Jeg fikk avslutte juli med å få hilse på nye BMW X4, og det første som slo meg var at jeg syntes bilen hadde fått et mye mer elegant design, spesielt bak. Rett og slett blitt en lekker bil.
Det er sikkert noen som tenker at det noe glattere designet bak gjør at X4 nærmer seg for mye Mercedes-Benz sin GLC Coupé, men jeg liker det. Jeg synes det elegante hever inntrykket av bilen.
Fronten er velkjent, selv om den også har tatt noen designgrep mot mer eleganse. Den er fortsatt tøff i kjeften for å si det sånn.
Tanken bak SUV-Coupé konseptet er å gi biler med høyere bakkeklaring mer kjøreegenskaper som ligner mer på lavere sportslige varianter enn det for eksempel noe mer høyreiste X1, X3 og X5 leverer.
Motoren jeg testet, en 2 liters bensinmotor med 184 hk og 290 NM. Den er komfortabel, men det vil forundre meg om noen definerer den som sportslig, for trykker du gasspedalen ned vil du få en del lyd, men ikke så spennende akselerasjon. 0-100 tar 8,3 sekunder, som forsåvidt ikke er sakte, men jeg mener bilen fortjener mer.
Velger du 2 liters diesel får du 190 hk og 400 NM, den har jeg ikke testet, men regner jo med at det gjør underverker for draget man kjenner på under akselerasjon med såpass med ekstra NM, men så mye raskere fra 0-100 kommer du ikke, 8 sekunder trenger dieselen. Forbruket blir nok mye triveligere med dieselmotoren, slet litt med å få bensinmotoren under 0,7 på mila.
Bør vel for ordens skyld nevne at den ikke hadde vært noe særlig ute på kjøretur før jeg lånte den.
Liker du best bensinmotor leveres bilen med en 30i som har 252 hk, 350 NM og fra 0-100 tar deg 6,3 sekunder.
Du får også bilen med 2 større dieselmotorer;
en 25d som gir deg 231 hk, 500 NM og tar deg fra 0-100 på 6,8 sekunder,
og en M40d som gir deg 326 hk, 680 NM og tar deg fra 0-100 på 4,9 sekunder. Den skulle jeg likt å prøve, for det høres ut som en motor denne bilen hadde vært veldig morsom med.
Jeg skulle gjerne hatt X4 lenger, og kjørt den mer på svingete og kronglete veier, for den var svært så artig å ha med på tur, og det er forskjell på SUV og SUV-Coupé når det gjelder trivsel i bilen på svingete vei for sjåføren. Om trivselen på svingete vei er like god for de som sitter på er litt avhengig av passasjerene, om de trives med svingete vei eller ikke.
Avstanden fra sitteputen til gulvet er ikke så stor i X4, for den skal jo både ha god bakkeklaring og lav høyde, dermed går du på en måte inn i en bil som du sitter i nesten som en 5-serie. Kan nok oppleves litt underlig om man ikke har forsøkt det før.
Setet er meget komfortbabelt, gir fin støtte på sidene og kan justeres etter alle kunstens regler. Nå er ikke dette standardsetet som følger med, men her er det vel verdt å legge noen kroner, for de ekstra gode setene til BMW er virkelig gode.
Rattet er meget godt å holde i, og knappen for rattvarme er sentralt plassert og klar for kalde vinterdager. joda, det er fortsatt varmt og godt, og jeg savnet ventilasjon i setene, men plutselig er vinteren der, og da har man andre behov.
Interiøret oppleves komfortabelt og robust med stilige designdetaljer.
Her et eksempel med stilig metalldesign og X-merke i førerdøra, sammen med karbondesign på list og skinn ellers. Detaljer som gjør meg glad.
Mer digitale intrumenter der de endrer utseende etter hvilket kjøremodus du har valgt.
Pen midtkonsoll med gode materialer, og jeg trives godt med «tiles-løsningen» BMW bruker på sine infotainmentsystemer, her kan du selv bestemme hva du ser av informasjon, og du kan gå inn på ulike tiles for å få mer dybdeinformasjon uten å måtte trykke med fingrene på skjermen.
Flere artige visninger i ryggekameraet, som forøvrig viser klare og fine bilder. Utsikten gjennom bakspeilet er noe begrenset på grunn av bilens utforming, så det å ha et godt ryggekamera på denne bilen er bortimot sentralt.
Baksetets sittepute er en del høyere plassert enn forsetet, noe som gjør at jeg kommer litt høyt opp med mitt hode i baksetet, og det er ikke spesielt mange millimeter mellom tak og mitt hår som subber lett oppi. Er du under 180cm trenger du ikke tenke på akkurat det. Kneplassen er fin, selv for meg. Setet vil jeg tro er fint å sitte i også på lengre turer, men det har jeg ikke testet.
Som baksetepassasjer kan du bestemme litt over setevarme og klima, og du kan lade med 12v.
Noen savner kanskje USB? Men i en 12v kan man jo ha en plugg med flere USB-utganger, bare nevner det.
Man tenker kanskje at biler med denne formen har lite bagasjeplass, men det stemmer ikke. Jeg synes ihvertfall ikke at 525 liter er lite. Hekter du på en henger kan du trekke inntil 2300 kg, men husk at bilens tillatte totalvekt er 2400 kg, så du må nok ha «hengerlappen» for å utnytte maksimal hengervekt. Bilens egenvekt er 1795 kg.
På sidene til BMW-Norge om nye X4 er ikke prislister lagt ut i skrivende stund, men om man går inn i konfiguratoren ser man at den rimeligste X4 er den minste dieselen som starter på kr 696 800. Neste blir den minste bensinmotoren som starter på 723 000. Testbilen hadde en god del ekstra utstyr, og lå på kr 960 600.
Takk til Bavaria Arendal for lånet av den nye lekre X4!
Kan helt klart anbefale en prøvetur med den.