Test av SsangYong Korando (jan 2020)

Vi testet fjerde generasjon SsangYong Korando i romjula, en moderne og stilig crossover med et strammere og lekrere utseende.

Dato 13.01.2020 @ 19:14

Jeg skal innrømme det først som sist, jeg har ikke alltid hatt helt sansen for det designfolkene hos SsangYong har levert for en del år tilbake, men nå begynner de å lage biler som tiltaler meg designmessig. Prøv å google tidligere versjoner av SsangYong Korando, så ser du hva jeg mener når jeg sier at fjerde generasjon virkelig er strammet opp designmessig. Den har rett og slett blitt direkte trivelig å se på!

For deg som bare er på jakt etter elbil, jada, denne kommer også som elbil i 2021.

Man kan få SsangYong Korando med en 1,5 liters bensinmotor på 163hk, som leverer 280NM.
Vi testet dieselen, en 1,6 liter med 136hk og 324NM.
SsangYong Korando får du med automatgir også kan du velge mellom 2WD eller 4WD.
Korando leveres bare med øverste utstyrsnivå – Ultimate.

Vi testet 2WD som uansett motorvalg koster fra kr 458 800.
Som 4WD starter prisen på 528 800 uavhengig av motorvalg.
Eneste du kan få ekstra er vinterdekk, metallic lakk og hengerfeste.

Når det gjelder hengerfeste så skal bensinmotoren og dieselmotoren med manuelt gir kunne trekke 1500kg, mens dieselen som har automatgir skal kunne trekke 2000kg dersom du velger å kjøpe med hengerfeste.

Vi mener SsangYong Korando er best på å frakte folk, for her sitter 2 voksne og 3 barn meget godt.

Oppvarmede og ventilerte skinnseter med elektrisk justering for førersetet. Det eneste jeg kunne ønske meg ekstra er mulighet for å forlenge sitteputen og minne på innstillingene til førersetet.

Et moderne og ryddig førermiljø i nye Korando, med godt ratt som har varme som man slår på med en knapp på rattet. Adaptiv cruisekontroll som man også styrer fra rattet. Her var det rett og slett lett å trives!

Moderne instrumenter som du styrer visningen av fra rattet, og det er såpass mange ulike visninger at det ikke er bilde av alle her.

Men det kan jo være kjekt å få vist kartet mellom instrumentene dersom den andre store skjermen i midtkonsollen brukes til underholdningsformål.

Dersom man går inn på menyen for diverse innstillinger så forandrer turteller og speedometer totalt utseende for å gi mer plass til informasjonen i midten.

Stor og fin trykkfølsom infotainmentskjerm som det ikke så lett blir fingermerker på, det satte jeg pris på.
Fint klimaanlegg også, enkelt å bruke og lett å forstå.

Klart og tydelig ryggekamera som må betegnes som godt, men som ikke har så mange valgmuligheter eller funksjoner.

Rundt girspaken er det noen knapper, for eksempel kan hill descent control være kjekk om du skal ned en bratt bakke.
Den runde vribryteren bakom giret har noe mer funksjonalitet når du har 4WD, men hva i all verden som er poenget med noe som heter sport i en komfortabel bil som ikke har sportslige motorer skjønner jeg meg ikke helt på.

En nærmere kikk på rattet som jeg synes er godt organisert og har gode knapper å bruke.

Til venstre for rattet er det en del knapper, og jeg stusset en stund på knappen som har ledning og støpsel, for denne bilen kan jo ikke lades?
Men den knappen handler om de som er i baksetet, så jeg kommer tilbake til den.

Fine bakseter med ISOFIX i yttersetene, og gulvklumpen er ganske bred slik at den som har midtsetet kan bruke den til bena sine.

Husker du knappen med ledning og støpsel? Vel, bak er det ikke USB eller 12V som man er vant med fra andre biler, men et vanlig strømuttak, og det må man da slå på fra førerplassen for at de som sitter bak skal kunne få lade der. Man må vri litt for at man skal få plugget inn støpsel (se piler).

Når jeg satte meg i baksetet bakom et forsete som var stilt inn på meg selv så fikk jeg svært god kneplass.

Hodeplassen går også inn i kategorien meget god, og det bør kanskje også nevnes at bakseteryggen kan man justere vinkelen på.

Bagasjerommet har dobbelt gulv, der det øvre gulvet som gir flat innlasting består av 2 plater, her er den bakre platen ikke med på bildet.

Tar man bort begge de øvre plater får man 551 liters bagasjerom, men ikke veldig praktisk til for eksempel et hundebur med dør. Vanlig bagasje har man masse plass til. Baksetet er delt 40/60 uten skiluke.

De to øverste platene kan man sette opp slik som dette, og da får man 2 adskilte rom som er ganske kjekt om man har en del handleposer.

Slik ser bagasjerommet ut til vanlig når de to øvre platene er på plass, og innlastingen går rett inn, men da er det noe begrensa med plass man har til rådighet naturlig nok. Bra at bagasjerommet er utstyrt med 12V uttak.

Savnet synlige fester for sikkerhetsnett i taket i kupeen, men mulig dette er noe som kan ettermonteres?

Jeg vil tro at Korando vil kunne dekke transportbehovet til svært mange familier, enten man vil ha 2WD eller 4WD, bensin eller diesel.

Elbilversjonen av Korando vet vi ikke så mye mer om enda, bortsett fra at den kommer i 2021.

Om jeg hadde truffet designsjefen til SsangYong måtte jeg nok tatt vedkommende i hånda og gratulert med den fine retningen de har vandret i når det gjelder både utvendig design og innvendig opplevelse av denne bilen.

Det er ikke så ofte jeg tenker: «Hva? er dette virkelig en…» men jeg innrømmer at det tenkte jeg da jeg så denne første gang.

Dette var det nærmeste vi kom vinter på Sørlandet under testperioden, men dette melisdrysset er ikke nok til å utfordre noe som beveger seg på fire hjul når det gjelder fremkommelighet. Når det er sagt mistenker jeg at også 2WD versjonen av Korando har fin fremkommelighet, men har du skikkelig krevende vei er de ekstra kronene for 4WD vel verdt tryggheten om at du kommer helt fram.

Takk til Autocenteret Fjeldstad i Holmestrand for lånet av nye SsangYong Korando!