Når jeg må reise kollektivt, så bruker jeg aller helst tog dersom det er mulig, fordi det er god plass og god komfort på toget.
Jeg ofrer gjerne plassressursene toget tilbyr for å nyte komforten man får levert fra nye S-Klasse!
Det finnes flere versjoner av S-klasse, og vi fikk bli bedre kjent med en lang utgave som er 529cm lang, og vi kan love deg at det er langt!
Motoriseringen i testbilen var en 400d, det vil si en meget deilig 330hk seks sylindret diesel. 4Matic betyr at du har firehjulstrekk, og testbilen hadde også firehjuls-styring med inntil 10 graders vinkel på bakhjulene, det gir bilen en smidighet som burde vært umulig med tanke på hvor lang bilen er. Dette kan du se i videoklippet som kommer rett under her:
I videoklippet over her får du også bli med en liten tur inn i de helt vanvittig gode baksetene som befinner seg i denne lange utgaven med både komfortpakke for bakseter og eksklusivpakke, denne testbilen var utstyrt så du kommer så nærme Maybach som mulig, noe som også naturlig nok påvirker prisen som vi kommer sterkere tilbake til.
Vår testuke startet hos Bertel O. Steen på Lørenskog, og vi fant oss en sjef og dro ned til Operaen for å høre litt hva sjefen syntes om baksetet og om bilen.
Inga Ragnhild Holst (sjef) hadde stor sans for komforten i denne bilen, og kom ikke gjennom alle knapper, menyer og massasjeprogram på den korte turen hun var med på.
Det er ikke ofte jeg tester bakseter, for jeg liker best å kjøre biler, men dette baksetet måtte selv jeg bruke en del tid på å få testa, noe du får sett litt av i videoen litt lenger opp. Den ekstra lengden i den lange utgaven har baksetepassasjerene fått, til en heftig god benplass. Og du har en knapp i døra på høyre side bak som gjør at du får lagt deg ned, med fotskammel og fothviler. Egne airbager bak i forsetene kan man også få dersom de bak vil ha litt ekstra beskyttelse.
Dette VIP-setet her er en av grunnene til at det selges S-Klasse i lang utgave, en genialt arbeidsplass og avkoblingsplass!
Liker du ikke dette lysdesignet bak har du en haug andre å velge mellom slik at du får akkurat det lysdesignet du selv ønsker, den som sitter bak har naturligvis tilgang til dette, samt massasjeprogram, HDMI-plugg x2 slik at man kan se på alt mulig i de store skjermene bakpå forsetene, 4x USB-C plugger, en egen liten skjerm mellom setene som man kan plukke ut av armlenet og styre alt fra. koppholdere der du kan velge mellom varming eller kjøling av drikken solgardiner i sideruter og bakruta som man styrer med knapper i døra, kjøling og varme i setene og mange innstillingsmuligheter, samt minnefunksjon.
Mye av dette ser du mer av i videoklippet litt lenger opp.
På vei sørover hadde vi behov for å tømme en tank, og fylle på med litt energi, og merket da at denne bilen er noe lang for en del parkeringsplasser med sine nesten 5,3 meter.
Her har man den andre grunnen for å kjøpe denne bilen, et helt fantastisk forsete! Her kan du stille på alt, fra sitteputens lengde, via grad av sideklemming, vinkler, avkjøling, oppvarming, mange massasjeprogrammer. Dersom du ikke sitter godt her tror jeg ikke det finnes håp om å finne en bil du sitter godt i. Rattet har også elektrisk justering, og alt av innstillinger lagres i minnefunksjonen. Her er det også et hjelpeprogram der du kan legge inn høyden din, og så vil bilen foreslå en innstilling av setet som passer for deg og din kropp.
Skinnet i rattet og setet er av en kvalitet som man ikke er bortskjemt med å finne i bil, men jeg husker en gang jeg kjøpte noen litt dyre golfhansker i USA, så mykt og deilig skinn at man kan bli noe salig der man sitter og bare kjenner på materialkvaliteten.
Vi har hilst på dette rattet før i nye E-Klasse, og er vel usikre på om det er en supergenial utvikling kontra det forrige rattet sine løsninger, det krever ihvertfall noe tilvenning å bruke knappene på rattet korrekt.
Fantastisk materialkvalitet også i dørene, og noen svært lekre høyttalere på grunn av det heftige musikkanlegget i bilen.
Kjøreopplevelsen er helt vilt god, med en fjæringskomfort man knapt finner maken til, en kraft som er der dersom du skulle trenge den, en smidighet som ikke burde være mulig med en så lang bil, en ro og et overblikk som får deg til å ønske å kjøre til Spania istedenfor å fly den dagen det blir mulig. Det er så komfortabelt og deilig at det nesten bare må oppleves for å begripes.
På bilde kan kartet virke noe uklart, men det er kamera som følger med på sjåførens øyne for å gi en helt utrolig god 3D effekt der kartet bare forsvinner innover i skjermen, og alle stedsnavn står loddrett på kartet, både lekkert og fascinerende, og enkelt å slå av eller på. Det er et vell av instillingsmuligheter når det gjelder ulike stiler og hva du ser av informasjon i instrumentpanelet.
Head-up displayet er stort, og har augmented reality, den avlange sirkelformen bakom traileren er bilens måte å vise at den har kontroll på hvor bilen foran deg befinner seg, her ser du også hvor fort du kjører, og navigasjonen kan vise deg hvor du skal med blå piler som beveger seg i virkeligheten foran deg. Både fascinerende informativt og nyttig, og vi merket at vi sjelden så ned på instrumentene ettersom vi hadde informasjonen vi trengte så stort og tydelig foran oss på veien.
Infotainmentskjermen er en 12,8» stor OLED touchskjerm, som virkelig utnytter plassen godt når du kobler til Apple CarPlay trådløst. Man må ikke trykke på skjermen selv om det ikke lenger er en touchpad mellom forsetene, for på rattets høyre side har funksjonaliteten til touchpaden havnet i en trykkfølsom joystickfirkant der du kan velge og styre alt i infotainmentskjermen. Nederst på skjermen har du en knapperekke med noen hurtigvalg som kjøremodus, slå på kameraer rundt bilen, samt volum og mute.
Testbilen var utstyrt med Burmester 4D anlegg, og man kan jo undre seg litt over hva den fjerde D’en står for. Det handler om å kjenne musikken fysisk i setet, som om du var på konsert og følte musikken i kroppen din. Her kan man naturligvis justere intensiteten på musikkens vibrasjoner i seteryggen fra 0 til 10 i det enkelte sete etter de preferanser man måtte ha.
Man kan også bestemme et VIP-sete som skal få helt optimal lyd, og for å teste dette fikk jeg Dan Martin Sønderland fra Hi-Fi klubben i Grimstad til å bli med en tur ut i bilen for å høre om det låt akseptabelt. Det bør vel da nevnes at han har en generell iboende skepsis til lyd i bil, ettersom han i hverdagen er bortskjemt med rom designet for optimal lydkvalitet. Dommen var at lyden var overraskende god og presis i gjengivelsen til å være i en bil.
Ryggekameraet må defineres som meget godt med tanke på bildekvalitet og informasjon, og kameraet bakom bilen beskyttes når det ikke er i bruk.
Dette er første Mercedes-Benz der vi har kunnet snakke norsk til bilen, et par eksempler på det i videoklippet, men her sier du først «Hei Mercedes» – får et svar fra bilen – så ber du om det du ønsker at bilen skal gjøre for deg, for eksempel «sett på klassisk massasje» – da vil bilen høre i hvilket sete personen som ber om dette sitter, og aktivere massasjeprogrammet Classic Massage for dette setet. Bruker man noen «nøkkelord» korrekt er det enkelt å få bilen til å forstå hva du ønsker, så det å sette seg litt inn i noen nøkkelord og kommandoer er nok en liten fordel.
Man kan kanskje tenke at en 3-liters diesel med 6 sylindre, 330hk og 700NM skal bruke veldig masse drivstoff, og det er klart at er man hard på gassfoten i kjøremodus Sport+ så kan man få til det, men snittforbruket fra Lørenskog til Grimstad uten at vi kjørte spesielt forsiktig landet på 0,63 liter på mila for denne litt over to tonn tunge luksussleden av en bil. Her bidrar en luftdragskoeffisient på meget gode 0,22 cD til å dempe forbruket på lange turer med høy hastighet på motorvei. Farten er forøvrig elektronisk begrenset til 250 km/t for de som skal på skikkelig langtur nedover Tysk Autobahn. Det rykker godt i reiselysten med en bil som dette!
Jeg kan ikke huske å ha sett en S-Klasse med tilhenger, men det betyr jo ikke at man ikke kan ha det, for inntil 2 tonn kan denne dra med seg bakpå hengerfestet dersom du utstyrer bilen med dette.
Bagasjerommet er på 550 liter uansett om du velger S-Klasse i lang eller kort utgave, men hva vil det si?
Her ser du en tom gasstank på 5kg som vi byttet ut til gassgrillen, den føltes ganske liten i det store bagasjerommet. En solid gjennomlastingsluke har du også dersom du ikke utstyrer plassen mellom de to baksetene med kjøleskap.
Vi har ikke testet så mye Bentley eller Rolls Royce, men vi mener nok det er dit man må gå for å få noe som eventuelt er enda mer deilig enn S-Klasse.
Mercedes-Benz har jo også Maybach for de som ikke føler at S-Klassen leverer nok luksus.
Mer har vi virkelig ikke noe å «sette fingeren på»?
Joda, noe er det jo alltid som man kunne ønske seg var annerledes, og refleksjoner i frontruta, spesielt fra de fire luftdysene over infotainmentskjermen, var ikke noe vi ble glade i på noen som helst måte.
Disse aerodynamiske håndtakene, som kommer ut når du nærmer deg bilen med nøkkelen, var ikke spesielt enkle for barn å få opp, de krevde faktisk litt kraft.
Et lyst interiør krever nok noe mer vedlikehold enn et mørkt interiør for å «holde det lyst».
Ellers var nok den aller største ulempen at bilen skulle leveres tilbake, i kombinasjon med prisen.
Startpris for denne bilen vi testet var kr 1 500 900 (man får S-Klasse fra kr 1 320 000), men fordi den hadde «alt» fra lista over tilgjengelig ekstra utstyr lå denne på kr 2 287 452.
Det er ikke så galt om man sammenligner med Bentley, Rolls Royce eller Maybach, men det er jo ikke akkurat prisklassen for hvermannsen, og da blir det jo ekstra vondt å måtte levere bilen fra seg igjen!
Takk til Mercedes-Benz Norge for lånet, og for opplevelsen! Denne glemmer vi ikke så lett!