Test av nye Mitsubishi Outlander PHEV 2019 S Edition (sept 2018)

Den ladbare hybriden fra Mitsubishi har nå kommet med flere endringer, både på motor og på utseendet, så jeg tok den med på en test.

Dato 06.09.2018 @ 10:58

Jeg kjørte toppmodellen, S Edition, som har premium skinnseter med diamantsøm, elektrisk soltak, Bilstein støtdempere, alupedaler og sort innvendig taktrekk. I tillegg til alt utstyr de andre versjonene har.
Topputgaven koster fra 518 900.

Instyle + er nivået under i forhold til utstyr, og koster fra 498 900, så kommer Intense + som koster fra 473 900, og innstegsmodellen Invite koster fra 443 900.

Jeg har filmet bilen litt, for de som er mest glad i levende bilder:

Den nye Outlander PHEV er en av få biler som allerede er testet etter den nye WLTP-standarden, og der kommer den ut med et CO2-utslipp på 46g/km, noe som gjør at den vil komme godt ut når WLTP-standarden innføres. Nå har innføringen blitt utsatt i Norge, foreløpig ett år frem i tid.

Mye av grunnen til at nye ladbare Outlander kommer såpass godt ut i WLTP er en ny elmotor. Kapasiteten er øket fra 12 kWt til 13,8 kWt, og den nye leverer 70kW/95hk mot tidligere 60kW/82hk.
Samtidig har bilen fått en ny 2,4 liters bensinmotor med 135hk/99kW/211nm mot den forrige på 121hk/89kW/190NM.
Dette gjør at bilen oppleves sprekere på veien nå, og den kommer lenger på ren el-drift enn den gjorde før.

Bensinlokket befinner seg på venstre side bak på bilen, og tanken kan fortsatt ta imot 45 liter.

Ladbare hybrider er per i dag laget for de som i all hovedsak kjører omlag 4-5 mil daglig, eller mindre. Du vil da i all hovedsak kunne kjøre elektrisk i hverdagen, og bensintanken trenger svært sjelden noe påfyll. For dette kjøremønsteret er Mitsubishi Outlander PHEV ganske så genial. Når du en helg eller to i måneden skal på langtur, må du da bare følge litt med på innholdet i drivstofftanken, ettersom den ikke er så stor.

Det en del folk har gjort feil når de har kjøpt seg ladbar hybrid, er å bare se på det lave drivstoff-forbruket som ble oppgitt etter datidens målestandard, og så tenke at det var et lavt forbruk, jeg kjøper den bilen, for jeg kjører så mye langkjøring. Det blir skivebom, for på langkjøring blir ikke forbruket spesielt optimalt med tanke på ekstra tyngde fra batteri og el-motoren. Viktig å kjøpe bil ut fra behov og kjøremønster!

På høyre side bak på bilen er luka for tilgang til lading. 18,5 cm bakkeklaring i ulastet tilstand gjør at man stort sett kommer seg bra frem uansett vær og føreforhold.
Bilen har også fått en ny kjøremodus, som heter SNOW, som da skal gi optimal fremkommelighet på vanskelig vinterføre.

Det er to ulike ladeplugger. Den til venstre er en «type 1» ladeplugg som du bruker til hjemmeladeren som følger med bilen. på en 230v/10A kurs vil du lade bilen på omlag 5,5 timer.
Pluggen til høyre er en CHAdeMO, som du finner på ladestasjoner med hurtiglading, 0-80% kan her ta ca 25 minutter.

Du kan lese mer om ulike ladeplugger på Teknisk Ukeblad sine sider.

Du har kanskje klart å få med deg at det står noe om 7 års garanti på bilen, det er noe som er særnorsk, og ikke noe man får ved bruktimport.

7 år og 140 000 km er garantien. Det skulle gi et trivelig bilhold i mange år fremover.

De nye skinnsetene med diamantsøm som man får med S-Edition er jo nesten grunn nok til å gå for toppmodellen, spesielt når man også får Bilstein demperne og en del mer.

Setene er gode å sitte i, men det bør vel nevnes at jeg ikke hadde tid/mulighet til å ta med bilen på lang tur, så vet ikke sikkert hvordan de oppleves i mange timer i strekk.
Du kan justere vinkelen på sitteputen, noe som er sentralt for å få støtten du ønsker fra setet.

Jeg har i mange år undret meg over hvorfor Mitsubishi ikke synes el-seter i Outlander skal kunne ha minnefunksjon, og det får jeg bare fortsette å undre meg over.

Området bakom girspaken synes jeg har blitt mer ryddig og designmessig enhetlig, nå er det igrunnen bare setevarmeknappene som henger igjen som «gammel» i designet.
Knappene bakom girspaken oppleves som mye mer integrerte og moderne enn før. EV-knappen har også havnet her. God løsning!

En ny sportsknapp gir deg full fres på alle motorer, og motorveihastigheten er oppnådd lenge før påkjøringsfeltet er brukt opp. Kjekt å ha til situasjoner der du raskt vil øke hastigheten.

En vippebryter til å velge 4WD-modus er også kjekk å ha.

Den vippebryteren kan man bruke for å velge mellom Normal, som gir awd-systemet fokus på fremhjulenes fremdrift. Snow som gir deg optimal fremkommelighet på trasig vinterføre. Så har du også Lock til de spesielt krevende strekninger der du bare må ha maksimalt grep for å komme fram.

Det var ikke så mye snø å oppdrive på sørlandet denne august-dagen, men jeg får teste systemet når vinteren kommer.

Jeg synes interiøret i nye Outlander er mer harmonisk, og stiligere enn i de tidligere utgavene av bilen.
Samtidig blir jeg ikke helt «imponert» av ekstremt moderne interiør her, det er mer greit og funksjonelt enn hypermoderne og griselekkert.

Rattet er godt å holde i, og er beriket med knapper for å styre den adaptive cruisekontrollen på høyre side, og musikkanlegg og telefon på venstre side.

Bakom rattet er det padler du kan bruke for å regulere regenereringen, i ganske mange nivåer.

B5 er høyeste nivå for regenerering, som forsåvidt ikke oppleves som plagsomt kraftig sammenlignet med det en del el-biler har. Du kan også ha regen helt på 0 dersom du ønsker å utnytte hastigheten på flat mark til å trille framfor å regenerere. Padlene bakom rattet er laget i solid metall, og oppleves gode å bruke. Lengden på padlene gjør at de er gode å bruke også i sving, selv om padlene står i ro mens rattet svinger.

Dette området har det vel skjedd minst med siden forrige Outlander, men så var det vel også det området som både fungerte godt, og hadde minst behov for oppgraderinger.

På S-Edition er det rutevarme i hele frontruta, og rattvarme. Nyttige på vinteren. Ved siden av vindusvarmeknappen har det kommet en USB-plugg med lokk av en eller annen grunn. Noen som vet hvorfor Mitsubishi vil ha lokk på sine USB-plugger? Uansett kjekt med USB-plugg da.

Til venstre for rattet er det også litt knapper, du kan varsles om bilen opplever en situasjon som potensielt farlig, varsles om du forlater en fil uten å gi signal, og du kan åpne bagasjeromsluka herfra også.

Jeg er 184cm lang, og hadde i baksetet bakom meg selv i forsetet god kneplass, og god plass til hodet.
Taket går på en måte opp der baksetepassasjeren trenger hodeplass. Klumpen på gulvet i midten er lav, og er utformet på en måte som gjør det ok å ha føttene på den.

Midtkonsollen for baksetet har nå fått luft-dyser, det er nok nyttig med tanke på dager der det er stor forskjell på ønsket temperatur og virkelig temperatur i kupeen.
Nå har også de i baksetet fått USB-plugg, med lokk, men når de først laget USB-plugg så kunne det kanskje vært 2 der? eller?

Bagasjerommet rommer 463 liter opp til seterygg, 731 liter opp til tak, og baksetene kan jo legges ned 40/60 – men her er det en subwoofer som man må trekke vekk.

Hengerfeste kan du også ha her, da kan du trekke inntil 1500kg.

Under gulvet er det to rom som tilsammen rommer 35 liter, dette kommer da i tillegg til plassen jeg nevnte over her.

Ladekablene ligger i en bag, som du kan se på et par bilder over her får fint plass på høyre side i bagasjerommet.

Jeg opplever støydempingen i bilen som noe forbedret. Jeg satt og lurte litt på om den var bedre på støydemping enn Tesla X, men kom vel ikke fram til en konklusjon på det.

Selv om bilen er grei også på svingete vei, vil jeg si at styrken i kjøreegenskapene ligger på fremkommelighet og på komfort på landeveien.

Nå er det mye elektrisk på vei ut på markedet, men ventelistene er lange, og for mange vil en ladbar hybrid være et meget godt alternativ i hverdagen.
Her slipper man å uroe seg for kø på ladestasjoner, ladestasjoner som ikke fungerer eller rekkeviddeangst… du kommer deg dit du vil uten bekymringer, men du kan mest sannsynlig kjøre dine 4-5 hverdagsmil elektrisk. Her får du også god fremkommelighet, og bra med plass til en hyggelig pris.

Mange har lest denne testen, derfor tok jeg meg en langtest av bilen i februar 2019.

Takk til Auto-Car for lånet av nye Mitsubishi Outlander PHEV 2019!

Annonse