Test av SsangYong Rexton Sports Q200 (april 2020)

SsangYong har laget en stilig pickup som vi har testet litt på Sørlandet, vi har også testet bilens ekstralys.

Dato 02.04.2020 @ 15:31

Vi tok turen til Holmestrand der vi fikk låne en Rexton Sports Q200 EX med automatgir fra Autocenteret Fjeldstad.

Denne testbilen har fått på seg panserbeskytter, bøyle foran og på planet, og ekstra lys foran og arbeidslys på planet.

De kule sorte felgene har Autocenteret Fjeldstad kjøpt inn til vinterdekkene til denne testbilen.

Turen til Sørlandet gikk fint, for Rexton Sports i ELX-versjon er både godt utstyrt og komfortabel.

Cruisekontroll er deilig å ha på lengre turer, og gode skinnseter er med på å gi ekstra komfort.

Førersetet er elektrisk justerbart, slik at du finner en god sitteposisjon. Det er også bra med plass mellom hode og tak.

Knappene man forventer å finne i døra til en godt utstyrt personbil, finner man også her.

Instrumentene er ganske analoge av seg, men i midten er det en skjerm der du kan velge hva slags informasjon som skal vises.

Et godt skinnratt med knapper som lar deg styre telefonen om noen ringer deg. Varme i rattet er det knapp for, noe som er svært deilig om det er kaldt ute. Volum og styring av Cruisekontroll finner du også på rattet.

En stor infotainmentskjerm med klart og godt bilde preger midtkonsollen. Intuitivt og enkelt å bruke.

Lyden i anlegget vil jeg definere mer som greit enn som veldig imponerende.

God navigasjon kan være kjekt å ha dersom man skal kjøre rundt på ukjente veier til stadig nye kunder. Slike pickuper brukes jo ofte av håndtverkere eller på andre måter som en arbeidsbil.

Kobler du til mobilen din med USB, så har du her Apple CarPlay eller Android Auto.

Et meget godt og brukervennlig ryggekamera som tar bort områder dersom dører åpnes. Det er mulig å velge ulike synsvinkler for ryggekameraet.

Automatisk klimaa er deilig å ha, og man kan ha 2 ulike klimasoner foran.

Med 2x12v tilkobling i tillegg til USB og Aux bør du få koblet til det du trenger her foran girspaken.

Den vesle bryteren på girspaken kan brukes til å gire mer manuelt med automatgiret. Man kan også få bilen med manuelt gir om man helst ønsker det.

Det er en stund siden jeg har sett et automatgir med det jeg selv vil definere som en tradisjonell «vei» for automatgirspaken. Men føler jo at det er lett å leve med «gammel» stil på automatgiret.

Vribryteren bakom girspaken er ganske sentral for en pickup, her styrer du om du ønsker bakhjulstrekk eller firehjulstrekk med høy eller lavserie, avhengig av hvor krevende forholdene er der ute.

Det er også en del knapper til venstre for rattet, og den svært observante klarer å se en knapp noe lenger ned også, som er til det ettermonterte arbiedslyset bakpå bilen. Kommer mer tilbake til det.

Bakom forsetene har man i land med mer normaliserte avgifter gjerne bakseter, og vips så blir dette en genial familiebil. I avgiftslandet Norge derimot er det nesten ingen pickuper med bakseter, rett og slett fordi baksetene blir så kostbare avgiftsmessig.

Da ender man opp med ganske fantastisk plass bakom forsetene. Man kan montere gitter bakom forsetene slik at dette rommet kan utnyttes fult ut plassmessig.

Bøyle bakpå planet gjør mye med bilens utseende, og de to lyskasterne bakpå bøyla gir meget godt arbeidslys dersom man trenger å jobbe når det ikke er så lyst ute. I videoen nedenfor kan du se hvor effektivt det er.

Når man kjører Rexton Sports så er det komforten som sitter igjen som fremtredende egenskap. Motoren er en 2,2 liters diesel med 181hk, som er fin til bilen, men som aldri preger opplevelsen med akselerasjon eller overflod av krefter. Den er fin og grei, men ikke det du husker best fra denne bilen.

Denne plassen er helt bekmørk, uten gatebelysning og med hus som ikke er nær veien, men bilens lys og ekstralys er ganske heftige!

Bremselys vil også gi en del lys, men som du kan se på neste bilde, så gir arbeidslyset så godt lys at det er enkelt å arbeide selv om det er bekmørkt ute.

Ganske heftig lys rett og slett, og grunnen til at jeg tar det med i testen er at det er hos Autosenteret Fjeldstad de selger det til forhandlere rundt i landet som ettermonterer slikt ustyr.

Den smale led-baren foran gir et ganske formidabelt godt lys! I videoklippet kan du se litt forskjell på lyset med og uten LED-baren på. Kjører man en del på veier uten noen form for gatebelysning er det svært så komfortabelt med ekstra belysning.

Bakpå hengerfestet kan Rexton Sports dra med seg 3 tonn med hengervekt. Det gjør den praktisk til frakt av båt eller annet som er litt tungt bakpå bilen. Ettersom svært mange familier i USA har en pickup, så skjønner de ikke helt poenget med at «vanlige biler» skal ha noe hengerfeste i USA.

Oppi planet er det dekket med et belegg som er lett å rengjøre. Kroker for å surre fast saker og ting er det også baki der, og det er også 12V uttak for lading av verktøy baki planet. Man kan bestille med et lokk dersom man ønsker å holde regnvann unna planet.

Prismessig starter Rexton Sports EX med manuelt gir på kr 424 900, testbilen var en ELX som koster fra 494 900 med automatgir. Så kan man ha enda mer eksklusivt skinninteriør med diamantsøm fra kroner 499 900.

Disse prisene er da inkludert avgifter av alle slag, noe man jo som bedrift får en del mva-fradrag for.

SsangYong Rexton Sports kan du prøvekjøre hos din nærmeste SsangYong forhandler.

Takk til Autocenteret Fjeldstad for lånet av SsangYong Rexton Sports Q200 ELX!

Annonse