XPENG G6 AWD Perfomance har byttet batteriteknologi, fra NCM-batterier til LFP-batterier, for å få raskere 5C-lading, bedre holdbarhet og lavere miljøavtrykk.
På AWD Performance har de redusert batteristørrelsen fra 87,5 kWt til 80,8 kWt, og redusert WLTP med 40km, men hvor langt kommer man egentlig om man tar med bilen ut på veien?
Det har vi testet. WLTP for testbilen var 510km. Pris fra kr 479 900.
Først skal vi likevel se litt på endringene som XPENG G6 har fått, som denne nye eksteriørfargen Stellar Purple som du ser over her, som også har nytt felgdesign, fortsatt 20» felger og dekk.
Du kan velge bilen med «Black Edition» der man får sorte felger og en del sorte detaljer, det koster kr 10 000.
En annen farge enn hvit koster penger, det samme gjør 20» vinterdekk og hengerfeste.
Og hva betyr egentlig 5C lading som alle de nye bilene fra XPENG nå kommer med?
5C betyr en hastighet på ladingen der batteriet kan motta kraft tilsvarende 5 ganger batteriets nominelle kapasitet på en time, og for oss vanlige folk betyr det i praksis at man kan lade fra 10% til 80% på ca 12 minutter om man finner en lader som er rask nok.
For å utnytte ladekapasiteten til en ny XPENG trenger man egentlig en lader som kan levere 500kW og 700A, og så langt jeg vet har de fortsatt ikke dukket opp i Norge, men er ventet å dukke opp noe senere i år.
Før vi rusler inn i bilen og ser litt på endringene der, så kan det jo nevnes en ikke så veldig positiv endring, nemlig reduksjon i bilens nyttelast, og den vil man jo helst ha mer av.
På denne demobilen fra Autostrada Arendal var det en nyttelast på 375kg, som betyr at man har 450kg til folk og bagasje. Da kan det nok være enkelte som må tenke gjennom sine behov en ekstra gang før de handler en XPENG G6.
Du har to ulike interiørfarger å velge mellom i nye XPENG G6, og over her ser du lys grå. I AWD Performance får du setene nå i nappa skinn, og med varme, ventilasjon og massasje for forsetene, samt minnefunksjon.
I første kvartal 2026 kommer Standard Range 2WD, og den leveres fortsatt med seter i kunstskinn, og uten ventilasjon og massasje. For Standard Range har batteriet økt i størrelse fra 66kWt til 68,5kWt, og da øker også WLTP med 35km. Ladetiden er ca lik for alle nye elbiler som kommer fra XPENG, 10% til 80% tar 12 minutter om laderen er kjapp nok, og det gjelder også Standard Range utgaven av G6.
Mørk grå er den andre interiørfargen man kan velge til XPENG G6. Legg merke til at luftdysene nå flyttes og ev lukkes med mer manuelle spaker – før måtte man inn i skjermen for å styre luftstrømmen.
Infotainmentskjermen har vokst fra 14,9» til 15,6» og skjermene har blitt om lag 30% klarere/skarpere.
Apple CarPlay får bruke hele den nye 15,6» store infotainmentskjermen, og før var det kanskje fristende å hoppe over på ulike apper for å høre radio, men nå har XPENG G6 fått 2 DAB-antenner og er blant de beste i markedet på mottak av DAB-radio – vi har testet på plasser der de fleste bilmerker sliter med DAB-mottak, det gjør på ingen måte XPENG nå lenger.
Personlig er jeg glad for at man ikke har overlatt vindusviskerne totalt til automatikken, men at man kan få bestemme over vindusviskerne selv med en spak til venstre for rattet.
Flere ulike massasjeprogrammer å velge mellom i G6 AWD Performance, og dette er massasje du kjenner, i motsetning til mange andre der du innimellom kjenner at det skjer noe i setet, og du antar at det antagelig må være det de definerer som massasje. Bra levert av XPENG!
Stor visning av blindsonekamera i den retningen man bruker blinklys er kjekt å ha, og dashcam har man også fått bare man setter på en minnepinne, men dette er også noe som gjelder for de som allerede eier en G6, for det er noe som har kommet gjennom softwareoppgraderinger som gjør disse bilene stadig bedre, og dem får man OTA – altså hjemme og trådløst.
De som sitter bak har fått varme i yttersetene i AWD Performance, og ambientebelysning. Ambientebelysningen har nå flere farger enn før og flere «funksjoner».
Som du ser i videoklippet så har ikke XPENG klart å ordne cruisekontrollen sin når det gjelder nedbremsing for sving på landevei – det er relativt enkelt å se hastigheten reduseres ganske kraftig i svinger i videoklippet over her, og det undrer meg stort at et selskap som XPENG ikke har klart å fikse på dette når det ble meldt inn ganske klart og tydelig da første bil ble testet.
I en venstresving på Rv9 mellom Evje og Kristiansand bremset G6 ned til 59 km/t i 80-sonen, og noen dager senere med Volvo EX90 (som har noe nedbremsing i svinger) så bremset den ned til 77 km/t i samme sving, så mitt poeng er bare at XPENG sine biler bremser ned ALT for mye og ALT for ofte på landeveien når man bruker cruisekontroll.
Jeg regner med at også XPENG klarer å finne ut av dette, men synes vel det har tatt alt for lang tid. Når de finner ut av det en vakker dag kommer det til å bli fikset med en softwareoppgradering, derfor bør man definere det som et «mindre problem» enn eventuelle hardwareutfordringer/konstruksjonsutfordringer, men det finner jeg ikke noe av her.
Innvendig støy er redusert i nye XPENG G6, karosseriet har fått noe mer stivhet, og styrefølelsen har blitt noe mer direkte, men skal man klare å kjenne på slike forskjeller bør man helst ha «gammel og ny» modell side ved side og kjøre samme strekning i begge to så godt som samtidig.
Det at nye XPENG G6 har blitt noe tyngre har ført til mikroskopiske reduksjoner i hvor kjapt denne bilen akselererer, men i praksis vil nok de fleste fortsatt oppleve den som svært sprek også om man ikke velger sportsmodus.
Vår landeiveistest er ørlite forskjellig fra meg og Joachim, men den Hans Vidar gjennomfører er på 205km, går fra Grimstad, via Froland og til Evje, så Rv9 mot Kristiansand, over ved Mosby og forbi Kaptein Sabeltann, så Rv420 tilbake til startpunktet i Grimstad. En tur som tar omlag 3,5 timer å gjennomføre, og maksimal hastighet på cruisekontrollen er 80 km/t.
Det var tørre veier og 14-15 grader ute under testen, og beregnet rekkevidde landet da på 561km – ganske langt over den 510km WLTP-rekkevidden bilen var registrert med med tanke på at det var godt under 25 grader ute denne dagen.
Vår 50/50-test er også noe ulik, da Joachim har 110 km=t fartsgrense på sin motorveistrekning, mens jeg har 100 km/t, men omlag 50% landevei og 50% motorvei er likt.
Det var 15-16 grader under 50/50-testen og beregnet rekkevidde landet på 546km. Dette er også solid over WLTP-testen.
Vi hentet bilen litt før stengetid en lørdag, og da var det en del som hadde prøvekjørt bilen, så den var ikke fullt ladet opp. Fordi vi ønsket å prøve en ladetest på bilen så ble våre tester gjennomført med relativt lite strøm på batteriet, noe som er litt uvanlig, for når vi har biler en uke har vi tid til å dra ut på landeveistest og 50/50-test med mye strøm i batteriet – da jobber elbiler normalt sett mer effektivt.
Da IONITY kom til Norge med sine 350kW ladere og vi kjørte rundt med BMW i3 og VW e-Golf som maks kunne utnytte 50kW så var det en del som rista litt på hodet over hva IONITY holdt på med, men med en XPENG G6 så kan bilen lade raskere enn en IONITY lader kan klare å levere.
Vi testet likevel lading fra 9% til 80% på en IONITY lader, og det tok 13 minutter. Det er raskt! Veldig raskt, men du kan altså lade enda ett minutt raskere når ladere med over 500kW og 700A dukker opp i Norge etterhvert.
Motorveitest får vi komme tilbake med ved en senere anledning.
Vi spurte XPENG Norge om å få låne en pressebil, men den var ikke klar enda, så da ble det en kort liten lokal test i denne omgang.
Takk til Autostrada Arendal for lånet av bil!