Test av Skoda Kodiaq RS (april 2019)

Skoda Kodiaq er en stor SUV, men føles likevel lett og kvikk i RS-versjonen som har 240 glade hester og 500NM.

Dato 27.04.2019 @ 16:13

Første gang jeg hilste på Kodiaq RS var på bilmessen i Paris, der var det ganske hektisk, men jeg så raskt at dette var en kul variant av Kodiaq.

Nå skal det sies at jeg synes Kodiaq er kul i utgangspunktet. Når det gjelder utseende er den faktisk såpass stilig at jeg undret meg litt over at konsernsøsken VW syntes det var greit med tanke på deres Tiguan.

Som du kan se i videoen over her, så ble jeg veldig glad i denne bilens motor, en 2-liter med 240 glade og ivrige hester, som flytter den 1805kg tunge Kodiaq RS med en letthet som får fram smilet ganske lett.

Motoren får den store Kodiaq til å føles som en meget sterk og veltrent bamse.

Lydbildet er jo også til å bli glad av, selv om det kanskje kan bikke over til litt for kunstig lyd under akselerasjon enkelte ganger.
I Motorveihastighet er det veldig lite lyd, en meget stillegående og komfortabel bamse dette her.

Støynivået er nok litt påvirket av at den fortsatt har de piggfrie vinterdekkene på.

Kraftoverskuddet, designet og kjørefølelsen er sterke faktorer som er med på å gi meg et sterkt ønske om en Kodiaq RS.

Forseter med elektrisk justering og minnefunksjon, som i tillegg kombinerer alcantara og skinn, og ser veldig lekre ut, det må vel bare være helt konge?

Det skulle jg umiddelbart tro, men det er noe med seteryggen her som jeg ikke blir helt bestekompis med i løpet av mine 750 km med bilen.

Så for meg er setene kule og lekre, men ikke helt optimale likevel. Ganske gode blir vel konklusjonen min på forseter. Kult at passasjersetet også kan justeres elektrisk med minne.

Skoda skal jo ha fokus på å være fornuftige, og dermed tone ned luksus noe, og det gjøres her ved at dashbordet er i mykplast, og samme med toppen av dørene. Skulle man hatt luksusfokus burde disse vært skinnkledd. Nederst, midt på rattet er det en RS-logo, den er i litt billig plast uten noen fin bakside, det er også noe man måtte gjort annerledes om bilen skal rope mer luksus.

Rattet blir jeg direkte glad i, kult, lekkert og meget deilig å holde i. Girspaken føler jeg også er et lekkert element her.

Instrumentene kan se ut på svært mange ulike vis, og jeg skal bare vise noen av dem, først i en noe tradisjonell variant over her.

Der kan kjøreinformasjonen erstattes med kart eller mye annet, alt for mye til å vise alt som kan være mellom instrumentene.

Men selve instrumentene kan også ha mange ulike varianter og former, over her er 3 ulike varianter med totalt ulikt fokus.

Og her er enda en instrumentvisning der man kan ha et ganske digert kart, eller kjøredata.

Her ser man at turen fra Grimstad til Oslo gav et snittforbruk på 0,68 liter på mila, på turen sørover ble snitthastigheten noe lavere og snittforbruket var på 0,61 liter på mila.

På småkjøring er det jo lett at det blir litt fristende og hygge seg med god akselerasjon, så da spratt forbruket mellom 0,75 og 1 liter på mila.

I testbilen hadde de spandert på seg oppgradert navigasjon, som heter Colombus, og her ser du infotainmentskjermen i «home» varianten der skjermen er tredelt mellom navigasjon, telefon og radio.

Ryggekameraet var meget bra, med ulike valg og funksjoner til høyre på skjermen.

Klimastyringen er velkjent om du har noe VW- eller Skoda-erfaring, og det fungerer jo bra.

Personlig skulle jeg vel helst sett at knapp for rattvarme, som RS har som standard, var plassert her i «klimaknappesonen».

Litt småkjipt å ikke ta med ladeplate i en RS kanskje? Det funker med kabel også, og da får man jo tilgang til Apple Car Play. Du finner ladeplaten som ekstrautstyr.

Skoda er gode på å utstyre bilen med mange praktiske løsninger og rom, her ser du øvre og nedre del av hanskerom. God plass til en del der.

Om man følger istruksjonene på spaken for cruisekontroll for å øke eller redusere hastigheten, spretter man opp/ned til nærmeste 10 km/t. Drar man spaken mot seg får man +1 km/t og trykker man inn SET-knappen får man – 1 km/t. Fungerer bra når man blir vant med det.

Til venstre for rattet er det ikke mange knapper, kun en lysvrider for å kontrollere bilens lys utvendig.

Stilig alcantara i døra, og noe skinn der armen ofte hviler, men ellers blir det en del plast.

Baksetene kan skyves i lengderetning, delt 60/40, så man kan velge om man vil ha masse bakseteplass eller mer bagasjeplass.

Med baksetet i bakerste posisjon får jeg ekstremt god kneplass. Det er ganske sjeldent at jeg får så god plass til knærne mine i et baksete.

Knevinkelen er god, men sitteputens lengde er tilpasset at de som sitter bak ikke alltid har så lange ben.

Panorama soltak er ekstrautstyr, og gjør at klaringen mellom tak og mitt hår er minimal, men jeg kjenner ikke at håret kommer oppi taket.

Bra at det er fester for bagasjesikringsnett.

Her var det lagt til 3 soners klima, på lista over ekstrautstyr finner man vinterpakke der dette er med, og vinterpakke får man nå med som standard i en kampanje som pågår.

Under lokket finner du det jeg vil definere som et rikholdig utvalg av tilkoblinger, får du ikke ladet her er det ihvertfall ikke bilens feil.

Du kan velge Kodiaq RS som 7-seter, men testbilen hadde ikke dette, derfor tok jeg med et bilde fra Paris for å vise.

720 liter får du baki her om du tar vekk platene som gir deg helt flatt bagasjeromsgulv, men det er jo ikke hver dag man trenger så mye bagasjeplass.

Stort sett blir nok plassen under gulvet brukt som her, til småting det kan være kjekt å ha liggende i bilen.

Testbilen hadde transportpakke, som gjør at den har hengerfeste og el-bakluke med sensor.

Når du har 5-seteren kan RS trekke med seg opp til 2500kg. Velger du 7-seter kan du dra med deg 2000kg.

Kodiaq RS er et hyggelig, uhøytidelig og lekent bekjentskap, og vil helt klart kunne dekke veldig mange transportbehov på en artig og stilig måte.

Når det gjelder prisen, så er jo den påvirket av at vi bor i Norge, og jeg skjønner om en del ser prisen som bilens største bakdel.

Startpris på 704 700 (kampanjepris), og pris på testbil 794 200 er ikke direkte superbillig med tanke på at startprisen på en Kodiaq er på 440 000.

En Kodiaq L&K med 190hk diesel starter på 591 700 (kampanjepris), og om du ikke er på jakt etter ekstra styling og ekstra moro som RS gir deg, så er vel det kanskje noen hakk mer fornuftig valg.

Men RS er moro, veldig moro, men om det er moro nok blir litt opp til deg å vurdere.

Takk til Skoda Norge for lånet av Skoda Kodiaq RS!