Før jeg nå tar dere med på denne testen av Superb iV, må jeg si at jeg er veldig entusiastisk over hva Skoda har fått til med denne, og da spesielt med tanke på hva du får i forhold til prisen.
Bilen har stramme linjer, ser stilig ut og med SportLine pakken har du et veldig sportslig utformet design, spennende!
Det som kjennetegner nye Superb iV i SporLine designutgave er de mange skarpe linjene, og kantene du finner i nesten alt av lykter, fangere og skjørter.
Jeg synes dette er veldig kult, og det ser veldig gjennomført og rent ut. Superb iV er en ladbar hybrid, og blir levert med forhjulstrekk, som forøvrig fungerer godt. Den leveres med en 1,4L TSI bensinmotor som er tverrstilt, og kombinert med batteripakken yter Superb iV 218 hester, som oppleves som ganske så arbeidsvillige.
Bilen får du med en 6-trinns dobbeltclutch-automat, som girer mykt og fint uansett hastighet.
Prisen starter på 411 600 for Ambition utstyrsnivå, og skal du ha den i utstyrsnivå SportLine slik denne er, så starter den på 456 900. Du kan også få den i Style, som starter på 434 900 og toppmodellen L&K som starter på 470 900.
Bilen har og en antatt elektrisk rekkevidde som naturlig nok tilsvarer den du finner i VW Passat GTE, ut fra WLTP-normen er den på 57km, og dette har Hans Vidar testet mer nøye – kommer senere i testen.
Selv testet jeg forbruket mellom Oslo og Kristisand, da med utladet batteri fra start. Jeg kjørte da 324 km, på nesten bare bensin, og brukte 7,1 L per 100km. En tur på omlag 4 timer, og da jeg kom hjem, antok kjørecomputeren at jeg hadde igjen en rekkevidde på 330 km. Med andre ord skal du kunne kjøre denne et stykke før du går tom for både elektrisitet og drivstoff.
Når det gjelder strøm, så finner man ladeuttaket skjult under et lokk på høyre siden av grillen, og det er veldig delikat utført synes jeg. Ellers må jeg si at jeg liker svært godt de mange kule detaljene på denne fronten, og alt i alt ser den veldig bra ut.
Stilige LED lys er det og her. Disse synes jeg ser veldig kule ut, og passer meget godt med resten av bilen design. Apropos lys så kommer Superb iV med adaptive lys, og det kommer godt med når man kjører rundt i vintermørket. De adaptive lysene justerer seg i forhold til møtende bilister, slik at de ikke skal bli blendet av lyset. Bilen er 4,8 meter lang, og litt over 1,8 meter bred, og oppleves som veldig romslig.
Kjøreopplevelsen i denne vil jeg si er god. Den flyter godt på motorvei og landevei, og er veldig lett å håndtere i tettbebygde strøk. Den føles ikke så stor ut når man kjører den, og man har god oversikt som fører av bilen. I komfort-modus virker den velbalansert, og i sport er den noe kvikkere med kortere responstid og stivere, og det er sånn jeg liker det. Superb iV kommer og med kickdown på gasspedalen, noe som føles ut som et spark bak når man trykker den ned, morro!!
Jeg opplever Superb iV som en veldig god allrounder, og den føles generelt bra ut. Det eneste negative jeg kan si er at jeg opplevde den som noe stiv etter å ha sittet lenge og kjørt i den. Om dette er fordi jeg begynte å bli litt stiv i skrotten etter å ha kjørt bil i 7-8 timer, kan jeg tro, men det er hvertfall noe som må meddeles.
Nå skal Hans Vidar si litt om hvor langt han har kjørt denne ladbare Superben i testløypa vår, og du kan og se youtube-filmen han laget om denne rekkeviddetesten her:
Det er enkelt å lade Skoda Superb når du vet hvor ladeluka er, men vet du ikke om plasseringen er den ikke akkurat åpenbar, og det har jeg litt sansen for, at den ser ut som en hvilken som helst annen lekker Superb.
Som du kan se i videoklippet over her så kom jeg 40 km elektrisk da jeg testet denne hvite Superben. Vi lånte også en rød Superb lokalt og kom omlag like langt med den elektrisk selv om forholdene ikke var helt like de to testdagene.
Da jeg testet en liten svipp med Passat GTE i samme løype med sommerdekk og noe varmere temperatur kom den ca 4km lenger, og ettersom de har samme drivlinje vil jeg jo våge å påstå at man kommer omlag 40-44km med denne bilen elektrisk dersom man kjører i 60-70 områder med en del opp og ned.
Tyngre/raskere tur, kortere elektrisk. Lettere tur, lenger elektrisk.
På veien tilbake fra Kristiansand til Grimstad nullet jeg forbruksdataene da jeg kom inn i 100 km/t sona ved IKEA, og kjørte på cruise i 100 km/t de 31 kilometerne til Grimstad bare for å se på forbruket i 100 km/t.
Da landet altså snittforbruket på denne veistrekningen på 0,61 liter på mila.
Selv om batteriet nettopp var «kjørt tomt» så ble 4 av de 31 kilometerne tilbake til Grimstad tilbakelagt elektrisk.
Dermed mistenker jeg jo at den ikke kjører seg helt tom, og at den samtidig er god til å bytte over til elektrisk kjøring når det er litt nedover på motorveien.
Mitt inntrykk av Skoda Superb iV Sportline er at den er meget tøff og lekker innvendig og utvendig. Instrumentene kan man velge utseende på selv, og det sportsdisplayet som du ser på bildet over her var veldig tøft!
Her er en rød utgave av bilen vi lånte hos Gromstad Motor på Stoa, og jeg må jo si at den er svært så lekker i rødt også!
Førermiljøet i en SportLine er så tøft, men jeg ble ikke helt bestevenn med korsryggstøtta. Den burde jeg nok brukt noe mer tid på å få stilt inn bedre.
Setter du denne ladbare Superben i sportsmodus sparker det svært så hyggelig og friskt ifra, fordi den elektriske motoren bidrar mest på lavt turtall, og samarbeider svært så godt med bensinmotoren med å få deg raskt opp i fart.
Denne moderne og stilige bilen fikk jeg kjøre fra Grimstad til Oslo, da med omlag 70% oppladet batteri.
På denne turen som i all hovedsak foregikk på motorvei med 110 km/t fartsgrense klarer allikevel bilen å generere og kjøre 69km elektrisk. Altså 25% av kjøreturen.
Snittforbruket på turen ble da 0,57 liter på mila, noe som betyr at det er meget mulig å reise rimelig på langtur med denne ladbare hybridversjonen av Superb.
At dette er særdeles mye bil for pengene har Adrian sagt nok om, men er man på jakt etter en diger stasjonsvogn, og kan ha en med framhjulstrekk, så bør man helt klart se nærmere på ladbar Superb!
Da setter jeg tilbake til Adrian:
En detalj som er nytt på denne er at Skoda emblemet er fjernet, og byttet ut med bokstaver. Jeg synes personlig det tar seg godt ut, men jeg føler heller ikke det hadde vært ufint å ha logoen der. Superb iV kommer har kameraer foran, bak og på siden, og den kommer og med parkeringsassisten.
Man kan og få full 360 graders visning av bilen inne i infotainmenten, og jeg opplever at kvaliteten på denne er god.
Bagasjerommet er stort, og nesten firkantet, så dette er vel et av de mest praktiske bagasjerommene jeg har sett hittil i min karriere som biltester. Dette bagasjerommet rommer hele 510 liter, og tar du ned baksetene er volument på 1800 liter.
Milde måne! Sånt blir biltestere begeistret av. Kjekt å ha denne matten baki, og det som er nydeligst med denne er at den ikke har så mye spor på seg, noe som gjør at den er enklere å rengjøre. Innerst har man og en skiluke som kan dras ned, og det er kjekt å ha nå på vinterstid.
Under selve gulvet finner man et rom der man kan legge ladekabler, og hvis du er litt systematisk med hvordan du legger ting så kan du sikkert bruke noe av dette rommet til oppbevaring.
På høyre siden av bagasjerommet finner man hanker til å feste bæreposer og kanskje et sikkerhetsnett. Du finner og oppe ved karmen, et 12V uttak og spak til å dra ned baksetet.
Spak til å dra ned baksetet finner du på venstre siden og samt et lite lys som lyser opp bagasjerommet på kveldstid.
Bakdørene er og, som resten av bilen, veldig stilrene. I SportLine får man masse alcantara i setene og i dørene, og dette gjør mye med hvordan bilen oppleves, noe jeg skal komme tilbake til. Greit med plass er det og i disse bakdørene.
Baksetene ser jo veldig kule ut synes jeg. De matcher forsetene bra, og de er heller ikke så ille å sitte i. Jeg opplever baksetene som noe stive, men du sitter godt i dem da alcantaraen bidrar til å holde rompa di på plass når du kjører på svingete vei.
Armlenet bak er kjekt å ha, og som du ser har man 2 kraftige koppholdere, som antageligvis kan holde på litt av hvert av drikkevarer. Det mest geniale med dette armlenet, er de to klemmene som sitter rett ved koppholderene. Disse kan brukes til å feste en tablet, og det er jo helt ypperlig for de som eventuelt skal sitte bak.
Da er vi kommet til den delen av testen der Hans Vidar og jeg som regel blir veldig overrasket, eller blir litt ergelige, og da snakker jeg om benplass og hodeplass. I Superb iV er det helt latterlig god plass, og jeg er meget positivt overrasket over romsligheten denne har å by på. Før jeg rok dette bildet, så var jeg så sjokkert over plassen, at jeg gikk og satte meg i forsetet igjen for å sjekke at jeg ikke hadde klart å stille det for langt frem. Her har jeg faktisk stilt forsetet slik at jeg har masse plass foran, og fortsatt har jeg «milevis» med plass bak, helt eksepsjonelt!
Hodeplass er det som sagt her, og det er plenty med rom over hodet mitt. For å illustrere dette, kan du se hvor overrasket jeg ble på neste bilde…
Sjokkert med andre ord. Skulle tro man satt i bobil.
Egen klimasone bak er det også her, med en liten vri, og det er jo ikke måte på hva man har tilgjengelig av kontakter til ledninger. Bak kan man sette på varme i setene, sjekke klokka og temperaturen ute. Under dette klimapanelet, har man et lokk, lukker man opp dette finner man søren meg en stikkontakt, og 2 ladeuttak.
Cockpiten foran er jo og en veldig oversiktlig og god plass å sitte. Superb iV kommer med tredjegenerasjons infotainment, som fungerer utmerket, og er brukervennlig. Designet her følger linjene fra dørene og man har her som i tidligere modeller en LED-stripe som går rundt hele bilen innvendig. Denne kan man og skifte farge på og styrke hvis man vil det.
Slik ser førerdøren ut, og passasjerdøren er nokså lik. Jeg liker godt dette panelet som imiterer karbonfiber, og det setter virkelig prikken over i´en når det kommer il å få fram det sportslige preget ved SportLine. Det er godt med høytalere i denne bilen, og det er Skodas egne lydsystem. Jeg opplever lyden fra dette anlegget som litt tam, og jeg følte ikke at det mestret så godt forskjellige typer musikk. Jeg prøvde å stille det inn manuelt, noe som ikke hjalp, så her kan det nok være lurt å bruke forhåndsinnstilligene etter hvordan musikk du skal høre på.
Men sjekk ut de kule forsetene her da! Det skal ikke stå på sportsligheten når du kjører Superb iV med SportLine. Dæven ta så rå disse er, og gode å sitte i er dem og. Som dere ser er det kraftige sidestøtter her, og alcantara nesten over hele setet.
Elektrisk justering av forsetene er det, og du har også muligheter for å stille inn 3 forskjellige minner. Et lite minus med disse setene er at når du justerer dem lengst ned, så sitter man fortsatt ganske så høyt oppe. Det er jo forsåvidt bra det for deg som liker å ha veldig oversikt, men når jeg kjører bil med sportslige preg, så vil jeg helst sitte så langt ned på gulvet som mulig, og det får man ikke til her. Dette gjør og at noe av følelsen av sport forsvinner, nemlig fordi man sitter såpass høyt.
Førermiljøet er jo og veldig oversiktlig. Jeg opplever dette som en deilig plass å sitte i timesvis, og det er ikke alt for mye knapper og småting som opptar synet, noe jeg setter pris på. Det er simpelt, og rent, og jeg liker det. Til venstre for girspaken, har man muligheter for å sette bilen i sport, komfort og e-mode. E-mode kan og justeres via infotainmenten etter du har trykt inn knappen, slik at du kan kjøre med regenerereing, helelektrisk eller hybrid.
Rattet er godt å holde i. Formen på dette synes jeg er bra, og det passer godt til resten av bilen. Nytt på Superb iV er et heldigitalt instrumentpanel, som kan justeres etter dine behov. Her får du 3 forskjellige visninger av instrumentene, og du kan og velge hva du vil se av informasjon i midten av panelet.
Trykker du inn e-mode knappen jeg pratet om, kommer dette bildet opp. Her kan du som sagt trykke på e-mode, og da vil du kunne kjøre helelektrisk, eller du kan kjøre bilen som hybrid. Man kan og lade batteriet ved kjøring, ved å trykke en gang på auto slik at denne grønne V´en forsvinner, og deretter trykke på «pil-opp» som dukker opp til høyre for dette batteriet du ser til høyre.
Forbruk og rekkevidde kan man og følge med på, og du kan og velge å se på det elektriske forbruket hvis du vil det. Her må man bare bla seg gjennom og gjøre seg kjent med infotainmenten og de mange menyene.
Kjekk midtkonsoll er det og her. Med 12V uttak fremme ved girspaken, samt et USB-uttak og en plass til å legge mobil. Rommet der mobilen skal ligge var riktignok ikke stort nok for min iPhone X, noe jeg synes var litt kjedelig. Koppholdere er det her, og armlenet er og relativt bredt slik at man kan ha et par underarmer der.
Stor plass er det under armlenet, og det kommer alltid veldig godt med. Innerst her ser dere et lite lys som lyser rommet opp, og et uttak for USB.
Superb iV kan trekke tilhengervekt på opptil 1600 kg. Jeg opplever, spesielt i sport, at den bremser veldig når jeg slipper opp gassen, noe som føles litt merkelig ut for det kjennes ut som man trykker bremsen halvveis ned. Dette skjer fordi motorbremsen går på og regenereringsfunksjonen starter. I komfort er dette ikke noe mna legger merke til, og kjører man med regenereringsfunksjonen på, lader den ved normalt kjøring, og bremser mer normalt ned ved motorbremsing.
Alt i alt fikk jeg et svært godt inntrykk av Superb iV. Bilen har en startpris på 411 000, og er dermed en meget interessant konkurrent til andre modeller av samme slag. Skulle jeg selv hatt bil i denne klassen, hadde jeg uten tvil vurdert denne, for du får så mye for pengene.
Takk til Skoda Norge for lånet av pressebil!