Test av nye Subaru Impreza (juni 2018)

Etter min mening leverer Subaru Impreza svært komfortabel fremkommelighet.

Dato 05.06.2018 @ 10:05

På grunn av WRC (World Rally Championship) og modellen Subaru Impreza WRX STI må jeg jo innrømme at jeg trodde sportslighet var i fokus.
Da jeg kikket i borsjyren så det også slik ut, men etter min mening er komfort i fokus i nye Impreza.

Jeg synes ikke det er noe som helst feil med komfort, da blir man ikke sliten om man må kjøre et godt stykke på grusvei som det normalt sett ikke er så komfortabelt å kjøre på.
Jeg kjørte mellom Reddal og Grøsle i Grimstad, for de som er lokalkjent, og grusveien her føltes som «litt grov asfalt».

Svært lavt støynivå, samt svært komfortable støtdempere gav en eksepsjonell komfort som det ikke er så ofte jeg opplever på grusvei.

Bilen ser jo både stilig og sportslig ut, men 2 literen med 156hk fikk jeg ikke til å oppleves spesielt sportslig.
Med automatgiret i vanlig D er det umulig, og med girhendlene bakom rattet som 2-literen er utstyrt med kan man nesten få til noe som ligner litt, men så var det de superkomfortable fjæringene da.
Vil du ha mer sportslighet er Levorg etter min mening et mer sportslig valg fra Subaru enn Impreza er.

Dersom du ser ekstremt nøye på toppen av frontruta vil du kunne se noen sensorer som Subaru kaller for EyeSight.

EyeSight er i ulike tester ganske suverent i forhold til å nødstanse bilen før en hindring dersom du ikke oppdager hindringen selv.
Det er ikke noe jeg har råd til, eller tør å teste ut sånn på egenhånd, men jeg velger å stole på de mange uavhengige testene av dette,og konstanterer at din og fotgjengeres sikkerhet er svært godt ivaretatt når du kjører en Subaru.

Jeg synes Impreza er pen og stilig, og den gjør seg minst like godt i byen som på vanskelige grusveier.

Forsetene er komfortable, og du kan vippe seteputen opp i fremkant. Noen vil nok føle at seteputen er litt kort, men jeg syntes den var helt grei fordi jeg fikk vippa den opp i fremkant slik at jeg fikk ønsket støtte under lårene. Det er ikke minnefunksjon på el-setet.

Litt tøft og røft interiør. Forelsker meg ikke helt i skinnet på rattet, men ellers er det godt å holde i og har bra funksjoner.
Svært godt lufteanlegg som raskt fikk ned temperaturen i kupeen, noe som også gjør at jeg mistenker at det klarer å få temperaturen raskt opp på vinteren.

På rattets høyre side har du knapper for cruisekontrollen som er adaptiv og meget god. Litt bakom nedenfor finner du rattvarmeknappen som du blir veldig glad for å ha om vinteren.
På venstre side er det mer underholdning og telefon og denslags knapper som er kjekt å ha på et ratt.

Godt ryggekamera, som gjør presisjonsrygging enkelt.

Enkelt og brukervennlig grensesnitt på infotainmentskjermen som er trykkfølsom. Lett å treffe rett når knappene er store og tydelige.

Her fikk jeg plass til både hode og knær. Ikke verdens største klaring opp til taket, men jeg ble faktisk lettere sjokkert over å få plass bak meg selv i en bil som jeg liksom tenkte skulle være liten.
Bak her har 2 personer det svært så komfortabelt, men som i alle stasjonsvogn-lignende biler så er klumpen på gulvet i midten litt kjip for den som får midtsetet bak. Dette er jo ikke noe spesielt for Subaru, men generelt for alle slike biler uavhengig av leverandør. Fine koppholdere i midtarmlenet.

385 liters bagasjerom, her merker man at Impreza ikke er så stor bil, men hvor ofte trenger du stor bagasjeplass? Du kan jo smelle på en takboks, og eventuelt også trekke opp til 1200kg bakom bilen.

Dersom du ønsker svært god fremkommelighet uavhengig av føre og veistandard, en komfort du skal slite med å finne hos andre i denne bilklassen, mye god sikkerhet og en bil som gjør det bra på tester av driftssikkerhet?
Da bør du virkelig teste nye Subaru Impreza.

Listen over ekstrautstyr begrenser seg til hengerfeste, lakk og vinterhjul, og det er svært viktig å huske på når du sammeligner priser her.
Pris på 2 literen er på 404 900 i Grimstad, og 1,6 literen med 114hk koster 384 900. Krysser du av alt det utstyret som følger med her hos en annen leverandør, så vil du se at prisen er ganske fornuftig når du ser på hvor mye du får for pengene.

I Norge er det ganske mange som bor «der ingen skulle tru at nokon kunne bu», eller som har en «litt vanskelig bakke» der de bor, men som kanskje ikke må ha SUV av den grunn. Så har du alle de som har hytta de helst vil komme helt fram til, dermed er det et marked for Subaru i Norge.

Takk til Grimstad Bil for lånet av nye Subaru Impreza.

Annonse