For er den ikke sexy? Det nye designet er så fantastisk gjennomført og det er så mange detaljer her som gjør både entusiasten og vanlig mann i gata begeistret. Jeg kan si det at når du setter deg inn i, og kjører noe som dette, så skjønner man fort hvorfor bilen har en pris oppunder 2 millioner. Med sine 450 hester, 530 Newtonmeter og en 0-100 tid på 3,6 sekunder og hele 3,4 sekunder med launch-control, så er dette en opplevelse som brenner seg fast i netthinna.
Så hva har skjedd siden forrige modell? Jo, en hel del og for at dere skal få et bedre visuelt inntrykk, så råder jeg dere til å ta en liten titt på testen Hans Vidar gjorde av forrige modell 911 kalt 991. Testen kan du lese om her. Som dere ser, er designet noe likt men det er blitt oppgradert til 2019 standarder. Frontfangeren har fått et litt nytt preg, og har blitt mye stiligere synes jeg. Bakenden er blitt totalforandret, og jeg synes den tar seg ganske godt ut. Det er mer symmetri og rette linjer som preger designet, både utvendig og innvendig. Jeg liker godt at skiltet har blitt flyttet ned mellom eksospottene, og den karakteristiske LED-stripa bak tar seg meget godt ut. De to lysene som ligger mellom ribbene i grillen gir og en flott kontrast.
For den ser helt syk ut bakfra! For en rumpe! Jeg elsker at den ser bøs og hissig ut, noe som gjenspeiler seg når man trykker gassen i bånn. Eksospottene har porter som kan åpnes automatisk, noe som gjør at lyden blir helt spinnvill. Spoileren er også mulig å justere slik man vil, men den justerer seg også automatisk når du setter den i Sport eller kjører i visse hastigheter. Bilen ser kanskje liten ut men den er faktisk ganske stor og bred, dette legges godt merke til når man tar en titt på den bakfra.
Et veldig iøynefallende karrosseri, er du ikke enig? Det var hvertfall mange turgåere på Hamresanden som ville slå av en prat og se på bilen, og det skjønner jeg jo godt. For jeg synes den ser veldig pen ut, og den er helt latterlig morsom å kjøre. For dere som lurer på hvordan følelsen er, så er den litt stiv, men det er en sportsbil og den er laget for å bli kjørt hardt på bane. Til tross for dette føles det ut som Porsche har brukt mye tid på å justere understellet slik at det faktisk går an å kjøre den på brostein gjennom byer. Jeg tok den et par runder gjennom gatene i kvadraturen, og i Normal (Comfort) modus føles den ganske så myk og behagelig ut. Jeg opplevde at det var nokså stor forskjell på modusene i denne, noe jeg liker svært godt.
Men skal du først kjøre en bil som dette, så må du sette den i Sport +, og du må få presset bilen gjennom noen krappe svinger og gire med spakene på rattet, for det er da en virkelig får kjent på hva som bor i dette dyret. I Sport kommer som sagt spoileren opp, alt av fjæring blir stivere og responsen på ratt, pedaler og gir blir lynraskt. Bilen har og bakhjulsstyring, noe som resulterer i at den takler svinger enda bedre. Til tross for et veldig vått føre, satt 911en klistra i veibanen og slapp ikke
taket en eneste gang.
I videoen over er vi på besøk hos Porsche Center Sør for å filme 911, for som du ser av bildene var det noe mørkt og vått da vi testet bilen, og filmkameraet slet med for lite lys, så da laget vi ny film som du kan se over her.
Et prektig syn med vingen oppe. Her gjorde vi oss klare til å sluke milevis med norsk landevei i Sport-modus.
Det er faktisk slik at nye 911 har hele 5 moduser, som er Wet, Normal, Sport, Sport + og Individual. Wet modus var helt genialt å bruke på dette føret, og gjorde at jeg følte meg ekstra trygg når det lå mye vann i veibanen. Ellers var totalopplevelsen av denne helt fantastisk. Følelsen av å trykke gasspedalen ned i gulvet, gire med spakene på rattet, og kjenne at man blir sugd lenger og lenger ned i asfalten er helt rå. Jeg skal være ærlig å si at jeg prøvde meg på en liten 0-100 på rettstrekket, og man blir skjøvet relativt godt tilbake i seteryggen, og tunnelsynet kommer kjapt. Jeg skulle gjerne hatt denne en dag på bane, for jeg klarte ikke bli lei. Man vil helst bare akselerere, bremse ned, og gi gass igjen for det gir en helt euforisk følelse.
For det å bremse ned er heller ikke noe problem. Med svære klosser og ventilerte skiver, går det raskt å bremse ned fra høyere hastigheter. Den er godt balansert, og firehjulstrekk systemet jobber veldig godt hele tiden, og sørger for at du får nok kraft til riktig aksel om du er på vei ut av en sving eller gir bånn gass på rettstrekket.
Det er ikke hver dag man er så heldig å få holde i en nøkkel av denne typen. Som dere ser er nøkkelen formet etter bilens karosseri, noe som jeg synes er knalltøft. Den føles bra ut men er veldig lett, og hadde nok føltes enda mer eksklusiv ut hadde den veid noe gram mer.
Innvendig ser det slik ut og her står symmetri sterkt. Jeg synes alt her inne ser veldig stilig ut, men det var et noe ukjent førermiljø for en kar som aldri har kjørt Porsche. Jeg hadde faktisk litt problemer med å finne startknappen, helt til jeg fant ut at det var en bryter som man måtte vri på. Denne er plassert til venstre for rattstammen, og dere kan såvidt se den gjennom rattet på venstre side på bildet ovenfor. Det kan se ut som det er helt vilt med knapper og lys her, noe det er så et godt tips fra meg er å gjøre seg godt kjent med bilen før man vrir om bryteren og kjører. Jeg liker midtkonsollen godt, og synes den nye girspaken er utrolig tøff og røff. Instillingene til klimaanlegget er enkelt å bemanne, og infotainmenten er enkel å manøvrere seg gjennom. Deilig med koppholder i midtkonsollen, men her ble telefonen liggende istedet da jeg ikke fant noen annen plass å ha den.
Sportsseter er det selvfølgelig her, og disse er gode å sitte i. Kan føles noe stive ut i starten, men etterhvert føles de ganske bra ut. Setene er ventilerte, noe som og kan gi en frisk opplevelse hvis man setter det på. Deilig med såpass mye støtter både i setet og rygg, for det trengs når en skal ut å sluke svinger. Armlenet som dere ser i midten føles bra ut, og her har man også et lite oppbevaringsrom og lademuligheter. Også veldig kult med disse hvite sømmene som slynger seg rundt støttene.
På siden av førersetet har man som dere ser knapper for å lukke opp panseret og bakluka. Under panseret er det god dybde, og man får fint plass til et par halvstore bager eller trillekofferter. Ellers ser dere over disse knappene, en rekke brytere for justering av sete, rygg, sidestøtter i både setet og rygg, og ryggstøtte. Her er det bare å leke seg.
Rattet er godt å holde i. Det føles veldig bra ut, er ikke for tykt og ikke for tynt og det er akkurat passe avstand til girspakene bak på rattet. Drive mode knappen på nedre høyre halvdel er ganske så karakteristisk og stilig, og jeg synes det også er ganske tøft med denne stripa de har sydd inn øverst på rattet. Som dere ser er det også her blitt et digitalt dashbord, og oppsettet er veldig oversiktlig og det har mange muligheter for endring av visninger.
Dette er slik venstre del ser ut. Når du sitter bak rattet ser du kun fartsmåler, rpm måler og enten modusvisning, navigasjon, dekktrykksmåler, kraftfordelingsmåler eller G-force instrumentet. Dette kan velges ved bruk av en knapp på rattet. Helt til venstre ser dere ei klokke, med dato og temperaturmåler, og helt til høyre har vi oljetemperaturmåler og bensinmåler, som dere ser på bildet nedenfor.
Jeg kan jo forøvrig nevne det at valgene på instrumentene er mange, og det lønner seg å gjøre seg kjent her, for det er et noe uvant panel i forhold til de mange andre bilmerkene der ute.
Jeg elsker at den karakteristiske klokken er plassert midt oppå dashbordet. Veldig stilig. Jeg prøvde forresten å sette meg inn baksetet, men der er det ikke store plassen. Baksetene er av typen bøtteseter, og det er såvidt det er plass til en mann på 182 bak der. Barn får fint plass, så her kan du begeistre de yngre entusiastene stort.
Som dere vet har jeg sansen for detaljer, og jeg skulle gjerne fått tatt bilde og inspisert fler av dem men det ble for denne gang mest kjøring og pur nytelse av kjøreopplevelser.
Jeg liker fronten, det nye panseret og lyktene. Den ser kanskje ikke så sinna ut fra denne vinkelen, men det er bare et skuespill fra bilens side. Sett deg inn og vri om tenninga så skjønner du hva jeg mener.
Veldig kult med Porsche logoen i lyktene. Lysene er av typen LED Matrix og lyser godt opp veien når mørket har lagt seg.
Det var det for denne gang men jeg håper våre veier krysses igjen, og da forhåpentligvis på tørre landeveier. Stor takk til nye Porsche Center Sør på Sørlandsparken for lånet.