Test av nye Porsche Panamera 4 E-Hybrid (mars 2018)

Porsche Panamera 4 E-Hybrid er uten tvil den råeste ladbare hybriden jeg noen gang har kjørt!

Dato 21.03.2018 @ 13:18

Da jeg kom tilbake til Porsche Center Stavanger etter en lenger kjøretur med Porsche Cayenne ble jeg spurt om jeg kanskje ville teste nye Panamera også, og naturligvis ville jeg jo det!

En rett over 5 meter lang bil, nesten 2 meter bred og litt over 1,4 meter høy, vekt på over 2,2 tonn, det høres jo unektelig ut som en litt diger bil.

Den lange og tunge bilen føles ikke så diger på veien, med bakhjul som svinger og med PDCC/antikrengesystem, og et par friske motor på totalt 462hk, så føles dette svært sportslig på smale svingete veier.

Panamera E-Hybrid har to motorer, en bensinmotor på 330hk og el-motor på 136hk. Kombinert effekt blir 462hk og 700NM, og jeg kan love deg at det er VELDIG moro når 2 245kg bil flytter seg fra 0-100 på 4,6 sekunder!
Panamera finnes med sterkere motorer også, og som Sport Turismo med 3 seter i baksetet og med stasjonsvognlignende karroseri. Mer informasjon om det på Porsche sine sider.

Mange bilmerker leverer biler, og ikke så veldig mye mer enn det, men her får du ganske mye mer.
Panamera er en opplevelse, du har en GT som du gjerne vil cruise langt med, gjerne veldig langt. Samtidig har du et villdyr som dytter deg resolutt bak i setet i Sport+ modus og et bestemt trykk på gasspedalen, samtidig som sportseksosen og motoren gir deg et lydbilde som tvinger smilemusklene til å aktiveres.

Forsetene kan stilles i alle mulige retninger, og er særdeles komfortable, her er det igrunnen mange bilprodusenter som bør hente mye inspirasjon.
Minneknappene er nesten integrert i døren.

Førermiljøet er ryddig, og knappene er i skjermer som det er enkelt å holde rene. Stor og fin infotainmentskjerm, og fine holdere til kopper eller flasker mellom forsetene.
Her er det meste i skinn, metall eller pianolakket overflate.

Rattet er veldig godt å holde i og det justerer du elektrisk.
Når du skal inn/ut av bilen flytter det på seg sammen med setet for å gi enklere inn/utstigning.
Vribryteren kan du bruke for å endre kjøremodus, og den har en knapp for å gi deg Sport+ i 20 sekunder.
Bakom rattet på venstre side har du spaken som du styrer cruisekontrollen med, kan se ut som om Porsche ikke har så lyst til å flytte alle de funksjonene inn i knapper på rattet.

Før du vrir om den noe fiktive nøkkelsaken til venstre for rattet har du dette foran deg.

Du har igrunnen en god del innstillingsmuligheter i forhold til hvordan du ønsker at kjøreturen skal oppleves.

Du kan også designe hvordan du ønsker at infotainmenskjermen skal se ut og hva slags informasjon den skal vise deg.
Svært brukervennlig og enkelt.

Stor god skjerm, her vist med navigasjon. For de som lurer så er det også bra musikkanlegg i bilen, men jeg slo det av en del for å nyte motorlyden og lyden fra sportseksosanlegget.

Meget godt ryggekamera med mange valgmuligheter i menyen du ser til venstre.

Midtkonsollen blir veldig ryddig og lekker når knappene er som trykknapper i en skjerm.

Jeg skal innrømme at bilens design gjorde meg noe spent på om jeg ville få plass i baksetet.

Benplassen var ikke noe problem, og jeg kom meg veldig greit inn.

Det var først da jeg lente meg litt ekstra bakover at jeg merket at håret subbet bak i taket, men det slipper du om du ikke er over 180cm.

De to som sitter bak kan styre sin egen klima, og de kan styre radio og litt annet, men jeg hadde ikke lyst til å bruke min tid med bilen i baksetet, så jeg utforsket ikke dette alt for mye.

Takets utforming med luker gir ekstra lys og luftighet i kupeen.

Med 4 gode seter i en bil kan det jo være nyttig å kunne ha med seg hver sin bagasje.

Her er det rett og slett enormt god plass til bagasje, mye mer enn jeg så for meg.

Jeg testet ikke den elektriske rekkevidden på bilen, men koste meg med at hver gang jeg bremset så regenererte jeg energi som bilen senere kunne bruke til å frakte meg elektrisk i køen som hadde oppstått på E39.
Fant også ut at det var komfortabelt med kø-assistenten som styrte bil og gass i køen.

Følelsen av svingete fjellveier med Sport+ på er ikke helt enkel å beskrive med ord, kontakten du har med veien, kreftene som flytter deg raskt, lyden som får deg til å smile, alle systemene du ikke ser eller tenker på som bare er med for å gi deg en optimal kjøreopplevelse.
Denne bilen hadde jeg ikke lyst til å levere tilbake, jeg hadde bare lyst til å kjøre videre, til Nord Norge eller langt syd i Europa, eller begge deler.

En opplevelse av en bil!

Tusen takk til Porsche Center Stavanger for lånet av Porsche Panamera 4 E-Hybrid!