Mazda MX-5 er en bil som stort sett alle har sett, eller har kjennskap til. Det er jo tross alt verdens mest solgte roadster!
bilen ble lansert i 1989, men 4. generasjon som vi kjørte kom først ut i 2015.
MX-5 er en bil som har som hovedfokus å være gøyal å kjøre. Dette har Mazda fått til ved å finjustere oppskriften for den perfekte roadsteren gjennom flere år.
Prisen på MX-5 med 1.5L motoren starter på kr. 349 500. hvis du vil ha den med 2.0L motoren, da starter den på kr. 383 700.
Bilen vi testet hadde «red edition» pakken til kr. 20 000.
Hvis du ser etter en MX-5, og det skjønner vi godt at du gjør ettersom dette er en bil du smiler av når du ser den hver gang du går ut døren, så lurer du kanskje på hvordan den er å kjøre med i byen?
Jo, kort og brutalt så er det ikke her denne bilen skinner. Clutchen er tung i lave hastigheter, og du er raskt litt redd for andre trafikanter, spesielt når de ligger nærmere bilen din enn det du selv ønsker.
Fjæringskomforten er vel heller ikke satt opp for å takle brostein eller fartshumper med største mulige mykhet.
Der denne bilen virkelig kommer til sin rett er på litt svingete veier! Motoren kan trekkes høyt opp i turtall, og gir fra seg en fantastisk lyd, samtidig som den manuelle girkassen er fenomenalt god, og du opplever ren kjøreglede. Dette er en bil som nærmest lærer deg å kjøre riktig med mauell girkasse.
Motoren i testbilen er en 2.0 liters 184hk rekke 4. Det er også mulig å velge en 1.5L motor med 132hk. Begge alternativene kommer med en 6 trins manuell girkasse, hvor kraften går rett til bakhjulene.
Selv om jeg syntes det var utrolig gøy med kreftene i testbilen, så kunne det nesten bli litt mye med tanke på de fartsgrenser vi har i Norge. Jeg måtte virkelig passe på, for man kom så fort opp i fartsgrensen.
Personlig ville jeg gått for 1.5 liters utgaven, da girene er lettere og du kan dra den lenger ut på girene uten å bryte loven. Da kan man kan nyte enda mer av lyden på høyere turtall uten å miste førerkortet!
Om du fortsatt tenker at du trenger de 184hk i livet ditt, så kan jeg meddele at den ikke bruker så mye på mila som du kanskje skulle tro.
Fra Kristiansand til Oslo brukte den bare 0,6L/pr mil. På en bakvei med litt lavere gir, og et mer flittig bruk av turtallet, så bruker den rundt 0,75L/pr mil.
Man kjører gjerne av motorveien for så å kjøre rett på motorveien igjen, for å kose seg med akselerasjonen og lyden, det er utrolig gøyalt!
Svingete veier er nok likevel aller mest moro.
Bak bilen blir vi møtt av et trivelig syn. De runde lyktene og de brede hoftene på bilen gir den et sportslig og fint utseende.
Vi nevnte tidligere at testbilen hadde en grom lyd. Det kommer av at det var krysset av for «sports-eksos» til kr. 9 556.
Dette er et ekstrautstyr som jeg sterkt ville anbefalt dersom du kjøper en slik bil med intensjoner om å ha det ekstra moro.
Innvendig i denne bilen er der vi finner bakgrunnen for at bilen har tilnavnet «red edition».
Det innebærer blant annet røde skinnseter, rødt skinn på dashbordet, 17″ BBS felger i gloss svart. og til slutt så får du med svarte speilhus.
Bilen vi hadde som testbil hadde litt annet utstyr enn bare «red-edition» pakken.
Her var det også koppholdere til den nette sum av 790 kr, og navigasjon inkludert.
Testbilen vi kjørte hadde seter med mer komfort. De er en del av «red edition» pakken.
Det er også mulig å velge mer sportslige seter.
Dersom dette er en bil du kun bruker til småkjøring i helgene, og ved eventuelle banekjøringer, så er de mer sportslige setene et bedre alternativ.
Setene i testbilen hadde manuelle innstillinger, men de bød fortsatt på en del justeringer. blant annet lårstøtte som kunne heves og senkes, samt ryggen som kunne justeres frem og tilbake.
En ting som testbilen ikke hadde, men som jeg sterkt vil anbefale er ryggekamera.
Ja, dette er en liten bil, og selv om du stort sett har veldig god oversikt, så er det alltid greit og vite hvor langt unna en eventuell fortauskant er når du rygger.
Ryggekamera er et ekstrautstyr til kr. 3 659.
Instrumentpanelet i bilen er lett og lese.
Til glede for de som kjører den så har du turtelleren midt i senter. Dette gir bilen en skikkelig racer-følelse, hvor du rett og slett får lyst til å kjøre den mer aggressivt på svingete veier.
Hvem er denne bilen for spør du deg kanskje?
Dette er en bil for de som virkelig liker det å kjøre bil. Hele bilen er bygget for en grunn, og det er å være ekstremt morsom å kjøre. Skal du ha med mye bagasje eller mange mennesker, så er naturlig nok ikke dette bilen for deg.
Det kan da ikke bare være positive ting å si om bilen?
Nei det er dessverre noe negativt også. Dette er mer en klage fra et passasjerperspektiv. For det har seg slik at hvis du ikke vil ha koppholderen mellom setene, så har du muligheten til å ha den på høyre siden av midtkonsollen. Det kan by på utfordringer for de som sitter på. Det blir nemlig lite benplass/kneplass. Hva om du tar den bort?
Jo, da sitter du som passasjer igjen med den klumpen som du hviler beinet på. Det blir fort litt ubehagelig på en lenger tur.
En ulempe til som jeg merket på veien hjem etter å ha levert fra meg Mazdaen er at denne bilen er så gøyal å kjøre, at jeg nesten glemte å ta bilde av bagasjerommet.
Men et lite bildet ble nå tatt, ovenfor ser du at hvis du pakker smart så kan man få plass til to weekend bagger i bagasjerommet, eller en bag og masse kamerautstyr.
Alt i alt så var det en fantastisk uke med den kjøreglade Mazda MX-5, en bil som gir ekstra mye glede med taket av på varme sommerdager.
Takk til Maxda Norge for lånet av bilen!