Ford Motor Norge spanderte tur og overnatting på de fra pressen som var med på lanseringsturen til Nice.
Da vi landet i Nice ble vi fraktet til en del parkeringsplasser som var fulle av Ford Focus ST, og vi kunne velge om vi ville ha den i Ford Performance Blue eller Orange Fury.
Andreas Scheel fra Finansavisen og jeg valgte oss en Orange Fury.
I Norge regner man med at ca 50% kommer til å velge Ford Focus ST i blått, og bare 10% i Orange Fury, men vi får vel se?
Den blå er jo litt mer anonym fram til du velger å bruke gasspedalen litt aktivt.
Gode Recaroseter er standardutstyr for Focus ST, og jeg fikk igrunnen kjenne på hvor bra sidestøtten var i disse setene utover dagen.
Turen gikk til fjellveier bakenfor Nice, der det var vel så mange hårnålssvinger som i Norge.
Og utsikten var til tider ganske formidabel, så enkelte ganger måtte vi bare stoppe for å få knipset og filmet litt.
Det var Andreas som kjørte da jeg filmet, så takk til deg for god hjelp!
Vil anbefale å se videoklippet med lyd, for motorlyden er ganske så hyggelig i Focus ST.
Må vel også nevne at noe filming av bilen utenfor i en sving ble gjort med bilen i normalmodus, og ikke i sportsmodus, så akkurat der er lyden litt mer «beskjeden».
På disse veiene fikk vi virkelig testet hva som bor i Ford Focus ST, og den 2,3 liters bensinmotoren med 280hk, som drar bilen fra 0-100 på 5,7 sekunder.
Allerede fra 2000 rpm har du 370NM til rådighet, og ved 3000 rpm har du hele 420NM, det er rett og slett veldig moro!
Du kan også få Focus ST med en 2 liters diesel med 190hk og 400NM, som tar turen fra 0-100 på 7,6 sekunder.
Forhjulstrekk og svingete vei må jo være trasig? Det er mulig at det er tilfellet for veldig mange biler, men da har du ikke testa nye Ford Focus ST.
Her får du trøbbel med G-kreftene sideveis i setet lenge før du sliter med svingkontroll på grunn av gasspådrag i sving, det å være passasjer var til tider litt krevende, for da har man ikke noe ratt å holde seg fast i. Så setenes sidestøtte fikk kjørt seg godt.
Du har et svært godt ratt, med en passelig mykhet, veldig godt å holde seg fast i på de svingete veiene!
Giret er av det manuelle slaget, og med «rev matching» slik at du får bedre nedgiring.
Senere i år kommer det automatgir også til bensinmotoren for de som foretrekker slikt.
Ellers synes jeg vel at interiøret ikke holder helt samme eksklusivitet eller tech-nivå som Mercedes-Benz AMG A35, men det er nok heller ikke meningen ettersom den koster 200-300 tusen mindre enn AMG A35. Ford har valgt å legge pengene på ekstremt gode kjøreegenskaper, og jeg er ikke så sikker på om forskjellene der er så store mellom de to små hissigproppene.
Så var det dette med «små» da, for er egentlig Ford Focus liten?
I testbilen var det dekkreparasjons-sett, og da får den 375 liter med bagasjeplass opp til hattehylla. Velger du stasjonsvogn får du hele 608 liter bagasjeplass.
Jada, du kan få Ford Focus ST som stasjonsvogn, men da får du ikke like avanserte støtdempere som i 5-dørs varianten, fordi bagasjeromsplassen er prioritert.
Da er det kanskje de i baksetet som må lide? Nei, det er faktisk god kneplass for meg i bilens baksete med forsetet stilt inn på meg selv.
Knevinkelen er litt spiss, så folk på over 184 cm sitter med andre ord litt lavt her bak.
Eneste jeg sliter litt med er hodeplassen, for her er det ikke det jeg vil definere som klaring mellom hode og tak, og det er jo potensielt litt slitsomt for min del.
Men… kommer jeg noensinne til å ikke sitte foran i en Ford Focus ST? Nei, det skjer ikke!
På denne turen måtte jo Andreas få kjøre også, men ellers, så vil jeg helst kjøre denne bilen selv.
De som ikke liker Ford Focus ST liker ikke å kjøre bil, det er min påstand.
Sliter du med at den har forhjulstrekk når du tester den kjører du såpass hardt at du mest sannsynlig fyker i en fjellvegg, og det er jo kanskje lurt å ta det litt mer med ro? Da bare smiler du over kjøregleden bilen gir deg! Her er det mye hjelpesystemer som ikke gjør annet enn å gi deg tanker som: «Hvordan er dette fysisk mulig?».
Før du legger til saker og ting fra listen over ekstra utstyr starter 2,3 liters bensinmotoren i en 5-dørs på kr 555 000. Legger du på 11 300 får du stasjonsvogn.
Dieselen starter på kr 450 400 for 5-dørs, og stasjonsvogna koster fra 464 500.
Kan du ha hengerfeste på den?
Jada, den kan trekke 1600kg med bensinmotor og 1800kg med dieselmotor.
En liten men positiv sak fra interiøret jeg vil ta med er at navigasjonsskjermen deler seg i 2, der venstre bilde viser oversikten, mens høyre bilde viser detaljer i krysset eller rundkjøringen du nærmer deg. Veldig praktisk og brukervennlig!
Ja, det var +34 grader, ganske varmt de gangene vi var utenfor bilen, inni var det mye bedre klima.
Jeg ville valgt 5-dørs bensin og fargen Orange Fury, vi ble liksom litt ekstra gode venner denne dagen vi to.
De aktive demperne ville jeg ikke ofret for å få mer bagasjeplass, og lekenheten og lyden til bensinmotoren ville jeg ikke ofret for litt mer vekt på hengerkula eller lavere forbruk. Derfor ville jeg gått for «hot hatch».
Takk til Ford Motor Norge for at jeg fikk bli med og teste Ford Focus ST!
..
Disclaimer: Nybiltester var med på denne presseturen som gjest av Ford, som spanderte reisen og oppholdet.