Vi har testet Mercedes-Benz EQC i flere omganger, som noe uerfarne med elbil høsten 2019, og som noe mer erfarne med elbil høsten 2020.
Høsten 2019 testet vi om EQC kunne fungere som hyttetur-bil, og jeg dro med meg frua og tre barn i alderen 7, 10 og 14 til en hytte vi leide på Ljosland.
Forbruket fra Lørenskog til Grimstad var ikke avskrekkende, selv om vi la på litt på farten for å «følge trafikken».
Vi valgte den mest komfortable ruta til Ljosland, via Kristiansand, også fordi EQC ikke ville lade på mer enn 3kW hjemme hos meg i Grimstad.
Som du ser av bildet litt lenger oppe her var den ikke full av strøm etter ankomst fra Lørenskog kvelden i forveien.
Dermed startet vi hytteturen med middag på Circle K i Kjerlingland.
I dag, med litt mer erfaring med elbil, så hadde jeg naturlig nok tatt meg et kvarters ladepause på vei hjem fra Lørenskog, i etterpåklokskapens lys.
Bare for å latterliggjøre meg selv litt, så ladet vi til, hold deg fast!! Joda, til 100% fordi jeg hadde jo ikke sjekka hvor vi kunne lade på Ljosland i forkant.
Dersom Tesla Bjørn skulle finne på å lese det her ser jeg for meg en solid «facepalm». Man slutter jo å lade når man har kommet til 80%, og man sjekker jo i forveien ang ladere når man skal til en ny plass på «A better route planner».
Det bør vel nevnes at jeg med 230V 32A hjemmelader hadde sett for meg å få de lovede 7,4kW med ladehastighet på ladeboksen hjemme, da blir 3kW langt unna.
Ettersom elbiler lades hjemme godt over 90% av tiden kan det være kjekt å forsikre seg om at man kan oppnå maksimal ladehastighet på hjemmeladeren sin.
Strekningen Kristiansand-Ljosland en mørk regntung kveld er ikke spesielt spennende, og når du virkelig nærmer deg blir veien mer svingete og humpete, og da opplevde jeg for første gang en veitype som ikke passet så godt til EQC’ens komfortable fjæringer. Hastigheten måtte mye ned for at det ikke skulle bli ukomfortabelt – litt som en båt i litt for skarp sjø – med fare for å bli sjøsyk.
I en Mercedes-Benz er det mange ulike grader av utstyrsnivå, for eksempel på navigasjonen, så kan man få den med augmented reality, altså at bilen viser film med frontkamera, og så kommer det opp veinavn og anvisning i filmen framfor bilen hvor du skal kjøre. Veldig kjekt når man er på et ukjent sted.
Forsetene kan man også få i mange ulike utstyrsgrader, over her fra bilen vi hadde i september, med to-farget skinn og med både avkjøling og oppvarming.
I den grå var det multikonturseter foran med massasje, men da uten avkjøling. Jeg ville nok hatt max komfort på seter, fordi det er tross alt der du pent må sitte når du kjører, og det er veldig deilig på varme dager å kunne ha avkjøling i setet, og massasjen er knallgod.
Jeg skulle nok ønske meg at jeg kunne senket setet en cm eller to til, for å få optimalt utsyn.
Foto: SB Automotive
I juni 2019 lånte vi også en EQC noen timer, og så litt på bakkeklaringen som jo er såpass lav at man bør ha nevnt den når man tross alt skriver om bilen.
Foto: SB Automotive
Det er en iPhone Xs som ikke kan stå under bilen fordi bakkeklaringen er for lav. Batteriene er med andre ord i stor grad lagt under bilen.
Vi må vel innrømme at vi ikke synes «hullet» til hengerfestet er spesielt elegant løst, men er jo bra at bilen kan dra med seg inntil 1 800kg. Synes ikke like godt om bilen har en mørkere farge.
Den lave bakkeklaringen har vi bare kjent på en gang, da vi skulle ta det bildet du ser over her, hvor vi falt for den fine bakgrunnen.
For å komme dit rygget vi en bit på denne litt myke grus-stien som egentlig ikke er laget for biler, og hørte da noen ganger at plata under bilen subbet nedi grusen, uten at vi helt syntes grusveien var spesielt dårlig, og vi så virkelig ikke for oss at det skulle skje.
Så har du en vei som er så dårlig at du bare må ha god bakkeklaring, så er jeg redd du bør se deg om etter en annen elbil.
Har du ikke det er EQC fortsatt en bil som bør vurderes, for luksusfaktor, krefter og komfort får du veldig mye av for pengene med EQC.
Men hvordan fungerte egentlig EQC som hyttetur-bil? for 2 voksne og 3 barn og bagasje til en langhelg på hytte?
Samsonite har laget en kabinkoffert som er så stor som en kabinkoffert kan være, og i enkelte flyselskap blir den for stor for kabinen (testa Wiederø fra Kjevik til København?).
Gulvet i bagasjerommet er noe høyt, og den skrå bakluka gjør at man på gulvet med brukbart areal ikke kan laste så veldig høyt. Oppgitt volum til topp av seterygg er 500 liter, og 590 om du laster til taket. Det opplevdes som noe knapp plass for bagasjen til 5 personer.
Sikkerhetsnett for bagasje er lett å få festet i taket, men om man legger ned baksetene for å ha EQC som fraktebil fant jeg ikke denne typen fester for sikkerhetsnettet i taket lenger framme.
Konklusjonen er vel at bagasjeplassen er noe knapp for 5, det bør pakkes i mye bager, og takboks kan bli nødvendig. Inntil 75kg kan man ha på taket.
Baksetene er helt klart mest komfortable for 2, så om man drar 4 på hyttetur passer EQC en del bedre enn om 5 skal på hyttetur.
Kneplassen i baksetene er god, selv når forsetet er stilt inn på meg selv og jeg skal sitte bak.
Jeg er 184cm lang på strømpelesten, har stor bakende og lang rygg.
På grunn av takets utforming har jeg bra med plass til hodet i baksetet, og sittekomforten i yttersetene er god.
Man har tilgang til 2xUSB-C plugger og en 12V for lading av elektroniske gjenstander for de som sitter i baksetet.
Dette er altså en bakdør folkens, hjelpes! Her er det praktiske og det lekre kombinert bra.
Hva man synes om førermiljøet er litt en smakssak, men dette faller meget godt inn i min smak, for jeg synes førermiljøet er direkte lekkert.
Om jeg skal sette fingeren på noe i interiøret som jeg ikke er veldig fan av så må det vel være den touchpaden med trykkefeedback, jeg blir ikke så god venn med den som med iDrive hjulet i BMW.
Ellers synes jeg det er lett å «bli venn med» det meste annet i EQC.
Vi har etablert en fast runde vi tar med alle elbiler i for å teste forbruk. Den er omlag 50/50 med landevei og motorvei med cruisekontroll i 100 km/t.
For EQC ladet forbruket på 19,3 kWt/100km en varm septemberdag, noe som faktisk ikke er så langt unna forbruket vi fikk inn til Oslo da bilen skulle leveres tilbake.
Da kjørte vi med cruisekontrollen i fartsgrensa hele veien inn fra Grimstad til Oslo, og forbruket ble da 21,6 kWt/100km med motorveikjøring på en ganske varm septemberdag.
På filmklippet over har vi en liten rundtur i bilen, og hva vi synes om den, samt noen praktiske utfordringer med å ha avanserte assistenter som hjelper deg å «holde riktig fart».
Så lenge assistenten ser alle skilt og ikke bruker navigasjonsdata er man ganske trygg, men her i EQC er det også hjelpesystemer som reduserer hastighet inn mot rundkjøringer, kryss, krappe vanskelige svinger og slikt som GPS-informasjonen forsyner bilen med. Så lenge GPS-informasjonen er oppdatert er jo alt vakkert og skjønt, men når GPS-informasjonen ikke er oppdatert kan du se ett resultat av det i videoen over her.
Skal du bruke GPS i Norge (eller en annen plass) bør du inn på innstillinger for navigasjonen og inntillinger for bomveier, ellers kan turene dine ta mye lenger tid enn de trenger.
Vil du ha raskeste vei til målet, selv om du må gjennom bom, så må du velge bruke og ikke unngå. Ihverftall i Norge hvor det er bomveier over alt.
Gode skjermer i EQC og bra ryggekamera, her er det så mange valgmuligheter på høyre side at dette nok ikke er standard ryggekamera, men eksemplarisk bra er det.
Her er det ikke så veldig lett å se head-up displayet, men det er godt og tydelig, selv om det er betydelig mindre enn det man får i GLE.
Vi har jo naturligvis vært en tur innom Ionity hurtiglader for å få laget en ladekurve for EQC.
Ladekurven må kunne beskrives som relativt jevn, og de første 15 minuttene er ladehastigheten over 100kW.
Å lade fra 17% til 80% tok 34 minutter. Før vi skulle levere tilbake bilen tok det 34 minutter å lade fra 20% til 80%.
Det er et stykke bak ladehastigheten til Audi sin e-Tron, og en del bedre enn ladehastigheten til Jaguar sin i-Pace.
Når man leser om forbruk og slikt i tester er det lett å glemme at man kanskje bruker langt over det dobbelte på korte turer, fordi bilen skal varmes opp, eller skal opp en bakke, eller du må øke hastigheten mer enn en gang. Som du ser av bildet over, et snittforbruk på 43,3 kWt/100km på den første kilometeren. Når man har tilgang til 408hk og 750NM, og man kan flytte EQC fra 0-100 på 5,1 sekunder selv om den veier 2 495kg, så er det ikke så merkelig at forbruket kan bli svært høyt med tung gassfot.
I september dro vi EQC gjennom en tur fra Grimstad via Froland til Evje, så ned til Kristiansand og stoppet på Ionity Kjerlingland for å lage ladekurve.
På Evje viste gradestokken +21 grader, og snittforbruket var på 19,3 kWt/100km.
I Kristiansand var temperaturen sunket til +19 og snittforbruket hadde sunket til 17,7 kWt/100km.
Ved Ionity Kjerlingland var snittforbruket oppe i 18,2 kWt/100km på vår 173km lange tur.
Elegant og stilig er min mening om EQC sitt utseende, men jeg har sett de som ikke takler dette utseendet, og det må jo være lov.
Det er egentlig ikke en vinkel jeg misliker på EQC, men det kule stigtrinnet må jeg si at oppleves noe upraktisk når du skal ut av bilen. Nå bruker jeg det sikkert feil, men fikk det bak i leggen hele tiden når jeg skulle ut av bilen.
Den lave bakkeklaringen opplever man kun som et problem dersom man faktisk skal bruke EQC som en SUV vanligvis brukes på gufne traktorveier, kjører man bare asfalt eller på faste grusveier merker man ikke noe til det.
Ladeluken synes vi de har løst forbilledlig bak på bilens høyre side, geniale lokk over pluggene!
Vi liker designet, utvendig og innvendig. Vi liker stigtrinnets utseende, men ikke den praktiske bruken. Vi undrer oss over at interiøret går over vinduet, det er jo litt uvant, som om bilens kupé er skvisa 2cm lenger opp uten at vinduene i dørene ble flyttet med. Fjæringskomforten er nydelig med mindre veien er svært krevende med tanke på mange humper og dumper. Setene kan bli meget komfortable, men anbefaler med massasje, det er digg. Vi synes nok EQC passer bedre til 1-4 personer enn til 5 personer.
Startprisen for EQC er nå på kr 636 900, men det er også kampanje på AMG Edition nå fra kr 699 000.
Et sted mellom 750 000 og 790 000 hadde nok jeg som er veldig glad i utstyr havnet for «min bil».
Takk til Mercedes-Benz Norge for lånet av biler!