Drivverk og batteristørrelse er uendret, men det er vel få som vil mene at det var rekkevidde og effektivitet Tesla Model 3 trengte oppgradert. Bilen har blitt noen få centimeter lenger, og måler nå 4,72 meter i lengden, mens bredden er uforandret på 1,85 meter.
Testbilen er utgaven med firehjulstrekk, som på Tesla-språket heter Long Range. Prisen starter på 499 895 kroner, altså rett under momsgrensen. I velkjent Tesla-stil så er nærmest alt utstyr inkludert, men testbilen har fått en annen lakkfarge enn standardfargen hvit samt vinterdekk som da driver prisen opp til 532 739 kroner.
Fronten er ny, med nye, slankere frontlykter. Panseret er hevet noe for bedre aerodynamikk, samt at tåkelysene er fjernet. Parkeringssensorer er historie hos Tesla så fronten fremstår meget ren, en detailers drøm. Dessverre så er det heller ikke nå noen Matrix-funksjon på lyktene.
Romslig frunk som rommer 88 liter. En pakning sørger for at vann og skitt holdes ute herifra. Påfyllingen er spylervæske skjer nå helt i forkant, en posisjon som er mye bedre med tanke på søl kontra plasseringen i bakkant som tidligere.
Sikkerheten ved eventuel påkjørsel er forbedret ved at oppgraderte Model 3 har aktivt panser. Sensorer i bilen vil i hastigheter mellom 30 og 52 km/t registrere eventuelle påkjørsler av fotgjengere og vil dersom uhellet er ute heve bakparten av panseret med ca 80 mm. Dette øker avstanden mellom panseret og utstyret under og skal på den måten redusere sannsynligheten for alvorlig skade.
Sidepanelene er de samme, men man har fått nytt design på felgene og kapslene som her sitter utenpå. Testbilen står på orginale felger og dekk i dimensjon 235/45-18. WLTP rekkevidden er oppgitt til 629 kilometer, med en estimert rekkevidde på 678 kilometer med 18″ felger og dekk. Effekten er ikke oppgitt, men 0-100 km/t skal gjøres unna på 4,4 sekunder, altså ingen endring der.
Sikkerheten ved en sidekollisjon har blitt forbedret ved hjelp av den lille tappen du ser i underkant av døren. Denne skal sørge for at døren lettere holder sin form, og da igjen er lettere å få opp etter en eventuell sidekollisjon.
På baken har Tesla logoen blitt fjernet til fordel for Tesla skrevet med bokstaver. Baklyktene er byttet ut med nye mer moderne lykter, nå i en del og ikke delt som tidligere. Når bakluken heves så tas hele baklykten med, dette er sikkerhetsmessig løst med lys nede i reflektorene. De nye lyktene bidrar til skarpere linjer enn tidligere, og et mer tidsriktig design.
I videoen over kan du se mer om våre dager med nye Tesla Model 3.
Bagasjerommet rommer 594 liter, et tall som nok også inkluderer plassen under gulvet. Fremdeles så har man kun en koffertåpning, skulle gjerne sett at man hadde en skikkelig bakluke da det blir vanskelig å få med seg de aller største tingene her med tanke på den noe reduserte høyden. Bakluken lukker forøvrig mye mer elegant nå enn tidligere.
I velkjent Tesla-stil så er plassutnyttelsen god, så under gulvet har du et diger trau som sluker unna en hel del.
Baksetene legges fremdeles ned i en 60/40 løsning, og du har dessverre ikke noen skiluke, så det praktiske er kanskje ikke helt på topp her. Tilhengerfeste er ikke standard her som på Model Y, men kan kjøpes for 10 000 kroner pluss moms, og gir deg da muligheten for å trekke inntil 1000 kilo.
Interiøret har fått seg en fullstendig redisign, med helt nye seter og materialer både foran og bak. Baksetene er perforerte, men kun oppvarmede i 3 nivåer. Tidligere var også midtsetet oppvarmet, men denne muligheten er nå fjernet. ISOFIX på yttersetene.
Hodeplassen er mer enn god nok for meg, fremdeles 3-4 fingre her hodet mitt her. Enormt glasstak kun adskilt av en bjelke i midten gir godt lys og god utsikt for passasjerene bak.
God benplass bak, selvom stolen foran er stilt inn til meg selv. Jeg er 178 cm så her kan de aller fleste voksne også sitte godt.
Med setet foran stilt i nederste posisjon så er det ikke plass til føttene under stolen slik at vinkelen på knærne kan føles noe spiss. Helt flatt gulv gjør allikevel at man kan strekke bena ut slik man ønsker, gitt at man ikke er tre bak.
Veldig stort midtarmlene bak, nesten hele midtsetet kommer her ned. To gode koppholdere som klemmer de fleste flaskestørrelser på plass.
Passasjerene bak kan endelig benytte seg av sin egne skjerm. Her kan man kontrollere klima, media eller se på film. Fler funksjoner kommer via programvareoppdateringer med tiden. Her er det også mulighet for å koble til egne hodetelefoner slik at man kan lytte til det man ser på uten å forstyrre andre. Skjermen er på 8″ og fremstår meget klar og responsiv.
To USB-C punkter bak, som begge har blitt oppgradert til å levere 65 W, nok til å lade en laptop.
Som nevnt så er setene i bilen helt nye, og nytt er at forsetene nå endelig også er ventilerte. Setene fremstår veldig myke med god støtte både på overkropp og lår. Sitteputens lengde kan fremdeles ikke justeres, og massasje mangler fremdeles.
Det nye interiøret har virkelig hevet kvalitetsintrykket av denne bilen, som nå ser svært lekker ut samtidig som det fremdeles er minimalistisk. Treplanken er borte, erstattet med stoff. Dørene er trukket i deilig alcantara og du skal lete lenge etter hardplast. Alt av materialer fremstår av god kvalitet, selv taktrekket er mykt og behagelig.
Musikkanlegget i bilen er blant de aller beste der ute. Her er det 17 høytalere, doble subwoofere samt doble forsterkere som virkelig spiller bra.
Endelig er også interiørbelysning på plass, riktignok kun en tynn LED-stripe som går fra dørene og over hele dashbordet. Fargen velger du selv, og du har et hav av dem. Litt synd at man ikke kan velge å kun skru av listen som går over dashbordet. da denne kan virke litt forstyrrende om natten.
Rattet er helt nytt, og det er er man får første møte med elefanten i rommet, nemlig mangel på spaker bak rattet. Disse er fjernet på lik linje som hos S/X, så nå må det blinkes via knapper på rattet og kjøreretningen velger du nå på skjermen. Rattet fremstår svært behagelig og sportslig, med mulighet for oppvarming i to nivåer. Lydhornet er heldigvis plassert i midten her, og ikke på en knapp som i S/X.
Som nevnt så bruker du blinklysene ved hjelp av knapper på rattets venstre side, her er også lyshornet med en egen knapp og med hjulet i midten kontrollerer du media. Å fjerne hendelen for blinklys virker noe prematurt da alternativet ikke er godt nok etter vår mening. På motorvei fungerer det greit, og du venner deg fort til det, men i rundkjøringer så blir det fort kluss, da rattet ofte står på hodet.
På høyresiden har du hurtigknapp for bilens kamerasystem, talesystem og vindusviskere. Med scrollehjulet aktiverer du nå autopiloten, som er Teslas navn på cruisekontroll og styreassistent. Hastigheten justerer du ved å scrolle opp/ned, hvor et lite scroll gir deg en og en km/t justering, mens hurtig scrolling gir deg fem og fem. Avstand til bilen foran justerer du ved å trykke hjulet til sidene.
Nyhetene står i kø, og endelig er også blindsonevarsler på plass. En liten rød prikk på hver side indikerer farer i blindsonen, skulle kanskje ønske at det var litt mer synlig, men ordtaket «alt er bedre enn ingenting» stemmer vel bra her.
Også Tesla må følge EU sitt nye reglement om at fører skal varsles ved overskridelse av hastighet, men Tesla har løst dette på en utmerket måte. Her kommer ikke varslet før det har gått en stund, og du kan enkelt skru det av ved å trykke på høytalersymbolet. EU-regelen sier at dette varselet skal være aktiv ved hver oppstart, så dersom du ønsker å skru varslingen av så må dette gjøres hver gang du har startet bilen på ny – men altså ingen meny du må inn på, her er det løst på en meget enkelt måte.
Skjermen er ikke ny, men det sorte båndet rundt er krympet noe, slik at det brukbare området nå er større. Skjermen er på 15,4″, er imponerende responsiv og brukergrensesnittet er av ypperste klasse. Navigasjonen er utrolig enkel i bruk og superrask til å beregne ruter. Bilen viser estimert batteriprosent ved ankomst, og skulle du ikke komme frem så legger bilen inn ladestopp automatisk og viser deg samtidig hvor lenge du eventuelt må lade før du kan kjøre videre.
Menysystemet kan se litt overveldende ut ved første øyekast, men som nevnt så er brukervennligheten er utrolig god, og mesteparten som er her er ting som du kun trenger å justere på èn gang, så i daglig bruk er det sjeldent du trenger å inn på menyene. Alt av innstillinger lagres til den profilen som er aktiv i øyeblikket du endrer på noe.
Nydesignet midtkonsoll som ligner mer på den du finner i S/X. Fremdeles dobbel trådløs ladeplate, som lader mobiler hurtig uten at de overopphetes. Store rom for oppbevaring, et 12V uttak samt èn USB-C som også her yter 65 W. Koppholderne har nå endelig fått klemming, som sørger for at flasker endelig kan stå i ro her. Kvalitetsinntrykket er virkelig hevet og alt virkelig særdeles godt sammenskrudd.
Vi tok med Tesla Model 3 Long Range på vår 205 kilometer lange landeveistest. Flott vintervær, med -3 grader hele veien. Veldig bløtt på veien, ikke på grunn av nedbør, men meget aggressiv salting. Estimert rekkevidde havnet på 569 kilometer som må anses å være veldig bra tatt forholdene i betrakting. Forbruket endte på imponerende lave 134 Wt/km, her er Tesla nærmest uslåelige.
Under 50/50 testen vår lå temperaturen mellom -7 og -8 hele veien, altså en hel del kaldere enn på landeveistesten. I tillegg så var det en hel del vind, med motvind på biten med motorvei. Beregnet rekkevidde havnet her på 490 kilometer. Et godt stykke unna både landeveistest og WLTP, noe kulden og vinden må ta skylden for. Forbruket imponerte oss nok en gang, med lave 151 Wt/km.
Før lading bør man aktivere forvarming av batteriene og måten man gjør dette på i en Tesla er klasseledende enkelt, Finn en hurtiglader i navigasjonen, naviger til den og bilen ordner resten. I tillegg så får man tydelig beskjed på bilens skjerm når forvarmingen er aktiv.
Maks ladehastighet er uendret, og dermed så skal Model 3 kunne ta imot 250 kW under optimale forhold. Under ladetesten vår så fikk vi se toppfarten, men i kjent Tesla-stil så varer ikke dette særlig lenge. Allerede da vi var kommet opp til 19% var hastigheten under 200 kW. Ladetesten vår går som kjent fra 10-80 % og vi brukte 33 minutter på denne øvelsen. Maks ladehastighet er imponerende, men på grunn av at hastigheten dropper både fort og kraftig så blir totaltiden ikke mer enn middelmådig.
Oppgraderte Model 3 har fått forbedrede foringer på fjærene og et stivere chassis som bidrar til at bilen nærmest ikke er til å kjenne igjen. Alt at slag og ulyder fra understellet er eliminert som fører til at bilen nå er mye mer behagelig ved kjøring på ujevnt underlag. Bilen har fått 360 akustikk-glass, forbedrede pakninger og mer lyddempende materialer som bidrar til at kupeen er mer stille enn man tidligere bare kunne drømt om i en Model 3. Nå legger du faktisk merke til støynivået, med positivt fortegn.
I følge Tesla har det blitt 30 % forbedring av vindstøy, 20 % forbedring av veistøy, 30 % forbedret isolering og støy fra omgivelsene samt en forbedring på støy fra slag på 25 %.
Selv om fjæringskomforten er kraftig forbedret så er det liten tvil om at Model 3 fremdeles fremstår som sportslig og leken. Akselerasjonen er barnslig morsom og bilen er mer enn kvikk nok. Fremkommeligheten er særdeles god. Du kan ikke regulere den regenerative bremsingen via skjermen, dette gjøres ved å regulere høyrefoten. Litt uvant, men noe man fort lærer seg. Slipper du wattpedalen helt så sklir bakenden litt ut og bilen kan oppleves noe nervøs før systemene fint henter deg inn igjen.
Da Tesla har verken parkeringssensorer, lyssensor eller regnsensor så baserer bilen seg på nå bruk av kameraer. Ikke noe nytt fenomen på Model 3, men til tider like irriterende her. Fjernlysene blender ikke ned sent nok, og skrus på igjen alt for sent. Vindusviskerne lever sitt egne liv, av og til fungerer det bra, andre ikke. Her kan ting heldigvis bli bedre med tiden gjennom programvareoppdateringer, men litt synd at man introduserer nye ting før erstatteren er minst like god som systemet det erstatter.
Takk til Tesla Norge for utlån av oppgraderte Tesla Model 3. Her har man virkelig gitt bilen et løft den fortjener, nå er problematikk med stiv fjæring og støyete kupé historie, uten at det har gått på bekostning av sportslig kjøreglede. Rekkevidden er meget god, det samme er den innvendige plassen. Ladehastigheten er grei, men tar man med brukervennligheten og opplevelsen av Teslas egne ladenettverk så scorer bilen høyt.
Du kan få bilen med bakhjulstrekk, mens performance utgaven foreløpig ikke er tilgjengelig. Prisen skremmer få, annet enn konkurrentene, som har det tøft med å matche totalpakken her.