, men raskt nok til at det føles meget trivelig.

Momentum starter på kr 549 901 og Inscription og R design starter på 594 901.

S60 kommer i august med T8 twin engine motor på 303hk og 400NM som tar unna 0-100 på 4,6 sekunder.
Den motoren får du ikke i Momentum utstyrsnivå, men Inscription og R design starter på kr 658 900.

T8 Twin Engine får du også i en Polestar Enginered versjon med 405hk fra kr 752 891.

Er vel ingen hemmelighet at det er den jeg ville hatt, samtidig er det jo mye å velge mellom til den prisen.

Volvo S60 er en bil det er lett å bli glad i, så lenge du ikke har noe i mot å sette deg ned i bilen.

Selv om setene i R design er meget gode, så liker jeg setene i Inscription enda bedre. Bilens utseende liker jeg derimot best i R design… ja ja…
Fine el-seter med gode innstillingsmuligheter.

Selv om man ikke nødvendigvis er fan av alle løsninger i skjermen eller knapper på rattet, så skal det godt gjøres å ikke trives i førermiljøet på nye Volvo S60.
Her er det stor grad av gjenkjenning om man har kjørt noe annet nytt fra Volvo de siste årene.

Selv savner jeg ladeplate, og klarer å se for meg løsninger brukergrensesnittet i skjermen som er hakket mer brukervennlige.

Ikke alle knappene på rattet har symboler man forstår seg på før man blir vant med hva knappene gjør. Noe tilvenning må med andre ord påregnes om man ikke har kjørt ny Volvo.

I Volvo kan man få to versjoner av ryggekameraet, ett «normalt» som dette, eller et med 360 mulighet. Uansett kjekt med ryggekamera.

Når det gjelder bakseter på biler som dette, er det yttersetene som får tildelt det meste av komfort, og midtplassen har også en klump i gulvet å forholde seg til.

De som sitter bak har en 12V plugg å dele på… men det finnes jo 12V USB-overganger med mer enn 1 utgang.

Når førersetet er stilt inn til meg selv kan jeg ikke skryte av mer enn ca akkurat med plass til knærne.

Hodet mitt kan jeg heller ikke strekke ut i baksetet her. Med en litt mindre bakende enn den jeg har, og en noe lavere kropp vil jeg anslå at folk under 182cm får greit plass i baksetet.

Med T5 motoren kan bilen trekke med seg opp til 1800kg om man velger å ta med hengerfeste.

Med T8 snakker vi 2000kg i maksimal hengervekt.

Bagasjerommet kan ta imot 442 liter, og som sedan er det naturlig nok noe begrenset åpning inn hit, men tror nok likevel veldig mange kan leve veldig greit med denne bagasjeromsløsningen.

Legg merke til skiluka på midten i bakseteryggen.

I en bensinbil med 250hk er forbruket svært avhengig av hvordan du behandler gasspedalen, men med litt pen bruk av den kommer du greit under 0,7 liter på mila i forbruk.

Om du er glad i å kjøre bil, og du er glad i Volvo, og det går fint for deg å sette deg ned i en bil, så bør du teste nye S60.

Tusen takk til Frydenbø bilsenter sør for lånet av Volvo S60 T5 R design!

 

Kategori:
Bilmerke: