Test av nye Skoda Fabia Style stasjonsvogn (nov 2018)

Skoda Fabia har kommet i ny faceliftet versjon nå i høst, og jeg har testet den.

Dato 07.11.2018 @ 19:36

Jeg tok med meg en Fabia Style ut på høstvåte veier i Arendalstraktene for å bli litt bedre kjent med den velutstyrte bilen som er glimrende for en liten familie med 1-2 barn.

2019-versjonen av Fabia har blitt riktig så stilig, nesten på kanten til litt tøff. LED lys, leppe og stilig grill gjør mye med uttrykket.

Fabia får du fra 225 200 i Ambition utstyrsnivå med 1,0 liters bensinmotor på 95hk.

Du kan også få enliteren med 110hk, enten med manuelt gir eller med 7-trinns DSG.
Over Ambition har du Style, og så kommer Monte Carlo som høyeste utstyrsnivå.

Tesbilen, Style med 1,0 110hk bensinmotor og DSG hadde en startpris på 262 700, og kostet 277 200 med litt ekstra utstyr som avtagbart hengerfeste, delingsnett for bagasjen, 2xUSB bak og tech-pakke med adaptiv cruisekontroll, ryggekamera og keyless.

Med DSG oppleves nok bilen fort litt «treg», men trykker man ned gasspedalen litt skikkelig, eller vipper automatgiret over i mer førerstyrt girvalg, så er akselerasjonen helt akseptabel.

I utgangspunktet er altså Fabia mest satt opp mot komfort og lavest mulig bensinforbruk. Nå som mange biler har fått piggdekk på merkes det at rutene ikke er laget av akustikkglass med ekstra tykkelse, men mer vanlig bilglass der noe lyd slipper gjennom. Lite støy fra bilen selv under kjøring.

Forsetene er manuelt justerbare, med jekk og et hjul for ryggvinkelen. Seteputen kan ikke justeres i vinkel, så det er lurt å teste setet for å se om du føler lårstøtten passer til deg. Jeg kunne fint taklet litt mer vinkel som hadde gitt meg litt mer lårstøtte. Ellers kjente setet helt greit ut, men jeg har ikke testet det på lang tur.

Førermiljøet opplever jeg som ryddig, noe preget av plast som ikke er av dyreste sort, men ikke veldig billig følelse likevel.

Jeg må si at tech-pakken drar opp godfølelsen i forhold til bilens utstyrsnivå, 4850 mener jeg det er verdt for å få med adaptiv cruisekontroll, ryggekamera og keyless.
Så er det jo valgfritt å ta med, men tipper det blir enklere å selge bil med enn uten tech-pakka.

Godt ratt å holde i, og knapper/hjul på rattet det er enkelt å bruke.

Den adaptive cruisekontrollen kjenner man fra VAG-søsken, helt grei å bruke, og fint at den ikke skjules helt av rattet.

Ryggekameraets kvalitet er helt greit. Infotainmentskjermen er på 6,5″ og den fungerer også fint i forhold til å være responsiv på trykking og valg man foretar seg.

Koppholderen ser noe finurlig ut, og jeg fant meg en kopp jeg kunne teste med for å se om den fikk plass.

Circle K sin minste kopp får plass, men hva som da får plass på høyre side? Det har jeg ikke testet. Kanskje en flaske?

Man kan la denne saken være der også, en slags holder for nøkkel og mobiltelefon. Sistnevnte kan forøvrig lades i USB-inngangen like over.

Totalinntrykket av midtkonsollen er at det er noe enklere og mindre selv om det ikke mangler noe særlig på utstyr her. Savnet litt varme i rattet, som jeg ikke finner på listen over ekstra utstyr. Legg merke til startknappen der man ellers «vrir om nøkkelen». Deilig med keyless – nøkkelen i lomma.

Også her var det paraply i døra, plassert der flasker kan stå, ved siden av den kjekke søppelbøtten. Blir liksom ikke helt det samme når paraplyen ikke «bor» inni døra spør du meg.

Baksetene passer ikke så godt til meg, og jeg vil vel si at de passer aller best til barn/ungdom. Midtsetet bør vel helst bare brukes «av og til».

Jeg fikk til å lukke døren med ett kne på hver sin side av forsetet, men skal ikke påstå at det var grei plass for mine knær når førersetet var innstilt på meg selv. Ikke så lett å anslå hvor kort jeg måtte vært for å få ok plass til knærne mine bak meg selv.

Selv om håret gikk oppi taket var det ikke slik at jeg måtte bøye hodet for å sitte, så hodeplassen var nærmere å være ok enn kneplassen. Bakom hodet mitt ser du festet til bagasjeromsnettet som går opp til taket. Er av en eller annen grunn på listen over ekstrautstyr, en tusenlapp du bør bruke med tanke på sikkerheten i bilen med mye bagasje.

USB-plugger bak er også ekstrautstyr, så det kan du droppe om du vil, men har to et par ungdommer bak her blir de nok glad i deg om de får lade sine duppedingser på langturer.

Det er et armlene i ryggen på midtsetet bak som har 2 koppholdere, og i baksetedørene er det også gjort plass til en flaske brus/vann.

Her skal det være plass til 530 liter bagasje, ikke kontrollmålt, men synes det så ganske rommelig ut baki her.
Smarte rom bak hjulbuene, slik at spylervæske og andre saker og ting ikke flagrer rundt baki bagasjerommet.

Under gulvet i bagasjerommet på Style og Monte Carlo finner du et reservehjul. På Ambition koster det ekstra.

Første gang jeg så denne litt lange saken til å dra ned bakluka med var første gang jeg testet en Octavia, og dengang husker jeg at jeg tenkte at det var da en billig løsning. Det er nok en del rimeligere enn å designe spesielle håndtak bak der, men nå synes jeg nesten denne er mer praktisk også. Skal ikke mye til å få et godt tak her, og lett få ned bakluka.

Jeg synes Fabia har blitt en riktig så trivelig bil, enten du velger den som 5-dørs eller som stasjonsvognen jeg testet. Plassmessig får man jo naturlig nok mest igjen i stasjonsvogna, og omlag 9 000 ekstra for stasjonsvogn er ikke mye.

En bil som du skal streve litt med å klare å få vippa over 300 000 selv om du velger mye fra ekstrautstyrslista, og som fungerer som hovedbil for svært mange, det må være lov å bruke begrepet mye bil for pengene her.

Takk til Gromstad Motor Stoa for lånet av nye Fabia Style stasjonsvogn!