Test av nye VW Passat GTE i Frankfurt (juni 2019)

Jeg fikk være med VW Norge til Frankfurt, for der var det presselansering av nye VW Passat, og mest spennende kanskje for oss i Norge, nye Passat GTE.

Dato 01.07.2019 @ 18:21

Hovedfoto: VW
Til informasjon: På en presselansering som dette får alle journalister som reiser spandert flyreisen og maten der nede.
Dette var en dagstur.

I september kommer nye Passat til Norge, og det er bare å glede seg!

En dag som dette er relativt hektisk, og vi kjørte Passat Alltrack fra flyplassen til lunsj-stedet, som du ser på bildet over her. Her traff vi på nye Passat GTE etter å ha fått litt praktisk informasjon om bilen, og fikk teste den på en ørliten runde.

Foto: VW
Det man rekker å finne ut på en såpass kort test av bilen er at den er sprek med sine 218hk systemeffekt der bensinmotor og elmotor kombineres. Man merker at kjøremodusen du velger påvirker hvordan hybridsystemet jobber, at den er svært komfortabel på ulike typer veikvalitet, og at setene er meget gode.

Den nye smartere cruisekontrollen vet om at det kommer en krapp sving og bremser ned, men har du bilen i GTE-modus bremser den ikke så mye ned før svingen som i hybridmodus. Så kjøremodusen du velger påvirker mer enn bare gassresponsen.

Foto: VW

Du har nå 3 kjøremodus;
E-Mode som gir deg elektrisk kjøring om batteriet tillater det.
GTE der du får full power fra begge motorer i samspill, og opp til 218hk tilgjengelig i en boost funksjon.
Hybrid der systemet selv velger den motoren som gir det laveste energiforbruket.

Bilder rekker man nesten ikke å ta når man får så kort tid med en bil, derfor er det en del bilder her fra pressekitet til VW som er merket med Foto: VW

Man får også sett at bagasjeromsgulvet er flatt, i motsetning til enkelte andre ladbare hybrider som også er stasjonsvogner, så ser unektelig dette både praktisk og kjekt ut.

Når man «åpner» gulvet ser man plassen batteriene tar, men det er plass til ladekabler under gulvet og det er jo kjekt i hverdagen. Vi snakker 55 km elektrisk rekkevidde etter WLTP, noe jeg gleder meg masse til å få testet i Norge når det blir mulig etterhvert. Om man skulle sammenlignet med NEDC-tallene som var på forrige GTE, snakker vi omlag 70km etter den gamle NEDC-målemetoden. Tok det med, så de som har forrige GTE lett kan se at batterikapasiteten har økt betraktelig.

Økningen i kapasitet kommer av at de nye battericellene som brukes har blitt mindre i størrelse med samme effekt, dermed får man plass til flere på samme plassen som man brukte før, og man får økt elektrisk rekkevidde.

For de som er glade i kWh så var batteripakka på forrige GTE på 9,9 kWh, mens denne nye har 13,0 kWh.
Man kan kjøre elektrisk i alle norske fartsgrenser, faktisk opp til 130 km/t, da hjelper bensinmotoren til.

Foto: VW

Du kan med nye GTE velge mer i detalj hvor mye batterikapasitet du vil at bilen skal ha når du «kommer fram». Skal du til en by med utslippsrestriksjoner kan du da vente med å bruke av batteriet til du kjører inn i byen, for å ta et praktisk eksempel som kanskje ligger en del år frem i tid.

Foto: VW

Ettersom både bensinmotoren og den elektriske motoren er plassert foran, så snakker vi forhjulsdrevet bil, og det er ikke noen planer om 4Motion på denne, dessverre vil kanskje enkelte si. Selv venter jeg til jeg har testet den på vinterføre med å uttale meg for bastant om den saken, men skjønner jo hvorfor mange i Norge er glad i 4Motion.

Foto: VW

Det er Type 2 lader her, og ikke CCS, som er likt på de fleste ladbare hybrider. Tanken er å lade hjemme over natta, og ikke lade kjapt på langtur. Om du skulle teste så vil du oppdage at den strømmen fra hurtigladeren blir veldig dyr for en bil som tar imot strøm tregt.

Foto: VW

Jeg slang meg kjapt bak i baksetet, og fant ut at plassen baki her er god selv for meg, du har klumpen i gulvet for det midterste setet bak, som i alle stasjonsvogner. Bra med tilkoblingsmuligheter i midten bak i Passat Alltrack, og jeg regner med det samme gjelder for GTE, men det glemte jeg å sjekke i farten.

Foto: VW

Mye nytt har skjedd med bilens app, og med bilens infotainmentsystem, MIB3 med e-SIM som standard. Det gir mulighet for We Connect, en strømmetjeneste med internettradio, Apple Music og Tidal for å nevne noe. Det er også mulighet for nye mobilitetsløsninger som We Deliver der varene du har kjøpt på nett kan leveres i bilen din, og mange flere muligheter.

Foto: VW

Når mange endringer er teknologi, så er det en del som tenker, jammen, det er jo samme bilen!?!
Det blir litt som å ha en iPhone 5 og en iPhone Xs og si at det er samme mobilen, tro meg, du kan ringe med begge, sende sms med begge, men forskjellene er likevel ganske enorme.

Nye Passat GTE er fortsatt en Passat GTE, bare mye smartere og med bedre batterikapasitet, som gjør at det meste av den dagligdagse kjøringen kan foregå elektrisk for veldig mange.

Prisen starter på kr 465 000 eks frakt/levering.

 

Takk til VW Norge for at jeg fikk være med og hilse på nye Passat GTE!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: