Test av Porsche Cayenne E-hybrid Coupé (feb 2020)

Porsche Cayenne Coupe er definitivt en stilig bil, som vekker manges oppmerksomhet, i tillegg til min da jeg først så den utstilt på Gardermoen i fjor høst. Dermed var det helt klart at dette var noe som måtte testes.

Dato 05.02.2020 @ 18:11

Selv synes jeg designet på Porsche Cayenne E-hybrid Coupé ser nydelig ut. Det er en sportsbil, på stylter. En Coupé har et noe annet design på bakenden enn det vanlig Cayenne har, noe jeg synes ser meget stilig ut. Testbilen vi lånte, hadde V6 motoren med turbo som yter 462 hester, og produserer 500 NM. 0-100 tar omlag 5,1 sekunder, i følge Porsches spesifikasjoner, noe jeg ikke tviler på. E-hybrid utgaven har en liten elmotor i tillegg, som gir deg litt ekstra krutt ved gasspådrag, og du kan her kjøre helelektrisk om du vil det opp til 135 km/t.
Batteripakken er riktignok ikke massiv, men at den skal klare rundt 30 km elektrisk er ikke helt usannsynlig.

Som sagt liker jeg karosseriet godt. I forhold til andre bilmerker, synes jeg helt klart at Porsche har fått til et lekkert eksteriørt design på Cayenne Coupe, og den tar seg meget godt ut. Porsche er, som dere vet, et dyrt bilmerke, men jeg må si at med en startpris på 1 239 900,-, så er ikke dette den stiveste prisen i klassen og det er bra. Testbilen har en del ekstrautstyr som blant annet skinnseter, adaptiv luftfjæring, LED matrix hovedlys og elektronisk betjent hengerfeste, noe som gjør at prisen på denne lander på 1 564 500,-. Du får da en bil som ser lekker ut, samt oppfører seg helt nydelig på norske forhold.

På bildene ser kanskje denne bilen liten ut, men det er den overhodet ikke. Cayenne Coupe er en romslig bil, som byr på mye plass, og deilig luksus. Den er nesten 5 meter lang og 2 meter bred, så dette er ingen liten tass av en bil. Når det gjelder det eksteriøret, så liker jeg godt at du tydelig kan se at den stammer fra en sportslig familie. Jeg må og si at jeg digger de limefargede detaljene som man kan se på e-hybrid emblemet, og kalipperne. Og når det gjelder bremsene, så er det noe av det største jeg har sett på personbil for hjelpe meg for noen skiver og klosser det er på denne bilen! Grunnen til det er så enkelt som at her har du å gjøre med en bil som veier litt over 2,3 tonn, som har 462 hester, og da trenger man bremsekraft, som forøvrig fungerte utmerket da jeg testet den. Mer om hvordan dette ser ut kan du se i filmsnutten jeg lagde om bilen nedenfor.

 

Jeg glemte å filme bagasjerommet, men blar dere litt lenger ned i denne testen, så kommer det mer informasjon og bilde av det.

Jeg synes det er moro at man kan se likheter i designet med denne og 992 jeg testet i høst. Man har flere av de samme linjene, og det er vel ingen tvil om at Porsches designere ønsker å gi hvert produkt likheter til andre modeller. Bilen har som dere kan se relativt høy bakkeklaring, og har ikke noe problem med å beherske ujevnt underlag og hullete vei.

Kjøremessig er dette en bil som helt klart leverer topp kvalitet. Når du kjører er det meget lite støy utenfra, og selv om jeg testet en bil med svære vinterdekk, så var det ikke noe som plaget meg. I vanlig comfort modus er bilen en drøm å kjøre, og den ruller godt over underlaget. Cayenne Coupe e-hybrid har mange moduser, og leverer ganske store kontraster mellom sport og comfort/eco- modus.

Jeg fikk dog ikke på min korte test kjørt bilen så mye offroad som jeg kunne tenkt meg, men med den adaptive luftfjæringen, tviler jeg sterkt på at denne ville gjøre det dårlig på ujevne underlag, tvert imot. Jeg fikk derimot testet bilen opp til flere ganger i Sport og Sport + på svingete landevei, og da sitter man plutselig i en helt annen type bil, noe som føles litt merkelig ut, men samtidig helt herlig!
Dette er og noe Hans Vidar har fått testet, og her får dere et kort innspill på hva han synes om Cayenne Coupé.

Foto: SB Automotive

 

Da Adrian testet Porsche CayenneE-hybrid  Coupé så testet jeg Mercedes-Benz AMG G 63, så da fikk vi jo naturligvis til å møtes på kvelden i Kristiansand for å teste en liten tur med begge to.

Begge går inn i SUV-kategorien, men du verden hvor forskjellige to biler kan være!

Porschen har myke linjer, og er nesten avrundet over alt, mens AMG’n er hard og kantete i sitt design.

Foto: SB Automotive

 

Når man kjører dem blir Porschen snill og kultivert på vanlig vei i vanlig hastighet, og akselerasjon er også litt i overkant kultivert i forhold til galskapen AMG’n leverer på dette området.

Når du kommer på svingete og krevende vei er Porsche virkelig hjemme, herlighet så nydelig den oppfører seg da. Der AMG’en er som en lastebåt på svingete vei nærmest kryper Porscha sammen og jakter på den beste linjen gjennom svingene. Skikkelig kjøreglede!

Porschen er altså ikke «vill og gal», men lekker, kultivert og mer stillegående på en svært sportslig og god måte!
En bil som dette blir du lett forelsket i om du tar den med på svingete og krevende veier, for da briljerer den med sine ekstremt gode egenskaper!

Tilbake til Adrian:

 

Det er nemlig slik at når du setter denne i Sport, så er det full sprut fra elmotor og V6en foran, og fjæringa blir strammet kraftig opp. Ratt- og pedalsrespons går fra rolig søndagscruise til hissig banekjøring på Nurburgering. På svingete landevei er den fantastisk morsom å kjøre, den sitter tight i svingene, og gir mer enn nok drag når du trykker ned gasspedalen. Jeg har aldri før kjørt SUV med så mye krefter, så for meg virket det hele litt surrealistisk at en så stor og tung bil, kunne føles så kvikk og livlig ut, og da spesielt i svinger. Man opplever heller ikke at man sitter og gjynger som i båt, så her har Porsche virkelig fått til noe bra, og jeg er mektig imponert over hvor godt den sluker svinger. Hadde det ikke vært for at man sitter så høyt opp, så kan denne fint minne om kjøreopplevelsen du får i 992.

Samtlige nye Porsche har nå fått denne ledstripen bak, og på denne, som resten av familien, synes jeg det tar seg meget godt ut. Fronten på Cayenne Coupe ser ikke like fryktinngytende ut, men ser du den bakfra så blir man jo nesten litt småskremt. Det er svære utblås bak, temperamentsfulle LED lykter, og en spoiler som virkelig gir hekken på bilen et magisk lite løft. På Cayenne Coupe finner du og en liten «leppe» oppå spoileren, som forøvrig hever og reiser seg automatisk avhengig av farten du har. Du kan og justere den automatisk fra infotainmenten.

Med helt rå kjøreegenskaper, trenger man og gode seter, og det er det virkelig her. Designet på setene tar seg godt ut, og passer resten av innredningen. Setene er komfortable å sitte i, og du har her mulighet for å justere det som er, for å få en god sitteposisjon. Rattstammen kan og justeres, ved bruk av en liten bryter som dere ser under cruisekontrollen på rattstammen.

Ellers er det slik cockpiten ser ut. Et miljø som i aller høyeste grad er trivelig å sitte i, og det er så deilig med rette linjer og sammenhengende detaljer. Infotainmenten i Porsche kommenterte jeg nokså godt da jeg testet 911, men jeg kan si det at dette er et oversiktlig og enkelt system å bruke. Her finner man lett frem til hovedmenyer, og undermenyer, og touchskjermen responderer raskt. Midtkonsollen har, som dere kan se ovenfor, lite fysiske knapper men dette er også en form for touchscreen som er lett anvennlig. Et pluss her er at du har et lite rom bak girspaken, der du kan legge bilnøkkelen, noe jeg savnet i 911. Det er og veldig praktisk med 2 koppholdere i midtkonsollen, samt masse plass i dørene. Det er ganske romslig her inne, så det er ikke noe problem for både passasjer og sjåfør å bruke armlenet samtidig. Speedometeret tar seg godt ut, og det er også er muligheter for å endre moduser på høyre del av panelet, da nesten hele speedometeret er digitalt bortsett fra turtelleren. Rattet er pent, men det er et stivt ratt å holde i, noe jeg la godt merke til da jeg cruiste rundt i comfort. Har du bilen i sport derimot, gir et stivt og sportslig ratt mer mening.

Kult design er det i dørene og som dere kan se er det god plass i dørene og til å sette en flaske og kanskje litt niste. Dørhåndtakene innvendig synes jeg er robuste, og jeg liker svært godt at du finner disse igjen i midtkonsollen, veldig tøft. Lydanlegget i Cayenne Coupe fungerer og utmerket, og når du har en bil som er såpass godt lydisolert, ja da blir lyden fra anlegget betraktelig mye bedre. Som dere ser øverst ved dørklinka, har man mulighet til å lagre 3 forskjellige kjøreposisjoner, og det kan være ålreit!

Jeg nevnte tidligere at du har mye gode innstillingsmuligheter for setene, og som dere ser er det så mye knapper her at man nesten får litt bakoversveis når man først begynner å justere setet. Kort oppsummert kan du justere det som er av sidestøtter, korsryggstøtte, rygg og setet.

Interiøret bak minner mye om det som er foran. Baksetene er ganske så gode å sitte i, og det er deilig å kunne for en gangs skyld sitte i bakseter med litt sidestøtter. I midten kan du dra ut et armlenet, som har 2 koppholdere. Det mest imponerende her, er hvor romslig den er bak.

For som dere ser, har jeg mer enn nok plass til hodet, og det er helt fantastisk god plass mellom knærne mine og ryggen på førerstolen. Jeg er en kraftig kar, men her følte jeg meg som en liten guttunge som skulle på biltur med mor og far. Stort pluss her altså for at de har klart å skape et såpass luftig miljø, og panoramataket gir et godt bidrag til det.

Bakdørene minner veldig om førerdørene, men en detalj her er litt artig: Du kan nemlig låse dørene, ved bruk av knappen du finner til høyre for dørklinka, og det har jeg ikke sett før!

Coupe e-hybrid har en spak på baksetene, som gjør at du kan legge ned ryggen, slik at du får utvidet bagasjeromsvolumet hvis du måtte trenge det.

Det skal ikke stå på utstyret her. Bilen har egen klimasone bak og her kan du regulere temperaturen akkurat slik du vil ha den. Her kan du få varme i setene, justere viftehastighet og temperatur. Det er og 2 ladeuttak som dere ser, og et 12V uttak samt et lite rom under.

Enda et pluss i boka for Porsche! Når man tester såpass mye bil som vi gjør, så kan det være en utfordring å se alle ting som gjør bilen litt ekstra spesiell. Det jeg la godt merke til her, som dere ser på bildet, er at man kan åpne lomma på seteryggen ganske så mye, og få plass til en del.

Så hvordan er bagasjeromsplassen i Cayenne Coupe når taket går skrått ned bak? Jo, den er fortsatt ganske så stor og med første øyekast ser det ikke ut som designet av bilens ytre, går på kontra av volumet innvendig. Volumet på bagasjerommet er oppgitt til 500L, noe som vil si at man fint kan pakke bagger og utstyr til en familie på 4. Skal du frakte større ting, kan du legge ned setene og da er volumet på 1440L. Skal du på skiferie derimot, kan det nok hende du må åpne luka i midten for å få trykt de inn. E-hybrid er en ladbar hybrid, og som dere ser følger det med en liten veske med utstyr til det. Vi fikk desverre ikke testet rekkevidde, eller ladehastigheter på denne, da vi ikke lånte den så lenge men i følge Porsches nettsider skal den ha en elektrisk rekkevidde på mellom 32 og 36 km. Dette kan nok variere noe, hvertfall hvis det er kjølig ute og mye vind.

Som dere ser tar denne ladeveska noe plass, men den kan man bare ta ut hvis man ønsker det. E-hybriden kan kjøres i et lade-modus, og ved litt snill kjøring, og mye trilling i enhver nedoverbakke, vil batteriet bli ladet fort opp. Dette fikk jeg testet, og jeg fikk i løpet av en times tid, oppladet batteriet fra 20-90%, på en landevei som har flere oppover- og nedoverbakker.

Det er på høyresiden av bagasjerommet du kan få ut hengerfestet autoamtisk, ved å trykke på knappen du ser lyser rødt. Som dere ser er det en ganske så skrå vinkel på taket her, så hvis du skal ha inn høye ting i dette bagasjerommet, så kan det by på problemer, og det kan da hende at vanlige Cayenne er et bedre valg for deg.

Så hva er min dom om Porsche Cayenne Coupe e-hybrid? Jeg liker svært godt designet, og kjøreegeneskapene. Bilen gir god bakkeklaring, og er romslig. Dette er en SUV i aller høyeste grad, som gir både god nytte og sportslige egenskaper. Jeg liker godt at du kan kjøre helelektrisk et lite stykke, og at det er lite veistøy inne i bilen. Med sine 2,3 tonn er den helt rå på svingete veier, og jeg er i stor grad sjokkert over hvor godt den sitter på veien. Når 0-100 tar 5,1 sekunder, så er det heller ikke mangel på krefter. Føler du at du gjerne trenger mer trykk fra gasspedalen, kan du få bilen med 4L V8er og biturbo som produserer 680 hk og 900 NM, men da må du og punge ut med en million til.

Det kombinerte forbruket skal visstnok ligge på 3,1-3,2L/100Km, men dette er ikke testet. Morgene før jeg leverte bilen, kjørte jeg i 40 minutter, og 33 km, og hadde da et forbruk på 17,5L/100km, noe som ikke er noe småtterier. Da kjørte jeg halve turen rolig i Comfort-modus, og resten i Sport. Altså er den tørst når du først bruker gassen mye. Jeg skal prøve ved en senere anledning å teste forbruket mer nøye ved skikkelig hybridkjøring, men det får bli en annen gang.

Takk til Porsche Center Sør for lånet av bil, og hyggelig bilprat!