Test av nye Mazda 6 sedan Optimum (okt 2018)

Mazda kommer fra Japan, også kjent som soloppgangens rike, og nye Mazda 6 bør nytes på linje med en fin soloppgang.

Dato 29.10.2018 @ 14:32

Mazda 6 leverer luksus og kjøreglede som må oppleves, slik en soloppgang må oppleves.

Denne soloppgangen i Grimstad var vakker, og jeg kunne skrevet mange fagre ord om den, og jeg har jo tatt en del bilder av den, slik at du kan få et inntrykk av den.
Likevel påstår jeg at den var best å oppleve. Litt sånn er det med Mazda 6 også. Den bør oppleves, men jeg skal naturligvis gjøre mitt ytterste for at du skal få et inntrykk av den.

Jeg har kjørt nye Mazda 6 sedan i en liten uke. Du får den også som stasjonsvogn, da med flere motoralternativer enn sedanen, og med muligheten for firehjulstrekk.

Sedanen får du med en 2,2 liters diesel med 184hk eller med motoren jeg testet, en 2,5 liters bensin med 194hk. Begge leveres med automatgir, og i utstyrsnivå Optimum eller Optimum Signature. Jeg testet Optimum.

Testbilen starter prismessig på kr 475 900, og med Signatur 485 900. Det man får med på Signatur er seter i brunt nappaskinn (istendefor skinn), svart inntertak, flere steder med LED interiørbelysning (kupé, fotbrønn, hanskerom og bagasjerom), Dør og dashbordpaneler i «sen-treverk» som minner om Ask, og Ultra Suede som ligner på semsket skinn. Rammeløst bakspeil, grill i unik farge, metallfinish på bryterne til el-justeringen på setet.

Man kan med andre ord dra luksusfølelsen opp enda et hakk fra Optimum om man skulle ønske seg det.

Jeg laget en liten filmsnutt av bilen

Får litt mer inntrykk av bilen med levende bilder kombinert med stillbilder synes jeg.

Det har kommet nye forseter i Mazda 6, og skinnsetene er gode å sette seg ned i. Sitteputen er ikke veldig lang, men kan vippes opp i framkant, slik at lårstøtten kan bli god.

Du har også rikelig med skinn rundt deg, i dør, dashbord og midtkonsoll/armlene.

En detalj jeg har stor sans for er luftdysen til venstre, som stikker seg litt ut, og som vakkert går inn i et tilpasset spor i førerdøren.

I førerdøren er det store områder med skinn, samt gode knapper for vinduer og joystick for justering av speil.

Interiøret er ryddet noe opp fra forrige Mazda 6, uten at det er gjort ekstreme endringer utover dette.

Rattvarme har man her, i det området av rattet man holder mest på, ganske tydelig avgrenset i rattets design. Jeg kunne godt tenkt meg rattvarme rundt hele rattet, for det er så deilig når hele rattet er varmt når det er skikkelig kaldt ute. Man tilpasser seg jo rimelig raskt da, det skal sies.

Rattet er forøvrig svært godt å holde i, og når setet er godt og rattet er godt, og omgivelsene består av gode materialer, og knappene er gode å bruke… ja da trives jeg svært godt i en bil.

Når så kjørefølelsen er god på toppen av det hele, ja da smiler jeg bredt, koser meg med svinger og forbikjøring, og blir nesten på kanten til melankolsk over at ikke flere vurderer noe annet å komme seg fra a til b med enn biler med elektrisk motorisering.

Er alt helt perfekt med nye Mazda 6? Nja, perfekt vet jeg ikke helt, instrumentene som er mer digitale enn man skulle tro, er for eksempel overraskende analoge i utseendet sånn til vanlig.

Her ser du forbruket til de som testet bilen før meg, jeg fikk et snittforbruk på 0,61 på min test-tur fra Oslo-Grimstad, en god del småkjøring på Sørlandet, og så tilbake til Oslo igjen.

Infotainmentskjermen er grei, men har sett klarere bilder fra andre bilers systemer, her vises foroverkamera i kombinasjon med 360 kamera.

Menyen på infotainmentskjermen var veldig moderne da den kom, men her endres mye raskt, og jeg hadde vel håpet på noe nytt også på den fronten.

Head-up displayet vises nå i frontruten, og ikke på en plastskjerm, og den er meget god og informativ. En solid forbedring der altså.

Området ved klima-anlegget er der man finner mest «opprydning», noe som er med på å øke eksklusivitetsfølelsen etter min mening.

Ellers fungerer jo alt godt, og er funksjonelt. Flere med meg er mer glad i joystickløsning enn trykkskjermavhengighet, og vi finner oss dermed meget godt til rette her.

Baksetene er best for 2, som i de fleste sedaner og stasjonsvogner. En solid klump på gulvet og mindre takhøyde og mindre sittekomfort på midtplassen.

I armlenet, som jo er midtplassens rygg, er det samlet flere sentrale funksjoner, som koppholdere og knapper for setevarme i yttersetene.

Under lokket i armlenet er det også et par USB-tilkoblinger for lading der bak. Alt dette blir jo rimelig utilgjengelig dersom 3 sitter bak, dermed er det tydelig meningen at det kun skjer tidvis i denne bilen.

For meg på 184,5 cm er hodeplassen noe knapp, ettersom mitt hår går oppi taket.

Tok meg en tur til Sigmund Aasen, Mazdaforhandleren i Arendal, og satte meg i den nye Mazda 6 stasjonsvogn, her hadde jeg plass til hånden min over hodet mitt, så taklinjen på sedanen tar en del av takhøyden i baksetet. Bra at det var god plass  til hodet mitt i stasjonsvogna!

Med forsetet stilt inn på meg selv blir ikke kneplassen overdådig, men den er helt ok faktisk, selv om det kanskje ikke synes så godt på bildet.

Bagasjeromsåpningen på en sedan er ikke like praktisk som for en stasjonsvogn, noe som gjør at de som ofte hiver barnevogner og barnesenger i bagasjerommet gjerne velger stasjonsvogn fremfor sedan.

Her er et bilde av bagasjeromsåpningen til stasjonsvognen, bare til sammenligning.

Noe av det som er endret i fronten på nye Mazda 6 er hvor kromdetaljene befinner seg, og dermed også «ansiktsutrykket». Grillen har også blitt mer eksklusiv.

Personlig synes jeg det er enklest å se når man ser det nye ansiktet sammen med det forrige.

Etter min mening er den nye hakket mer elegant og eksklusiv i ansiktsuttrykket enn forrige versjon, men dette dreier seg jo om design, altså om smak og behag, så her vil det være ulike meninger.

Stasjonsvogna kan du få i et lavere utstyrsnivå, Vision heter det, og du får den med mindre bensinmotor med 165hk og manuelt gir, da starter den prismessig på 410 900.

I Vision kan du også få den med 150hk diseselen med manuelt gir og firehjulstrekk fra 455 900.

I Optimum får du kun den store dieselmotoren på 184hk i kombinasjon med firehjulstrekk og automatgir, fra  518 900 – og i Signatur versjon fra 528 900.

Mer om ulike versjoner og muligheter finner du på Mazda sine nettsider.

Jeg kan helt klart anbefale deg å teste ut nye Mazda 6 hos din lokale forhandler, du får mye kjøreglede og luksus for pengene, det er helt sikkert.

Takk til Mazda Norge for lånet av nye Mazda 6, det var en meget trivelig opplevelse!

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: