Test av Skoda Superb L&K 4×4 (nov 2019)

Trenger du plass til folk i baksetet og romslig bagasjerom? Vil du gjerne ha stasjonsvogn? Da bør du se nærmere på nye Superb.

Dato 11.11.2019 @ 13:27

Du kan mene mye om design, men jeg skjønner veldig godt at mange liker designet Skoda leverer for tiden. Tøft og linjelekkert, og de som før handlet VW og kanskje også Audi «lekker» over til Skoda. Hvorfor?

Foto: SB Automotive

 

Jeg har ikke forsket på hvorfor, men jeg har en mistanke om at mange føler de får mye bil for pengene hos Skoda, og jeg tror nok også at mange synes nettopp designet er tøft og stilig.

Foto: SB Automotive

 

Skoda er sjelden først i «familien» med det siste innen tekniske nyvinninger, noe som også fører til mindre frustrasjon hos eierne, fordi teknologien ofte er utprøvd hos Audi og VW før den kommer til Skoda.

Jeg tror også at de som kjøper Skoda ikke forventer at alle overflater er dekket av skinn, som kanskje kjøpere av Audi og VW ser for seg. Jeg merker ihvertfall mer skuffelse hos meg selv dersom jeg setter meg inn i en dyr Audi som har samme mykplast overflater som en Skoda har, mens jeg nærmest forventer litt slikt i en Skoda.

Foto: SB Automotive

 

Bakseteplassen i Superb er rett og slett superb, altså fantastisk god, og det er det nok ganske mange barnefamilier som setter pris på, kanskje spesielt de som har bakovervendte barneseter synes dette er veldig deilig. Men de som har lange tenåringer er også glad i plassen i baksetet.

Jeg lurer ikke på om jeg får god plass til meg selv i baksetet selv om forsetet er stilt inn på meg her, jeg lurer mer på om jeg får plass til en knyttneve mellom knær og forsete eller ikke. Joda, det var plass til min knyttneve.

Selv om baken min er stor, og kroppen 184cm lang, så har jeg bra med luft mellom hodet og taket i baksetet i Superben.

De som sitter bak i Superb L&K har egen klimasone, setevarme på yttersetene og bra med lademuligheter for de som sitter i baksetet. Mer fornøyde baksetepassasjerer er sjelden negativt for de som sitter foran.

Bagasjeromsplassen er også svært god, her er det SB Automotive som tester ut akkurat det. Dette er også noe familier setter pris på, for det er rett og slett veldig deilig med god bagasjeplass.

Foto: SB Automotive

 

Baksetene er i utgangspunktet delt 40/60, men du har en gjennomlastingsluke for ski eller andre lange gjenstander. Det er spaker i bagasjerommet for å legge ned bakseter, og det er kroker til handleposer. Praktiske og smarte løsninger mangler det aldri noe på i en Skoda.

Mange i Norge er glad i å kunne trekke henger, og her er «spaken» for å få frem hengerfestet, pent skjult i innlastingslisten i bagasjerommet.

Denne testbilen med 190hk diesel og 4×4 har bilens maksimale hengervekt, og den er på 2200kg. Hvor mye en Superb kan trekke er veldig avhengig av motorvalg, så dette er lurt å sjekke opp i dersom hengervekt er sentralt for deg. For å ta ett eksempel så kan Superb trekke max 1500kg med 1,6 liters diesel med 120hk.

I videoklippet over her forsøker jeg oppsummere denne Skoda Superb L&K 190hk diesel 4×4 mens jeg er på vei tilbake til forhandleren med den.

Som du kanskje så i videoklippet, så skulle jeg ønske meg å kunne senke setet som har elektrisk justering omlag 1cm mer enn jeg kan, og rattet skulle jeg gjerne kunne dra ut 1cm mer enn jeg kan. Det er med andre ord lurt å teste hvordan du opplever førerposisjonen, for det vil kroppsfasong og personlige preferanser påvirke.

Foto: SB Automotive

 

Hvordan du påvirkes av at materialvalg en del steder man ikke ser så ofte kanskje ikke er av mest eksklusive sort, er også individuelt. De smarte og lure løsninger, med paraply i døra, «søppelbøtter» på strategiske steder og kroker og løsninger i bagasjerom er det også lurt å oppleve. Slikt får man opplevd best om man tar med bilen på en prøvetur.

Foto: SB Automotive

 

Skoda Superb er romslig og har et kult design, men ellers er dette ikke en bil som skriker og hyler etter oppmerksomhet fra omgivelsene. Den er ikke sterkest, den er ikke raskest, den er ikke mest bråkete, men den leverer sterkt på mye bil og plass for pengene.

Superb L&K leverer også meget godt over snittet på tilgjengelig utstyr og kvaliteten. For eksempel er ryggekameraet meget godt. Infotainmenskjermen er god, stor og lett å bruke. Klimaknappene under skjermen gjør at du raskt og effektivt får justert på klimaet i bilen.

Prisene på Skoda Superb påvirkes sterkt av ulike kampanjer, så testbilen som kostet over 580 000 på test-dagen, kan man nok få en kampanje på nå, derfor anbefaler jeg at du hører med din lokale forhandler når det gjelder priser.

Prisene starter (før ev kampanjer) på 411 600 for en Ambition med 1,4 TSI ladbar hybrid med bensinmotor på totalt 218hk. Som du kanskje fikk med deg i videoen er den ladbare hybriden med omlag 50km elektrisk rekkevidde et aldri så lite priskupp. Ca +60 000 for L&K.

Billigste L&K som ikke er hybrid er 521 700 for 190hk dieselen uten 4×4, men i skrivende stund er det kr 25 000 i rabatt på testbilen, altså L&K med 190hk og 4×4, Fra 542 700 nå på kampanje.

(Prisinformasjonen her vil ikke oppdateres med kampanjer som kommer og går)

Takk til Gromstad Motor Stoa for lånet av bilen.

Takk til SB Automotive for fine bilder!

 

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: